لابی‌های طالبان در قطر نشست محرمانه زنان افغانستان را برگزار می‌کنند

نامه‌ای با امضای سه هزار زن و مرد افغان، در حمایت از تعامل با طالبان، برای ارسال به سازمان ‏ملل متحد و دولت‌های غربی تهیه شده است

یکی از نشست‌های مرکز مطالعات منازعه و امور بشردوستانه در قطر-onlineCHS/Twitter@

قرار است مرکز مطالعات منازعه و امور بشردوستانه قطر در تاریخ دوم مرداد (۲۴ ژوییه) نشستی محرمانه با حضور نمایندگان زنان افغانستان در دوحه برگزار کند. اسناد رسیده به دست ایندیپندنت فارسی نشان می‌دهد که شماری از زنان از داخل افغانستان برای شرکت در این نشست دعوت شده‌اند. موضوع نشست تاکید بر تعامل نزدیک کشورهای جهان با طالبان است.

در همین حال، نامه‌ای نیز با نام و امضای سه هزار تن از زنان و مردان افغان فعال در عرصه‌های حقوق بشری و مدنی خطاب به سازمان ملل متحد و نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای غربی نوشته شده که قرار است از محل نشست مزبور به سازمان ملل متحد ارسال شود. در این نامه نیز از کشورهای جهان خواسته شده است که با طالبان وارد گفت‌وگو و تعامل نزدیک شوند و پول‌های مسدود شده بانک مرکزی افغانستان را نیز آزاد کنند.

اسناد موجود نشان می‌دهد که این نامه با هماهنگی گروهی از فعالان زن، از جمله مدینه محبوبی، فعال حقوق زنان که چندی پیش سخنرانی‌اش در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز واکنش‎برانگیز شد، تهیه شده است. نشست محرمانه زنان در قطر نیز در هماهنگی با همین گروه برگزار می‌شود.

شش تن از زنان از داخل افغانستان نیز برای شرکت در نشست محرمانه زنان در قطر دعوت شده‌اند. شماری دیگر نیز از بیرون از کشور شرکت می‌کنند. این نشست پشت درهای بسته برگزار خواهد شد. در دعوت‌نامه نیز به شرکت کنندگان تاکید شده است که «آنچه را واقعا در دو سال گذشته در افغانستان تجربه کرده‌اند بازگو کنند و نام و هویت کسی را فاش نکنند.»

مدینه محبوبی در صحبتی کوتاه با ایندیپندنت فارسی گفت که از نشست قطر مطلع است. اما او از دادن توضیح بیشتر خودداری کرد.

در نامه‌ای که به امضای ۳ هزار نفر تهیه شده است آمده است: «جامعه بین‌المللی، از جمله سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و رهبران جهان باید کانال‌های دیپلماتیک و دیگر کانال‌ها را برای تعامل با مقام‌های اجرایی دنبال کنند تا زنان و دختران افغانستان به فرصت‌های تحصیلی و شغلی دسترسی پیدا کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نامه همچنین تاکید شده است که جامعه جهانی باید «روی مسائل اولویت‌دار» مردم افغانستان تمرکز کند و «این به معنای آزادسازی ذخایر ارزی با روش نظارت‌شده برای کمک به احیای اقتصاد و فرصت‌های تولید درآمد است.» علاوه بر این، تاکید شده است که جامعه جهانی، در کنار کمک‌های بشردوستانه، سرمایه‌گذاری در دیگر بخش‌ها در افغانستان را نیز دوباره آغاز کنند.

بخش بزرگی از این خواست‌ها مشابه با درخواست‌هایی است که رهبران طالبان در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح می‌کنند و از جهان می‌خواهند که باب تعامل و نزدیکی با این گروه باز شود.

شماری از فعالان زن افغانستان محتوای این نامه را دیکته‌شده از سوی طالبان می‌دانند و مدعی‌اند که این نامه در تبانی با طالبان تهیه شده است. برخی از زنان که نامشان در این نامه آمده است ادعا کردند که هیچ اطلاعی در مورد محتوای این نامه ندارند و از گنجانده شدن نامشان در این نامه مطلع نیستند.

یک منبع مطلع از میان فعالان زن، که از سال‌ها پیش با گروه‌های گوناگون زنان افغانستان در ارتباط است، به ایندیپندنت فارسی گفت که یکی از زنانی که نامش در این نامه ذکر شده است، پس از اعتراض به درج اسمش، تماس‌های تهدیدآمیزی دریافت کرده است و به او گفته شده است «ساکت باش وگرنه کشته می‌شوی.»

یک منبع دیگر از میان کسانی که به نشست قطر دعوت شده‌اند نیز گفت که به آنان دستور داده شده است که در این نشست، یا در حمایت از طالبان سخن بگویند یا خاموش باشند.

در دعوت‌نامه‌ای که مرکز مطالعات منازعه و امور بشردوستانه قطر به امضای دکتر غسان الکحلوت، مدیر این مرکز، به دعوت‌شدگان در داخل افغانستان ارسال کرد است، آمده است: «هدف این نشست بحث در مورد ارتقای سهم زنان در روند صلح، تضمین حقوق کار و آموزش، و در زندگی عمومی و نیز این است که چگونه می‌توان تعامل خوب با امارت اسلامی [طالبان] داشت.»

در دعوت‌نامه ذکر شده است که همه مخارج سفر و اقامت در قطر به دوش مرکز دعوت‌کننده است. این مرکز را سلطان برکت، استاد دانشگاه قطری، تاسیس کرده است که تا کنون برای برگزاری نشست‌های متعدد در حمایت از طالبان کوشیده است.

سلطان برکت خود در نشست‌های متعدد خواستار آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان و سپردن آن به بانک زیر نظارت طالبان و نیز خواهان تعامل نزدیک جهان با طالبان شده است.

بیشتر از جهان