دفاع وزیر انرژی عربستان سعودی از کاهش عرضه نفت با همراهی روسیه

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان تاکید کرد که اوپک پلاس «هر کاری لازم باشد» برای حمایت از بازار خواهد کرد

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، سوم ژوئن ۲۰۲۳ ـ AFP

پس از آنکه روز دوشنبه اعلام شد عربستان سعودی و روسیه، که دو صادرکننده بزرگ نفت در جهان‌اند، تصمیم دارند مانع کاهش قیمت جهانی نفت شوند و در تصمیمی مشترک به کاهش صادرات روی آورده‌اند، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان از این اقدام دفاع کرد و آن را کار تیمی خوب با مسکو دانست.

به گزارش رویترز، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز چهارشنبه در سمینار بین‌المللی اوپک گفت: «همکاری نفتی روسیه و عربستان همچنان بخشی از ائتلاف اوپک پلاس است و ادامه دارد برای حمایت از بازار، هر کاری که لازم باشد خواهد کرد.»

اوپک پلاس، گروهی متشکل از سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش از جمله روسیه، که حدود ۴۰ درصد نفت خام جهان را تولید می‌کند، از ماه نوامبر تولید نفت خود را کاهش داده است.

تصمیم روز دوشنبه ریاض و مسکو برای کاهش عرضه نفت با انتقادهایی مواجه شد و مخالفان این تصمیم آن را اقدامی برای افزایش قیمت نفت دانستند. این در حالی است که این دو کشور اعلام کرده‌اند هدفشان ایجاد تعادل در بازار برای تامین منافع مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاهش مشترک تولید و صادرات نفتی عربستان سعودی و روسیه، به‌مثابه دو غول نفتی جهان، معادل ۱.۵ درصد از عرضه جهانی است و مجموع کاهش تولید اوپک ‌پلاس را به ۵.۱۶ میلیون بشکه در روز می‌رساند. اوپک ‌پلاس در شرایط کنونی میزان عرضه نفت را به ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز، معادل ۳.۶ درصد عرضه جهانی، محدود کرده است.

اعلام تصمیم کاهش عرضه نفت برای مدتی کوتاه قیمت‌ این محصول را افزایش داد، اما این افزایش خیلی ادامه نداشت. در روز چهارشنبه، قیمت شاخص برنت بیش از یک درصد کاهش یافت و به ۷۵.۳۰ دلار در هر بشکه رسید.

ایالات متحده آمریکا، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت خارج از اوپک پلاس، بارها از این گروه خواسته است که برای کمک به اقتصاد جهانی، تولید خود را افزایش دهد. آمریکا از همکاری عربستان سعودی با روسیه پس از حمله مسکو به اوکراین انتقاد کرده است.

با این حال، ریاض بارها درخواست‌های آمریکا را رد کرده است. شاهزاده عبدالعزیز روز چهارشنبه تاکید کرد که کاهش جدید و مشترک تولید نفت بار دیگر ثابت کرد که دیدگاه‌های اشتباهی وجود دارد.

وزیر انرژی عربستان افزود: «بخشی از کاری که ما با همراهی روسیه کرده‌ایم این بود که نگاه بدبینانه را در مورد آنچه بین عربستان و روسیه می‌گذرد اصلاح کنیم».

در همین حال، تحلیلگران مورگان استنلی روز چهارشنبه پیش‌بینی قیمت نفت خود را تغییر دادند و گفتند اگرچه انتظار کاهش ذخایر در سال ۲۰۲۳ را داشتند، گمان می‌رود که در نیمه اول سال ۲۰۲۴ نفت مازاد عرضه شود و عرضه غیراوپک سریع‌تر از تقاضا رشد کند.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی، نیز روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «کاهش عرضه نفت برای کمک به تعادل بازار باید به اندازه کافی صورت بگیرد.»

او گفت که امارات متحده عربی در کاهش جدید عرضه نفت عربستان و روسیه مشارکت نخواهد کرد، زیرا پیش از این نیز بسیار کمتر از ظرفیتش تولید می‌کرده است.

المزروعی همچنین در سخنانش تاکید کرد که «جهان در آینده نفت کافی خواهد داشت.»

بیشتر از جهان