ادعای حمله پهپادی به محل استقرار تی‌تی‌پی در افغانستان

طالبان گفتند که در مورد این حمله تحقیق می‌کنند

یک هواپیمای بی‌سرنشین به خانه‌ای مسکونی در افغانستان حمله کرد-ایندیپندنت‌فارسی

برخی منابع گفته‌اند که روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۶ مه) یک هواپیما بی‌سرنشین به خانه یکی از اعضای تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) در افغانستان حمله کرده است.  

به گفته این منابع، این حمله در روستای اسماعیل‌خیل خوست به خانه مفتی فاروق، یک عالم دینی اهل وزیرستان پاکستان، رخ داده است. از وضعیت این فرد اطلاعی در دست نیست. 

مفتی فاروق هشت سال پیش، پس از آغاز عملیات ارتش پاکستان علیه تی‌تی‌پی در وزیرستان شمالی، به خوست آمد و امام مسجدی در این شهر شد.  

عکس منتسب به این حمله هوایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد سقف این خانه در روستای اسماعیل‌‌خیل کاملا ویران شده است و ساکنان محل در حال برداشتن آوارند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مستغفر گریز، سخنگوی پلیس طالبان در خوست، به رادیو آزادی گفت که در مورد این حمله تحقیق می‌کند. او کشته شدن دو کودک و زخمی شدن دو تن دیگر را تایید کرد، اما جزئیات بیشتری ارائه نداد.  

مقام‌های پاکستانی تاکنون در این مورد اظهارنظر نکرده‌اند.   

نیروی هوایی پاکستان فروردین ۱۴۰۱ به مناطق محل اسکان آوارگان وزیرستانی در شهرستان سپیره استان خوست حمله کرد. در این حمله ده‌ها غیرنظامی کشته و زخمی شدند. طی دو دهه اخیر، این نخستین‌بار بود که پاکستان برای عملیات نظامی در افغانستان از نیروهای هوایی خود استفاده کرد. این حمله هوایی با واکنش تند شهروندان این کشور مواجه شد. 

با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، حملات تی‌تی‌پی در پاکستان افزایش یافت و طی شش ماه اخیر، ده‌ها عملیات تروریستی در پاکستان اجرا کرد. پس از این حملات، مقام‌های پاکستانی بر سرکوب تی‌تی‌پی تاکید کردند و حتی گفتند که برای دفع تهدید این گروه به افغانستان هم حمله می‌کنند.  

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، هفته گذشته طی سخنرانی خود در مرکز استراتژیک پاکستان در اسلام‌آباد، حضور تی‌تی‌پی در افغانستان را رد کرد، اما از اسلام‌آباد خواست با تی‌تی‌پی گفت‌وگو کنند. به گفته او، حکومت طالبان در این خصوص آماده همکاری است. 

از سوی دیگر، خواجه محمد آصف، وزیر دفاع، و ژنرال ندیم احمد انجم، رئیس سازمان اطلاعات نظامی پاکستان، (آی‌اس‌آی) اواسط اسفند، در سفری از پیش اعلام‌نشده به کابل رفتند و با مقام‌های طالبان گفت‌وگو کردند. این هیئت پاکستانی اطلاعات جغرافیایی مخفیگاه‌های فرماندهان تی‌تی‌پی در افغانستان را در اختیار طالبان گذاشت و خواستار مبارزه این گروه با تی‌تی‌پی شد. پس از آن هم هیئتی بلندپایه از استخبارات طالبان به پاکستان رفتند و با مقام‌های این کشور دیدار کردند.  

بیشتر از جهان