ادعاهای ضدونقیض فرماندهان سپاه در مورد خیزش مردمی ایران

فرمانده کل سپاه :«تهدیدات انقلاب اسلامی هویتی و حق و باطلی است و تا زمان غلبه، حل‌شدنی نیست.»

فرماندهان ارشد سپاه می‌گویند رهبر جمهوری اسلامی مخالف سرکوب مردم است- منبع تصویر:خبرگزاری مهر 

فرماندهان ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در هفته نخست دی‌ ۱۴۰۱ در سخنرانی‌هایی کوشیدند رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران را مخالف سرکوب مردم ایران در جریان خیزش مردمی معرفی کنند و با تکرار مجدد پایان اعتراض‌ها در ایران، بر لزوم توجه به احتمال آغاز موج جدید حرکت‌هایی علیه این نظام، تاکید ورزند.

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، روز هفتم دی‌ (۲۸ دسامبر)، در سخنانی در خصوص نقش علی خامنه‌ای در سرکوب مردم ایران طی چهار ماه گذشته، مدعی شد: «جریانات اخیر نشان داد این‌ها فکر می‌کردند کار تمام است، اما رهبری انقلاب چند بار به سردار سلامی فرمودند: کسی آسیب نبیند و برخوردها به حداقل برسد.» 

در همین روز، سردار سلامی، فرمانده سپاه، نیز با تاکید بر اینکه «دشمن در حوادث اخیر هرچه لشکر و یگان تربیت ‌کرده بود با همه توان به میدان آورد اما شکست سختی خورد»، از نقش رهبر جمهوری اسلامی ایران در آنچه «آرامش شکل‌گرفته در جامعه» خواند، سخن گفت و تصریح کرد: «در نظام اسلامی، فرمانده یک رهبر است، چون خاصیت نفوذ به دل‌ها را دارد و فقط دستور صادر نمی‌کند، بلکه الگوهای رفتار و اخلاق و اعتقادات او در زیرمجموعه جریان پیدا می‌کند.» 

سلامی همچنین تجربه حوادث مشابه گذشته را علت قدرتمندتر شدن سپاه دانست و مدعی شد که «در اغتشاشات اخیر، دشمن» همه گسل‌ها را فعال کرد و با همه ظرفیت به میدان آورد و همه تجربیات را به کار گرفت و اگر سپاه از قبل تجربه نداشت، در برابر تهدیدات همزمان و پیوسته کم می‌آورد.

سردار جوانی، معاون سیاسی سپاه، نیز مانند سلامی و شریف، با تاکید بر نقش راهبردی علی خامنه‌ای، خیزش مردمی ایران را «جنگ روایت‌ها» خواند و گفت که باید طبق فرمان‌های رهبر نظام، «در خصوص جهاد تبیین بیشتر فعال شویم». جوانی، «روایت‌سازی» را «ضرورت» دانست و «جنگ شناختی» را با «ابزارها و وسایلی که دارد»، «یک جنگ بسیار خطرناک» معرفی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از دیگر مسائلی که در سخنان فرماندهان سپاه در هفته نخست دی‌ تکرار شد، شرایط ایران در طول چهار ماه گذشته است. در این اظهارات، همه فرماندهان، ضمن اشاره به پایان خیزش، بر تداوم «جنگ معاندین علیه نظام» تاکید می‌کنند.

فرمانده کل سپاه نیز اگرچه برای بار چندم در صد روز گذشته، از «پایان اعتراضات» سخن گفت، توضیح داد که «تهدیدات انقلاب اسلامی هویتی و حق و باطلی است و تا زمان غلبه، حل‌شدنی نیست، و افزود: «ما دائما با دشمنی و فتنه روبه‌رو هستیم و امکان دارد که پس از ماجراهای اخیر، موضوع دیگری ایجاد شود.» 

سردار جوانی، معاونت سیاسی سپاه، نیز وضعیت کشور را نیازمند «حضور جهادگونه» معتقدان به آن دانست و «مبارزه با دشمن نظام جمهوری اسلامی» را طبق ادبیات قرآنی، «جهاد» معرفی کرد.

هشدار در خصوص تداوم بحران‌ها، در سخنرانی رمضان شریف، سخنگوی سپاه، نیز تکرار شد. او «دشمنان حکومت اسلامی» را شکست‌خوردگانی خواند که با وجود بارها شکست پی‌درپی، «عبرت نمی‌گیرند و با هر حادثه‌ای به میدان می‌آیند».

از نظر برخی تحلیلگران، حضور همزمان فرماندهان سپاه برای القای خط‌ مشی مشترک در خصوص نقش کلیدی و راهبردی رهبر جمهوری اسلامی میان نیروهای سپاه، تلاش برای کمرنگ کردن اختلافاتی است که با توجه ‌به شرایط موجود کشور، درون این مجموعه شکل‌گرفته است. در روزهای گذشته، نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی ایران بارها بر لزوم دفاع تمام ارکان نظام از انقلاب و ولی‌فقیه و به میدان آمدن برای «روشنگری» علیه خیزش مردمی، تاکید کرده‌اند.