اسرائیل؛ ساخت مانع امنیتی در مرز اردن برای مقابله با افزایش تهدید تهران

گالانت: تهران تلاش‌های خود را برای انتقال تسلیحات به «گروه‌های تروریستی فلسطینی» تشدید کرده است

مرز اسرائیل با اردن -  AFP / MENAHEM KAHANA

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، دوشنبه، ۳۱ ژوئیه (۹ مرداد)، اعلام کرد که اسرائیل برای جلوگیری از قاچاق سلاح به کرانه باختری، یک مانع امنیتی در مرز این کشور با اردن خواهد ساخت.

هفته گذشته اسرائیل تلاش برای قاچاق اسلحه را از مرز اردن، خنثی کرد.

به گزارش «آی ۲۴ نیوز»، گالانت که در جلسه غیرعلنی کمیته روابط خارجی و امنیت اسرائیل صحبت می‌کرد، گفت که تهران تلاش‌های خود را برای انتقال تسلیحات به «گروه‌های تروریستی فلسطینی» تشدید کرده است.

وزیر دفاع اسرائیل افزود:‌ «ما افزایش مشارکت ایران را در تلاش برای انتقال تسلیحات و جمع‌آوری اطلاعات در کرانه باختری مشاهده می‌کنیم.»

او همچنین گفت:‌ «ایران و سازمان‌های تروریستی، یهودا و شومرون (کرانه باختری رود اردن) را نقطه‌ای آسیب‌پذیر شناسایی می‌کنند و منابع بسیاری را با هدف هدایت حمله‌ها به آنجا می‌فرستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که اسرائیل هفته گذشته عملیاتی را در تلاش برای قاچاق اسلحه از مرز اردن، خنثی کرد و انتشار جزئیات بیشتر این ماجرا را نیز ممنوع کرد.

چند سالی است که سیاستمداران اسرائیلی درباره ایده ایجاد یک مانع امنیتی در مرز اسرائیل و اردن، مشابه آنچه در مرز اسرائیل با مصر و نوار غزه ساخته شده است، بحث می‌کنند. با این حال، به دلیل مسائل مالی و سایر اولویت‌های دولت، این پروژه تاکنون اجرایی نشده است.

به گزارش تایمز اسرائیل، یک حصار قدیمی ۳۰۹ کیلومتری در امتدار مرز مشترک اردن با اسرائیل و کرانه باختری وجود دارد و مقام‌های ارتش و پلیس آن را برای جلوگیری از اکثر تلاش‌های مرتبط با قاچاق اسلحه کافی می‌دانند.

یک منطقه ۳۰ کیلومتری از مرز با اردن در نزدیکی شهر «ایلات» در جنوب اسرائیل و فرودگاه بین‌المللی رامون نیز به شیوه مشابه با موانع مرزی اسرائیل با مصر و نوار غزه، مانع‌گذاری شده است.

اسرائیل ۸۸ میلیون دلار برای مانع‌گذاری بخش کوچکی از مرز در نزدیکی شهر «ایلات» خرج کرد. این هزینه گویای آن است که مانع‌گذاری به این شکل در کل نوار مرزی با اردن، احتمالا صدها میلیون دلار یا بیشتر هزینه خواهد داشت.

بیشتر از جهان