نمایندگان مجلس ایران برای آزادی عکاس خبرگزاری تسنیم از بند طالبان دست به کار شدند

طالبان روز شنبه هفته جاری، عکاس و تدوینگر رسانه ایرانی وابسته به سپاه پاسداران را در فرودگاه کابل بازداشت کردند

خبرگزاری تسنیم اعلام کرد که  عکاس این رسانه برای یک سفر غیر کاری به کابل رفته بود - خبرگزاری فارس

محمد حسین ولایتی، عکاس و تدوینگر خبرگزاری تسنیم، رسانه وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، روز شنبه ۲۸ مرداد (۱۹ اوت)، حین بازگشت به ایران در فرودگاه کابل به دست نیروهای طالبان بازداشت شد.

خبرگزاری تسنیم روز سه شنبه ۳۱ مرداد، در گزارشی بازداشت عکاس و تدوینگر این رسانه به دست طالبان را تایید کرد و نوشت که محمد حسین ولایتی برای سفری غیرکاری به افغانستان رفته بود و برای مدت ده روز در کابل بود. تسنیم تاکید کرد که محمد حسین ولایتی با مدارک قانونی از مرز هوایی وارد افغانستان شده بود.

در همین حال، کمیسیون اصل نود مجلس ایران در حاشیه جلسه علنی مجلس در روز سه‌شنبه، به بازداشت عکاس خبرگزاری تسنیم پرداخت و گفت که این کمیسیون تا زمان آزادی او از بند طالبان به صورت مشخص این مورد را پیگیری می‌کند.

علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی ایران، گفت که در مورد اقدام‌‌های رسمی برای آزادی این عکاس ایرانی، با مسئولان وزارت خارجه و بخش‌های کنسولی ارتباط برقرار شده است تا در این مورد سریعا اقدام کنند. او تصریح کرد: «مسئولان وزارت خارجه باید هرچه سریع‌تر با هیئت حاکمه در افغانستان وارد گفت‌وگو شوند تا این موضوع را حل کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خضریان همچنان تاکید کرد: «جدا از هر دلیلی که برای بازداشت این عکاس و خبرنگار مطرح است، تاکید ما این است که باید حقوق این فرد به‌عنوان شخصی که به‌طور قانونی در کشور افغانستان حضور داشته است، از سوی حاکمان فعلی افغانستان رعایت شود.»

خبرگزاری تسنیم و نیز مقام‌های ایرانی تاکید دارند که طالبان هیچ دلیلی برای بازداشت این عکاس خبرگزاری تسنیم، ارائه نکرده‌اند. علی خضریان نیز با اشاره به این نکته گفت: «بدون ارائه دلیل، هرگونه بازداشت از طرف طالبان خلاف تعهداتی است که کشورها نسبت به شهروندان یکدیگر دارند.»

هرچند بازداشت خبرنگاران خارجی از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، بی‌سابقه نیست، اما این نخستین بار است که طالبان یک کارمند رسانه‌ای متعلق به دستگاه دولت جمهوری اسلامی ایران را بازداشت کرده‌اند. این بازداشت در حالی صورت گرفت که مقام‌های طالبان ظاهرا روابط خوبی با جمهوری اسلامی ایران دارند.

در آخرین مورد، حسن کاظمی قمی، سفیر ایران و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری این کشور در امور افغانستان، تنش‌های مرزی میان ایران و افغانستان را کوچک‌نمایی کرد و گفت که این ربطی به سیاست و اراده رهبری طالبان در مورد جمهوری اسلامی ندارد.

بیشتر از جهان