نخستین زن کوهنورد ایرانی، دومین قله بلند جهان را فتح کرد

افسانه حسامی‌فرد اردیبهشت امسال نیز قله اورست را فتح کرده بود

افسانه حسامی‌فرد در شهر بجنورد، استان خراسان شمالی زندگی می‌کند و پزشک تیم‌های ورزشی، مدرس پزشکی کوهستان و مربی کوه‌پیمایی است- پایگاه خبری انتخاب

افسانه حسامی‌فرد، کوهنورد ایرانی موفق شد قله هشت هزار و ۶۱۱ متری کی‌۲ (K2) را فتح کند. این کوهنورد ایرانی بامداد روز جمعه، ساعت پنج و ۴۰ دقیقه صعودش به دومین قله بلند جهان را اطلاع داد. کی‌۲، پس از اورست، دومین قله بلند جهان است که در منطقه قره‌قروم رشته‌کوه‌های هیمالیا و در شمال شرقی پاکستان قرار دارد. این قله یکی از سخت‌ترین مسیرهای صعود در جهان را دارد، به‌ طوری که لقب «وحشی» به آن داده‌اند.

پیش‌تر کاظم فریدیان، عظیم قیچی‌ساز و رضا شهلایی، دیگر کوهنوردان ایرانی نیز قله مرتفع کی‌۲ را فتح کرده بودند، اما افسانه حسامی‌فرد، نخستین زن کوهنورد ایرانی است که بر فراز این قله صعود کرد. پس از صعود موفقیت‌آمیز افسانه حسامی‌فرد، کرار حیدری، رئیس باشگاه آلپاین پاکستان به خبرگزاری ایرنا گفت: «افسانه یک کوهنورد جسور و شجاع است که تجربه صعود به اورست به او کمک کرد که کی‌۲ مشهور به قله وحشی در پاکستان را فتح کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسامی‌فرد، فروردین ۱۴۰۱ هم موفق شد قله دماوند را فتح کند. او در تاریخ ۲۴ اردیبهشت نیز پس از دو ماه کوه‌پیمایی توانست قله اورست را فتح کند. این کوهنورد زن پس از صعود بر فراز اورست گفت که برای رسیدن به هدفش نه حامی مالی داشته و نه از خدمات و حمایت‌های دولتی استفاده کرده است. پس از پروانه کاظمی، کوهنورد زن ایرانی که چندین قله هشت هزار متری در جهان را فتح کرد، افسانه حسامی‌فرد، دومین زن کوهنورد ایرانی است که قله‌های جهان را یکی پس از دیگر فتح می‌کند. او در سال ۱۴۰۰ نیز قله‌های ماناسلو (Manaslu) و آیلند (Island peak) را در نپال فتح کرده بود.

افسانه حسامی‌فرد در شهر بجنورد، استان خراسان شمالی زندگی می‌کند و پزشک تیم‌های ورزشی، مدرس پزشکی کوهستان و مربی کوه‌پیمایی است.

بیشتر از ورزش