از رقیب جدید گروه واگنر در روسیه چه می‌دانیم؟

فرمانده گروه کانوی که در شبه‌جزیره کریمه گسترش یافته، سرگئی آکسیونوف، تاجر مشهور و نزدیک به کرملین است

روسیه به دنبال توسعه شرکت‌های نظامی خصوصی جدید و جایگزین گروه واگنر است - AFP

هفته گذشته و تنها دو روز پس از ترور وبلاگ‌نویس جنگ‌طلب روس و نزدیک به گروه واگنر، سازمان ضداطلاعات ارتش بریتانیا با صدور بیانیه‌ای درباره ظهور گروه‌های شبه نظامی جدید در روسیه هشدار داد.

ماکسیم فومین، وبلاگ‌نویس ملی‌گرا و افراطی روس که بیشتر با نام ولادن تارتارسکی شناخته می‌شد، در یک بمب‌گذاری در سن پترزبورگ جانش را از دست داد.

در بیانیه ارتش بریتانیا آمده که «روسیه به دنبال توسعه شرکت‌های نظامی خصوصی جدید و جایگزین گروه واگنر است». ارتش سلطنتی بریتانیا هم‌زمان به متحدان غربی خود هشدار داد که یکی از این گروه‌ها موسوم به «کانوی» با تخلص «پی‌ام‌سی» می‌تواند خطرناک‌تر و بزرگ‌تر از واگنر باشد.

گروه شبه‌نظامی نسبتا جدید کانوی، کانالی با همین نام در تلگرام دارد.

حمایت کرملین از یک گروه شبه‌نظامی جدید در حالی است که شواهد حاکی از تنش و اختلاف میان مقام‌های روسیه و یووگنی پریگوژین، بنیان‌گذار واگنر، است.

این نظامی پیشین ارتش روسیه که در کانال تلگرامی واگنر بسیار فعال است، در هفته‌های گذشته از دولت روسیه بارها انتقاد کرد. اغلب این انتقادها مربوط به ارسال نشدن سلاح برای جنگجویان واگنر و اتخاذ تصمیم‌های نادرست در نبرد باخموت است.

پریگوژین در حالی به عملکرد ارتش روسیه انتقاد می‌کند که گروه تحت امرش، واگنر، در پیروزی‌های روسیه در جبهه‌های مختلف جنگ با اوکراین نقش مهمی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های روسی نوشته‌اند که فرمانده گروه کانوی که در شبه‌جزیره کریمه گسترش یافته، سرگئی آکسیونوف، تاجر مشهور و نزدیک به کرملین است. او که متولد سال ۱۹۷۲ است، در کریمه به نام گابلین شهرت دارد و از زمان اشغال این شبه‌جزیره در سال ۲۰۱۴، به یکی از مورداعتمادترین افراد نزدیک به ولادیمیر پوتین در این شبه‌جزیره تبدیل شده است.

به گزارش ارتش بریتانیا، آکسیونوف گروه کانوی را تازه در سال ۲۰۲۲ تاسیس کرده است. ساختار این گروه و روند سازماندهی آن به گروه شبه‌نظامی واگنر شباهت زیادی دارد.

گفته می‌شود در واقع کانوی با میانجیگری کاخ کرملین، بین الیگارش‌ها و نظامیان پیشین ارتش روسیه ارتباط برقرار کرده است. با این حال هنوز هیچ‌کدام از مراکز و سازمان‌های اطلاعاتی غربی نمی‌دانند این گروه در جنگ اوکراین چگونه فعالیت می‌کند.

به نظر می‌رسد این گروه دست‌کم ۳۰۰ عضو نظامی حرفه‌ای دارد که در جنوب خرسون به نیروهای روسیه کمک می‌کنند. به گفته یکی از اعضای سابق کانوی، حقوق اعضای این گروه شبه‌نظامی از ۲۵۰۰ یورو در ماه تجاوز می‌کند و برخی از اعضای این گروه پیش از این در کسوت نیروهای ارتش روسیه در گرجستان فعالیت نظامی داشته‌اند.

برخلاف گروه شبه‌نظامی واگنر که از فعالیت اعضای آن در رسانه‌های اجتماعی اطلاعات زیادی موجود است، فرماندهان کانوی ترجیح می‌دهند کارشان را مخفیانه‌تر ادامه دهند.

رهبران و اعضای واگنر در ماه‌های اخیر بارها در صدر گزارش‌های رسانه‌ای بوده‌اند اما کمتر رسانه‌ای خبری درباره کانوی منتشر کرده است.

تاکنون هیچ نشانه‌ای از رقابت نوپا بین این دو گروه شبه‌‌نظامی گزارش نشده است و روابط آکسیونوف و پریگوژین هم عالی به نظر می‌رسد.

آکسیونوف چند ماه پیش تهدید کرد که برای مقام‌های روسی که به ارسال مهمات برای شبه‌نظامیان واگنر تمایل نداشته باشند، مجازات اعدام را اعمال خواهد کرد. ابتکار او با استقبال گرم پریگوژین، بنیان‌گذار و رهبر واگنر مواجه شد.

علاوه بر این، وب‌سایت تحقیقاتی بلینگ کت گزارش داده که کنستانتین پیکالوف، یکی دیگر از فرماندهان نظامی مهم کانوی، پیش‌تر دست راست یووگنی پریگوژین بوده و در فعالیت‌های نظامی گروه واگنر در قاره آفریقا نقشی کلیدی داشته است.

با وجود این، بسیاری از تحلیلگران معتقدند حضور چندین گروه شبه‌نظامی خصوصی در داخل روسیه می‌تواند در درازمدت برای این کشور پهناور خطرات امنیتی داشته باشد و ارتش آن را در موقعیت‌های دشواری قرار دهد. در واقع رهبران این دو گروه شبه‌نظامی تا زمانی متحد می‌مانند که کاخ کرملین از آن‌ها حمایت کند و منافعشان تامین شود و به محض قطع این حمایت‌ها، اعضای این گروه‌ها می‌توانند به یک معضل امنیتی بزرگ در روسیه بدل شوند.

بیشتر از جهان