در آستانه عید قربان، درگیری در پایتخت سودان شدت گرفت

سازمان ملل متحد می‌گوید ۲۵ میلیون نفر در سودان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند

در آستانه تعطیلات عید قربان، پس از آنکه شبه‌نظامیان موسوم به نیروهای پشتیبانی فوری پایگاه اصلی پلیس در خارطوم را تصرف کردند، درگیری‌ها در پایتخت سودان شدت گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نبرد در پایتخت سودان میان ارتش به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی فوری به رهبری ژنرال محمد حمدان دقلو در اطراف پایگاه‌های نظامی متمرکز شده است. این در حالی است که سازمان ملل متحد هشدار داده است که در غرب سودان، درگیری در دارفور به حد هشداردهنده‌ای رسیده است و روز به روز بدتر می‌شود.

از زمان شروع جنگ داخلی سودان در روز پانزدهم آوریل (۲۶ فروردین)، نیروهای پشتیبانی فوری پایگاه‌هایی را در محله‌های مسکونی پایتخت ایجاد کرده‌اند و در همین حال، ارتش با وجود برتری هوایی خود تلاش می‌کند در زمین بتواند پایگاه‌هایی داشته باشد و با این شبه‌نظامیان مقابله کند.

  در حالی که نیروهای پشتیبانی فوری برای تصرف کل خارطوم می‌جنگند، میلیون‌ها نفر در گرمای طاقت‌فرسا بدون برق و آب در میان حمله‌های متقابل دو طرف گرفتار شده‌ و سرگردان‌اند.

اواخر روز یکشنبه، نیروهای پشتیبانی فوری اعلام کردند مقر پلیس ذخیره مرکزی در جنوب خارطوم را به تصرف درآوردند. شاهدان گزارش دادند که این شبه‌نظامیان‌ روز سه‌شنبه نیز به پایگاه‌های ارتش در مرکز و شمال و جنوب خارطوم حمله کردند.

عبدالفتاح البرهان، رهبر ارتش سودان، روز سه‌شنبه در برنامه‌ای تلویزیونی اعلام کرد:‌ «از همه جوانان کشور و همه کسانی که می‌توانند از سودان دفاع کنند درخواست می‌کنم در این کار یا در پیوستن به واحدهای نظامی تردید نکنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا و نروژ و بریتانیا روز سه‌شنبه «نقض گسترده حقوق بشر، خشونت جنسی مرتبط با درگیری، و خشونت‌های قومی هدفمند در دارفور را که عمدتا به سربازان نیروهای پشتیبانی فوری نسبت داده می‌شود» محکوم کردند. در نبردهای کنونی، نیروهای پشتیبانی فوری همچنین متهم شده‌اند که تجهیزات بشردوستانه و کارخانه‌ها و خانه‌ها را غارت می‌کنند.

در مقابل، محمد حمدان دقلو، رهبر نیروهای پشتیبانی فوری، با انتشار یک فایل صوتی به این اتهام‌ها پاسخ داد. او وعده داد کسانی که چنین سوءاستفاده‌هایی کرده‌اند باید منتظر اقدام‌های سختگیرانه‌ای باشند.

«نیروهای پشتیبانی فوری» عصر دوشنبه نیز گفته بود که شروع به محاکمه برخی از اعضای قانون‌شکن خود کرده است و از آزادی یکصد اسیر جنگی، شامل نیروهای ارتش، خبر داد.

از آغاز درگیری‌ها در سودان، هر دو طرف مبادله زندانیان را از طریق صلیب سرخ انجام می‌دهند، بدون اینکه تعداد دقیق اسیرها را افشا کنند.

در همین حال، سازمان ملل متحد اعلام کرد که صدها غیرنظامی به‌علت درگیری‌های گزارش شده در شهرهای سودان به اتیوپی گریخته‌اند.

طبق آخرین داده‌های آژانس بین‌المللی مهاجرت، این رقم به تعداد تقریبی ۶۴۵ هزار شهروند سودان که به کشورهای همسایه، از جمله مصر و چاد، گریخته‌اند اضافه می‌کند. به گفته این آژانس، حدود ۲.۲ میلیون نفر نیز در داخل سودان آواره شده‌اند.

سازمان ملل متحد می‌گوید ۲۵ میلیون نفر در سودان به کمک‌های بشردوستانه و اقدام‌های حفاظتی فوری نیاز دارند.

اواسط ماه ژوئن، نمایندگان کشورهای خاورمیانه و اروپا با حضور در نشستی به میزبانی سازمان ملل متحد، که در ژنو برگزار شد، موفق شدند بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار دلار کمک نقدی به‌نفع مردم سودان جمع‌آوری کنند.

ابعاد بحران جاری در سودان گسترده است و بنا بر اطلاعاتی که وزارت بهداشت آن کشور منتشر کرده است، تا کنون بیش از سه هزار نفر جان خود را در جنگ داخلی از دست داده‌اند. درگیری‌های مسلحانه میان ارتش و نیروهای پشتیبانی فوری زیرساخت‌های غیرنظامی سودان را نیز در هم کوبیده و نزاع‌ها و خشونت‌های قومی را در منطقه مناقشه‌برانگیزِ دافورِ غربی افزایش داده است.

بیشتر از جهان