نشست «گفتمان پادشاهی ایرانی و استراتژی پیش رو» در دانشگاه رایس

نماینده پارلمان اروپا خواهان قطع هرگونه روابط تجاری با حکومت ایران شد و گفت حکومت ایران باید در یک انزوای کامل بین‌‌‌المللی قرار بگیرد

نشست گفتمان پادشاهی ایرانی و استراتژی پیش رو - Public Media

دومین نشست اندیشکده کوروش روز شنبه ۶ خرداد (۲۷ مه) با حضور چهره‌های مختلف دانشگاهی و سیاسی در دانشگاه رایس در هیوستون تگزاس، ایالات متحده آمریکا، با سخنرانی شخصیت‌های مختلف مشروطه‌خواه برگزار شد.

در آغاز این نشست، عرفان قانعی‌فرد، تحلیلگر مطالعات خاورمیانه از مرکز ضدتروریسم، مبانی سامانه پادشاهی را بررسی کرد و در ادامه صحبت‌‌هایش راهکارهای پیش روی رستاخیر ملی ایرانیان، برای تغییر رژیم را تببین کرد.

قانعی‌فرد در سخنان خود گفت آیین شهریاری و تمدن ایرانی و شیوه حکومت ملی ایران، ماخذ و منبع دیگر اقوام جهان، حتی اروپایی‌ها بوده است.

به‌گفته قانعی‌فرد، این آیین حتی از گفتمان وارداتی مشروطه نیز متمایز است. او افزود پادشاهی ایرانی، مورد احترام و اقتباس جهان مدرن است و پادشاهی ایرانی، عامل رشد و توسعه اجتماعی و ایرانگرایی ماست.

قانعی‌فرد با اشاره به اعتراض‌های سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی گفت پیام نسل جوان امروز ایران بازگشت و توجه به تفکر ایرانی است و این خود موجب ضعف تفکر چپ و تفکر اسلامی شده است و این را باید به فال نیک گرفت.

 به‌گفته قانعی‌فرد، نسل جوان امروز در چهره شاهزاده ایران فردی را می‌بیند که در واقع بر ایران و هویت ملی تاکید دارد. قانعی‌فرد در ادامه صحبت‌هایش گفت در شرایط کنونی، می‌شود به چیزی دلخوش بود و آن هم یادگار پادشاهی ایرانی است که همانا شاهزاده رضا پهلوی، شهریار ایران است.

در بخش دیگری از این نشست، اردوان خشنود، پزشک و جرم‌شناس ایده «تعادل ناپایدار تا پیروزی انقلاب» را مطرح کرد. به‌گفته خشنود برای این که جامعه‌ای وارد فضای انقلابی شود باید وارد یک فضای تعادل ناپایدار شود و برای این که بتوانیم جامعه‌ای را به‌سوی «تعادل ناپایدار» ببریم باید پنج فاکتور یا «سازه» محقق شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته خشنود علاوه بر مسائل اقتصادی و فشارهای مالی بر حکومت، به‌عنوان سازه اول، اختلاف گروه‌های حکومتی باهم، به عنوان سازه دوم، بسیار اهمیت دارد.

خشنود همچنین «خشم و نارضایتی عمومی از بی‌عدالتی» را به‌عنوان سازه سوم برای پیشبرد انقلاب لازم دانست.

او سازه چهارم، برای رسیدن به «تعادل ناپایدار» را قدرت روایت و گفتمان معرفی کرد و خواهان تقویت این سازه شد.

این سخنران سازه پنجم برای وقوع انقلاب ملی در ایران را اهمیت روابط بین‌المللی معرفی کرد و گفت این فاکتور بسیار مهم است چرا که جامعه بین‌الملل، باید از حمایت از حکومت دست بردارد و از مخالفان حمایت کند.

خشنود در بخش دیگری از سخنانش گفت این که جوانان فریاد می‌زنند «رضا شاه روحت شاه، شاهنشاه روحت شاد» نشان می‌دهد «ما آلترتاتیو داریم و باید نشان دهیم آلترناتیو داریم و رهبری هم داریم و رهبر «رضا شاه دوم» است.»

وحید بهمن، پژوهشگر تاریخ نیز سخنانش را بر موضوع هویت ملی متمرکز کرد و گفت ایرانیان یکی از کهن‌ترین ملت‌های تاریخی جهان‌اند و سابقه چند هزارساله دولتمداری دارند. 

این پژوهشگر تاریخ، زبان فارسی را نماد ملی و هویت ملی دانست و گفت زبان فارسی انتخاب نیاکان ما بوده است. او همچنین افزود چراغ راه ما، فرهنگ و هویت ملی است و یکی از درخشان‌ترین دوره‌های تاریخ ایران را این پدر و پسر (رضا‌ شاه و محمد‌رضا شاه) شکل دادند. او در پایان سخنانش گفت این وطن فقط یک راه دارد که آن هم ملی‌گرایی است.

وحید بهمن خاطرنشان کرد ادعای رهبری یک فرد برای ایران تنها زمانی می‌تواند قابل پذیرش باشد که مختصات تاریخی ایران مدنظر قرار گرفته شود.

در بخشی دیگری از این نشست، آتوسا صباغ از فعالان مشروطه‌خواه گفت مردم ایران از اپوزیسیون دست‌ساز جمهوری اسلامی عبور کرده‌اند و تنها آلترناتیو مردم ایران، شاهزاده رضا پهلوی است.

صباغ در بخش دیگری از سخنانش خواهان سازماندهی فعالیت میدانی فعالان و مبارزان خارج از کشور شد و در ادامه بر حمایت از فعالیت‌های میدانی داخل کشور تاکید کرد.

او گفت یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد پوشش رسانه‌ای است تا پادشاهی‌خواهان مورد توجه رسانه‌های اصلی قرار گیرد.

صباغ مجموعه‌ای از پیشنهاد‌ها را ارائه داد. از جمله، شناسایی افراد فعال مدنی در کشورهای آزاد دنیا و ثبت رویدادهای خاص در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی. تشکیل تیم رسانه‌ای حرفه‌ای، نوشتن گزارش‌ها به زبان‌های انگلیسی، فارسی و سایر زبان‌ها. هماهنگی برای تشکیل تیم لجستیک در خارج از کشور و تشکیل کار‌گروه خاص برای پوشش فعالیت‌های شاهزاده رضا پهلوی.

صباغ همچنین برای فعالیت‌های داخل کشور نیز پیشنهاد داد تا یک کارگروه برای ارتباط‌گیری با هموطنان داخل کشور و سامانه‌ای برای هماهنگ کردن فراخوان‌ها شکل بگیرد.

چارلی وایمرز، نماینده سوئد در پارلمان اروپا، یکی دیگر از مهمانان نشست روز شنبه جمعی از فعالان مشروطه‌خواه در دانشگاه دانشگاه رایس در هیوستون تگزاس بود.

این نماینده سوئد در پارلمان اروپا، بار دیگر خواهان ادامه تلاش‌ها برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا شد. او همچنین خواهان قطع هرگونه روابط تجاری با حکومت ایران شد و گفت حکومت ایران باید در یک انزوای کامل بین‌‌‌المللی قرار بگیرد.

علیرضا کیانی، سردبیر نشریه فریدون، از دیگر مهمان نشست روز شنبه بود. به‌گفته علیرضا کیانی، در حال حاضر سامانه پادشاهی، تنها نهاد آبرومند در عرصه سیاسی ایران است.

کیانی خواهان تقویت مبانی نظری سامانه پادشاهی‌خواهی در ایران شد و گفت فعالان پادشاهی‌خواه کنونی در ایران، خودشان را در امتداد راه مبارزان انقلاب مشروطه‌ با استبداد محمدعلی‌شاه می‌دانند.

بابک شکرآبادی عضو اندیشکده کوروش، سخنران پایانی این نشست بود. او روی ضرورت «استراتژی» و برنامه‌ریزی برای کسب و حفظ پیروزی تاکید کرد.

به‌گفته شکرآبادی، علاوه بر کسب پیروزی، حفظ پیروزی عامل بسیار مهمی است. شکرآبی روی نگاه عینی، شناخت توانایی‌ها و تخصیص منابع تاکید کرد و خواهان نگاه به آینده و اتحاد تمامی نیروهای ملی شد.