دادستان کل طالبان در راس هیئتی عازم تهران شد

شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان به تحویل سفارت افغانستان در تهران به طالبان واکنش نشان داد

هدف سفر دادستان کل طالبان به ایران، بازدید از زندانیان افغان و مذاکره در مورد روند انتقال آنان به افغانستان عنوان شده است -@BakhtarNA/twitter

مرکز اطلاعات و رسانه‌های طالبان، روز جمعه پنجم اسفند (۲۴ فوریه)‌، در توییتی اعلام کرد که شمس‌الدین پهلوان، دادستان کل طالبان، در راس هیئتی به منظور بررسی وضعیت زندانیان افغان در ایران و روند انتقال آنان به افغانستان، عازم تهران شده است. خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی نیز سفر هیئت طالبان به ایران را تایید کردند.

انعام‌الله سمنگانی، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های طالبان، در توییتی نوشت که رئیس عمومی زندان‌های این گروه، رئیس امور کنسولی وزارت خارجه و برخی دیگر از مقام‌های طالبان نیز در این هیئت حضور دارند.

این سفر در حالی صورت گرفته است که جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه دوم اسفند، اعلام کرد که روند انتقال زندانیان خارجی به کشورهای متبوعشان را آغاز می‌کند. 

عسکر جلالیان، معاون وزیر دادگستری ایران، اخیرا به خبرگزاری ایرنا گفت که از هفت هزار زندانی خارجی که هم اکنون در زندان‌های ایران به سر می‌برند، شش هزار و ۶۲۰ تن آنان شهروندان افغان‌اند که به اتهام‌های مختلف زندانی شده‌اند. این مقام جمهوری اسلامی گفت که بسیاری از این زندانیان با بازگشت به کشورشان موافق نیستند.

مقام‌های طالبان روز جمعه اعلام کردند که هدف سفر هیئت این گروه به ایران، مذاکره بر سر انتقال زندانیان افغان به کشور است. البته این سفر در حالی صورت می‌گیرد که وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه دوم اسفند، به دیپلمات‌های دولت پیشین در سفارت افغانستان در تهران دستور داد که سفارت را ترک کنند و آن را به نمایندگان گروه طالبان تحویل دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان که شمارشان به ۱۵ تن می‌رسد، این دستور را نپذیرفتند و تصمیم گرفتند که با ترک سفارت، کلید آن را مطابق اصول دیپلماتیک به وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران تحویل دهند. دیپلمات‌های افغان به ایندیپندنت فارسی گفتند قرار است، روز شنبه ششم اسفند، سفارت را ترک کنند و کلید آن را به وزارت خارجه ایران تحویل دهند.

در همین حال، شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان متشکل از سیاست‌مداران و رهبران احزاب در دولت پیشین افغانستان، روز پنجشنبه طی بیانیه‌ای تحویل سفارت افغانستان در تهران را «خلاف عرف دیپلماتیک و در تضاد با منافع مردم افغانستان» خواندند و از جمهوری اسلامی ایران خواستند که در‌مورد این تصمیم تجدید‌نظر کند. 

در این اعلامیه آمده است: «شورای مقاومت ملی از سایر کشورهایی که نمایندگی سیاسی افغانستان در آنجا فعال‌اند، مطالبه می‌کند که با رعایت اصول دیپلماتیک، از صدور اگرمان و پذیرش برای نمایندگان طالبان امتناع کنند.» این شورا هدف از این خواست را احترام به مطالبات برحق مردم افغانستان و جریان‌های سیاسی مردم‌سالار خوانده است.

در همین حال منابع آگاه از داخل سفارت افغانستان در تهران در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی از تنش‌های لفظی و فیزیکی میان افراد طالبان و دیپلمات‌های دولت پیشین افغانستان خبر دادند. به نظر می‌رسد سفر هیئت طالبان با تحویل سفارت افغانستان به نیروهای این گروه بی‌ربط نیست. 

جمهوری اسلامی ایران در حالی که هنوز دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما با تصمیم درباره تحویل سفارت افغانستان به این گروه، حمایتش را از حاکمیت طالبان نشان می‌دهد.