رئیس سازمان محیط‌زیست: کاهش آب دریای خزر تقصیر روسیه نیست

دولت ابراهیم رئیسی پس از دو سال ادعای مذاکره با طالبان تامین حق‌آبه هامون را به بارندگی مشروط کرد

سلاجقه مانند مقام‌های طالبان ادعای مطلوب نبودن شرایط آب در افغانستان را مطرح کرد-ایرنا

علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در یک نشست خبری تامین حق‌آبه دریاچه هامون از رودخانه هیرمند را به بارش باران پیوند زد، شرایط بحرانی دریاچه ارومیه را منکر شد و ضمن دفاع تلویحی از روسیه ادعا کرد که هیچ کشوری در کاهش میزان آب دریاچه خزر مقصر نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در این نشست خبری که روز دوشنبه ۶ شهریور برگزار شد، کاهش آب دریاچه خزر را به تغییرات اقلیمی مرتبط کرد و گفت که آب این دریاچه در مواردی کاهش و در موارد افزایش پیشروی داشته و در حال حاضر در دوره‌ای هستیم که دریا در حال کاهش ارتفاع است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حالی این ادعا را مطرح کرد که کارشناسان تایید کرده‌اند عمال اصلی کاهش آب دریاچه خزر مسدود شدن ورودی‌های رودخانه ولگا در روسیه است. سلاجقه ضمن تایید این موضوع که ۸۰ درصد آب دریاچه خزر از رودخانه ولگا تامین می‌شود، از روسیه تلویحا دفاع کرد و گفت که ۶۰ درصد آب این رودخانه صرف کشاورزی و ۱۳ درصد آن در سدها استفاده می‌شود.

او همچنین در تلاش برای کاهش سهم روسیه در به‌وجود آمدن وضعیت فعلی گفت: «هر پنج کشور همسایه دریای خزر در مدیریت این دریاچه مشارکت دارند و بهره‌برداری خود را انجام می‌دهند اما تغییرات اقلیم، کاهش ورودی‌های حوضه آبخیز مخصوصا رودخانه ولگا و افزایش تبخیر باعث شده که دریای خزر در شرایطی به سر ببرد که ما کاهش تراز بستر را شاهدیم.»

علی سلاجقه در ادامه نشست خبری خود درباره تامین حق‌آبه دریاچه هامون از رودخانه هیرمند نیز ادعای «چراغ سبز» طالبان به دولت جمهوری اسلامی را مطرح کرد و گفت که «هیئت حاکمه افغانستان پذیرفته است، اگر شرایط از لحاظ بارندگی مهیا شود، آب را رها می‌کنند». او همچنین گفت که مسئله آب در افغانستان نیز «شرایط مطلوبی» ندارد.

مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی، از حدود دو سال پیش تاکنون به‌تناوب ادعا کردند تامین حق‌آبه هیرمند را در مذاکره با طالبان و در «مسیر دیپلماسی» حل می‌کنند اما اینک سخنان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، این احتمال را تقویت می‌کند که جمهوری اسلامی شکست را در مذاکرات پذیرفته و منتظر باران است تا شاید طالبان حق‌آبه هیرمند را تامین کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سلاجقه مانند مقام‌های طالبان ادعای مطلوب نبودن شرایط آب در افغانستان را مطرح کرد، حال‌آنکه پس از بازدید هیئت فنی ایران از ایستگاه آب‌سنجی دهرواد، محمد جوانبخت، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در یک نشست خبری گفت که تیم فنی ایران از ایستگاه آب‌سنجی بالادست‌ سد کجکی بازدید کرده‌اند اما مقامات افغانستان اجازه بازدید از مخزن سد کجکی را که در تصاویر ماهواره‌ای مشخص است ذخایر آبی مناسبی دارد، به تیم فنی ایران نداده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت ابراهیم رئیسی در نشست خبری روز دوشنبه ادعای «مناسب» بودن وضعیت دریاچه ارومیه را نیز مطرح کرد و گفت که «این دریاچه اکنون ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب دارد و خبری از مرگ آن نیست».

سلاجقه در ادامه افزود که قرار است در شهریورماه آب چند سد در دریاچه ارومیه رهاسازی شود و «خبرهای خوبی» درباره آن شنیده خواهند شد. او همچنین ادعای اتخاذ «تصمیمات خوب» برای دریاچه ارومیه را مطرح کرد و گفت که حذف چاه‌های غیرمجاز، تغییر کاربری‌ها و کشت مناسب برخی از این تصمیمات است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، درباره پروژه پتروشیمی میانکاله نیز گفت که این پروژه مجوز زیست‌محیطی ندارد و قرار است دولت درباره آن تصمیم‌گیری کند. او بدون اشاره به اینکه احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی، کلنگ احداث پتروشیمی میانکاله را زده، گفت که کلنگ‌زنی در میانکاله بدون مجوز محیط‌زیست بوده است.

سلاجقه از راه‌اندازی سد خراسان۳ نیز دفاع کرد و گفت که این پروژه سه مجوز محیط‌زیستی دارد که در دولت قبل صادر شده‌اند. این در حالی است که تاکنون چندین مرتبه ساکنان روستاهای مجاور سد خراسان۳ در یاسوج به احداث این سد اعتراض کرده‌اند.

پیش‌تر مهدی روشنفکر، نماینده شهرستان‌های سه‌گانه سردسیری در استان کهگیلویه و بویراحمد، گفته بود که با احداث این سد، ۱۷ روستا با جمعیتی بیش از ۱۰ هزار نفر زیر آب می‌رود و در نتیجه ساکنان روستاها به‌اجبار به شهرستان یاسوج کوچ می‌کنند و حاشیه‌نشینی در این شهر افزایش می‌یابد.