گذرگاه تورخم در مرز افغانستان و پاکستان به‌طور کامل باز شد

مقام‌های پاکستانی به رهبری طالبان گفتند که افغان‌ها با ارائه مدارک جعلی و ناقص، پروتکل‌های مرزی را نقض می‌کنند

هزاران نفر پس از پنج روز ماندن در پشت مرز، اجازه ورود به پاکستان یافتند - 

WAKIL KOHSAR / AFP

ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در استان ننگرهار، روز شنبه ششم اسفند (۲۵ فوریه)‌، اعلام کرد که گذرگاه مرزی تورخم میان افغانستان و پاکستان، از صبح روز شنبه به‌طور کامل برای رفت‌وآمد باز شده است و مسافران و کامیون‌های تجاری به‌طور عادی در رفت‌وآمدند.

گذرگاه مرزی تورخم که از روز دوشنبه اول اسفند در‌پی درگیری مسلحانه میان نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی مسدود شده بود، روز پنجشنبه برای یک ساعت باز شد، اما مرزبانان پاکستانی دوباره مرز را بستند و به مسافران اجازه عبور ندادند.

در همین حال، دفتر مطبوعات استاندار طالبان در ننگرهار روز جمعه در یک اطلاعیه خبری از بازگشایی مشروط گذرگاه تورخم خبر داد. در این اطلاعیه آمده است که گذرگاه تورخم روز شنبه به‌طور مشروط فقط برای رفت‌وآمد مسافرانی که برای درمان به پاکستان می‌روند باز خواهد شد و کامیون‌های تجاری اجازه عبور نخواهند داشت.

اما نورمحمد حنیف، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ننگرهار، روز شنبه به نقل از فرماندهی پلیس تورخم به رسانه‌ها گفت که این گذرگاه از ساعت شش صبح روز شنبه به‌طور عادی به روی همه مسافران و کامیون‌های تجاری باز شده است.

گذرگاه مرزی تورخم که یکی از شاه‌رگ‌های اقتصادی افغانستان محسوب می‌شود، روزانه محل عبور‌و‌مرور هزاران مسافر و کامیون‌های حاوی کالاهای تجاری است. روزانه هزاران نفر از افغانستان برای مقاصدی همچون تجارت، درمان، طی مراحل دریافت ویزا و مدارک سفر به کشورهای دیگر و دیدار خانواده‌هایشان به پاکستان می‌روند و به همین میزان از پاکستان به افغانستان بازمی‌گردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این، روزانه هزاران کامیون تجاری حاوی مواد خوراکی تازه و خشک، مواد سوخت و دیگر کالاهای تجاری از این گذرگاه وارد افغانستان می‌شوند. به همین دلیل مسدود شدن گذرگاه تورخم در پنج روز گذشته سبب مشکلات فراوانی برای هزاران نفر شده بود.

 به گفته منابع آگاه در گذرگاه تورخم، مرزبانان پاکستانی روز جمعه تصمیم گرفته بودند که فقط اتباع افغانستانی که در پاکستان‌اند و می‌خواهند به کشور بازگردند و اتباع پاکستانی که در افغانستان‌اند و می‌خواهند به پاکستان بازگردند می‌توانند از گذرگاه عبور کنند و به کشور متبوع خود بروند.

تصمیم‌های چندگانه در عرض دو روز نشان می‌دهد که اوضاع میان مرزبانان پاکستانی و نیروهای طالبان در گذرگاه تورخم متشنج است و باز شدن دوباره این گذرگاه نیز به معنای بازماندن آن برای همیشه نیست.

در حالی که هنوز گذرگاه تورخم به روی رفت‌وآمد مسدود بود، روز سه‌شنبه یک هیئت عالی‌رتبه امنیتی پاکستان به رهبری خواجه محمد آصف، وزیر دفاع و ژنرال ندیم انجم، رئیس اداره استخبارات این کشور، به کابل سفر کردند و با مقام‌های ارشد طالبان دیدار کردند.

به گزارش رسانه پاکستانی اکسپرس‌تریبون و به نقل از یک منبع آگاه، در این دیدار درباره فعالیت گروه‌های تروریستی به‌ویژه تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان صحبت شد و در‌مورد تنش‌ها در گذرگاه‌های مرزی پاکستان و افغانستان نیز گفت‌و‌گوهایی صورت گرفت.

تریبون گزارش داد که هیئت پاکستانی در این دیدار، ادعای طالبان افغانستان مبنی بر اینکه اسلام‌آباد مسئول حوادث و درگیری‌های مکرر در مرز و مسدود شدن آن است را رد کردند. این هیئت در دیدار با رهبری طالبان تاکید کرد که شهروندان افغان که قصد عبور از گذرگاه‌های مرزی به پاکستان را دارند، معمولا با ارائه اسناد و مدارک جعلی و ناقص، پروتکل‌ها را نقض می‌کنند و به همین دلیل سبب ایجاد اختلال در عبور‌و‌مرور می‌شوند.

بیشتر از جهان