ظاهر اغبر به دستور رژیم طالبان از سفارت افغانستان در تاجیکستان برکنار شد

دو دیپلمات تاجیکستان از پنج ماه پیش به این‌سو در کابل حضور دارند

ظاهر اغبر اوایل سال ۲۰۲۰ به حمایت امرالله صالح به‌عنوان سفیر افغانستان در تاجیکستان منصوب شده بود- Facebook/ @AghbarZahir

ظاهبر اغبر، سفیر افغانستان در تاجیکستان، به دستور مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، از این مقام برکنار شد.

محمد ظریف اسیر، جواد شعله و کبیر قاسم که پیش از این نیز در سفارت افغانستان در دوشنبه فعالیت می‌کردند، به‌عنوان سرپرست، کنسول و مسئول اداری سفارت افغانستان در شهر دوشنبه منصوب شدند.

چندین منبع در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که اغبر پنجم آذرماه، براساس فرمانی که ازسوی وزارت خارجه طالبان صادر شده بود، از مقام سفارت افغانستان در دوشنبه برکنار شده است.

ظاهر اغبر در اوایل ۲۰۲۰ و به حمایت امرالله صالح، معاون نخست دولت وقت افغانستان، به‌عنوان سفیر آن کشور در تاجیکستان منصوب شد و پس از فروپاشی دولت افغانستان و سلطه طالبان بر این کشور، اعلام کرد که براساس قانون اساسی افغانستان، امرالله صالح سرپرست دولت افغانستان است. اغبر چند روز پس از سقوط کابل به دست طالبان، در حرکتی نمادین، تصاویر اشرف غنی را از دیوار سفارت افغانستان در دوشنبه پایین کشید و عکس امرالله صالح را به‌جای آن نصب کرد.

ظاهر اغبر در ماه آوریل سال ۲۰۲۲، در مصاحبه با ایندیپندنت فارسی گفت که رژیم طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و عضو جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود است. او همچنین گفته بود که هیچ یک از کارمندان سفارت افغانستان در دوشنبه از دستورهای رژیم طالبان پیروی نمی‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، یک منبع در سفارت افغانستان در شهر دوشنبه گفت که ظاهر اغبر اقامتگاه مخصوص سفیر افغانستان را ترک نکرده و اعلام کرده است به‌دلیل اینکه رژیم طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد، تا هر زمانی که بخواهد در آنجا می‌ماند. به نقل از این منبع، جواد اسیر که پیش از این به‌عنوان دستیار اول سفارت افغانستان در دوشنبه کار می‌کرد، اکنون با تایید مولوی امیرخان متقی، در جایگاه سرپرست سفارت قرار گرفته است.

یک منبع دیگر گفت که تاجیکستان حدود پنج ماه قبل، دو دیپلمات خود را به کابل فرستاد و در این مدت، روابط میان رژیم طالبان و دولت تاجیکستان برقرار بوده است. در آن زمان، طالبان شخصی را به نام قاری فیض‌الرحمان عطایی، به‌عنوان دستیار سفارت افغانستان در دوشنبه معرفی کرد، اما او به دلایل نامعلومی به دوشنبه نرفت.

این منبع تصریح کرد که مسئولان کنونی سفارت افغانستان در دوشنبه از مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، دستور می‌گیرند و با برکناری ظاهر اغبر از مقامش، سفارت افغانستان به تصرف طالبان درآمده است.

تاجیکستان تنها کشور در میان همسایه‌های افغانستان است که تاکنون برقراری هرگونه روابط رسمی با طالبان را انکار کرده است. امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، و شماری از مقام‌های این کشور، بارها به‌صراحت از قومی‌بودن رژیم طالبان انتقاد کرده و خواستار تشکیل دولتی فراگیر با حضور نمایندگان همه اقشار و اقوام در افغانستان شده‌اند.

منابع در دوشنبه گفتند، تاجیکستان که نگران ناامنی در مرزهایش با افغانستان و تقویت جماعت انصارالله است، اکنون به‌دنبال گسترش ارتباط با طالبان رفته تا از این طریق اوضاع و تحولات را در افغانستان، از نزدیک رصد کند.

روابط میان طالبان و دولت تاجیکستان درحالی برقرار شده است که بخشی از اعضای رهبری جبهه مقاومت ملی افغانستان در تاجیکستان به‌سر می‌برند.

بیشتر از جهان