«هدف جمهوری اسلامی، حضور نظامی در آمریکای لاتین است»

واشنگتن فری بیکن، در گزارشی درباره استقرار ناوهای جنگی جمهوری اسلامی در کانال پاناما، این اقدام را تلاش برای تحریک آمریکا دانست

ایران از طریق رزمایش‌های مشترک با روسیه و چین، زمینه را برای این اقدام فراهم کرده است ـ AFP

در پی انتشار خبر تلاش نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران برای استقرار ناوهای جنگی خود در کانال پاناما، وبسایت واشینگتن فری بیکن، با پرداختن به این موضوع تاکید کرد که هدف جمهوری اسلامی حضور نظامی در آمریکای لاتین و تحریک آمریکا است.

 دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه خبر داد که نیروهایش اواخر سال جاری در کانال پاناما حضور می‌یابند.  این در حالی است که چنین مسیر تجاری مهمی در حیاط خلوت آمریکا، تا به حال شاهد حضور نظامی ایران نبوده و این اولین باری است که ارتش ایران وارد اقیانوس آرام می‌شود.

به گزارش واشینگتن فری بیکن، جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر تمرکز بیشتری بر انتقال نیروهای نظامی خود به سرزمین‌های آمریکای لاتین داشته است، زیرا روابط با دیکتاتورهای ضدآمریکایی در منطقه، به‌ویژه در ونزوئلا را تقویت می‌کند.

در حالی که رژیم تندرو تهران به‌دنبال حمایت از دیکتاتور نیکلاس مادورو است، کشتی‌های ایرانی بیشتری در ونزوئلا پهلو می‌گیرند. به نظر می‌رسد که این اقدام‌ها به‌منظور تحریک ایالات متحده و ادعای این موضوع صورت می‌گیرد که تهران توانایی استقرار دستگاه نظامی‌اش در فاصله پرتابی از خاک ایالات متحده را دارد.

 جوزف هومیر، تحلیلگر امنیت ملی، در‌این‌باره معتقد است: «ایران با برگزاری رزمایش‌های مشترک با متحدانی مانند روسیه و چین، زمینه را برای این اقدام فراهم کرده است. جمهوری اسلامی در عین حال در ۴۰ سال گذشته تلاش کرده است در آمریکای لاتین سفارتخانه‌ها و توافق‌های دوجانبه بسیاری داشته باشد.»

هومیر با اشاره به روابط ایران با ونزوئلا، نیکاراگوئه و کلمبیا، گفت: «هدف ایران حضور نظامی در آمریکای لاتین است، بنابراین اصلا تعجب‌آور نیست که نیروی دریایی این کشور اعلام کند قصد دارد در کانال پاناما حرکت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس اظهارات منتشر شده در رسانه‌های داخلی، دریادار ایرانی تاکید کرد که حضور نیروی دریایی در کانال پاناما به‌منظور «تقویت حضور دریایی در آب‌های بین‌المللی» است.

 فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، با بیان اینکه نیروهای ایران برای اولین بار در اقیانوس آرام دریانوردی می‌کنند، گفت: «امروز می‌توان گفت که هیچ مانع علمی برای رشد ما وجود ندارد.»

بر این اساس، به احتمال زیاد ایران حضور خود در آمریکای لاتین را وسیله‌ای برای تقویت و حفاظت از منافعش در کشورهایی مانند ونزوئلا می‌داند، جایی که ایران به مادورو کمک می‌کند تا پالایشگاه‌های نفتی ویران شده کشورش را تعمیر کند.

 دو رژیم سرکش در ژوئن ۲۰۲۲، زمانی که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری تندرو ایران، برای دیدار با مادورو در این کشور بود، یک برنامه همکاری ۲۰ ساله امضا کردند. دیکتاتوری‌های آمریکای لاتین همچنین به‌عنوان مرکزی برای ایران به‌منظور دور زدن تحریم‌های ایالات متحده و انجام معاملات تسلیحاتی عمل می‌کنند.

 حزب‌الله به‌عنوان یک گروه تروریستی تحت کنترل ایران، در آمریکای لاتین حضور دارد و از سال‌ها پیش در حال گسترش فعالیت‌هایش است. گزارش شده است که شبه‌نظامیان حزب‌الله به‌طور آزادانه در ونزوئلا و در سراسر منطقه نسبتا غیرقانونی سه مرزی که برزیل، پاراگوئه و آرژانتین را در برمی‌گیرد، تردد می‌کنند.

پیش از این، دو ناو جنگی ایران هفته اول ژانویه در حال عبور از اقیانوس آرام جنوبی ردیابی شدند. در ماه نوامبر نیز یک ناوچه و نفت‌کش ایرانی در حوالی اقیانوس آرام پهلو گرفتند، اما به منطقه انحصاری اقتصادی استرالیا (ئی‌ئی‌زی) وارد نشدند.

دنا و مکران اواخر سپتامبر بندرهای ایران را ترک کردند. بلافاصله پس از خروج این دو کشتی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی اعلام کرد که این ناوهای جنگی به‌منظور «نشان دادن اقتدار مردم ایران به تمام جهان» کره زمین را دور خواهند زد.

در آن زمان پاتریک دوپون، تحلیلگر پیشین ارتش استرالیا، پیش‌بینی کرد که «اقدام‌های معمول دیپلماسی دریایی» جمهوری اسلامی ادامه خواهد یافت و به یک عملیات سالانه تبدیل می‌شود.

او افزود: «ایران می‌خواهد بداند تا کجا می‌تواند دریانوردی کند، اما این‌طور به نظر می‌رسد که تمرکز آن‌ها همیشه روی خلیج فارس خواهد بود.»