یک فرمانده ارشد جبهه مقاومت ملی در اندراب در نبرد با طالبان کشته شد

یک منبع مطلع می‌گوید که قمرالدین اندرابی به دست محافظش که نفوذی طالبان در صفوف جبهه مقاومت ملی بود، کشته شد

شماری از نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان در اندراب-AndarabRF/X@

قمرالدین اندرابی، فرمانده نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان در اندراب، دوشنبه، ۱۳ شهریور (۴ سپتامبر)، در جریان درگیری با طالبان در مناطق کوهستانی شهرستان بنو در استان بغلان، کشته شد. منابع مطلع به ایندیپندنت فارسی تایید کردند که قمرالدین اندرابی اوایل دی‌ماه گذشته، پس از کشته شدن خیرمحمد خیرخواه، عهده‌دار فرماندهی نیروهای جبهه مقاومت ملی در اندراب شده بود.

یکی از این منابع که با شرط محفوظ ماندن نامش صحبت کرد، گفت که قمرالدین اندرابی به دست محافظ خود که گویا از افراد نفوذی طالبان بود، کشته شده است. به گفته این منبع، محافظ قمرالدین اندرابی از ساکنان اندراب است و قبلا عضو طالبان بوده و با این گروه همکاری می‌کرده است. این شخص که هنوز نام و هویت او افشا نشده است، چند ماه پیش از طالبان جدا شد و به جبهه مقاومت ملی افغانستان پیوست.

منبع مزبور تصریح کرد که فرد نفوذی طالبان، چندین ماه در جبهه مقاومت ملی و در مسند محافظ قمرالدین اندابی، در کوهستان‌های اندراب حضور و فعالیت داشت و امروز، دوشنبه، ۱۳ شهریور، هنگامی که قمرالدین اندرابی، سرگرم خواندن نماز بود، او را با شلیک گلوله به قتل رساند. هدایت‌الله هدایت، از فعالان رسانه‌ای طالبان، در یادداشتی که در حساب کاربری خود در شبکه ایکس (توییتر) منتشر کرد، نوشت:«قمرالدین، از فرماندهان ارشد جبهه مقاومت، در یک عملیات نفوذی کشته شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که این حادثه در کوه غج در شهرستان بنو رخ داده است و پس از کشته شدن قمرالدین اندرابی، درگیری میان فرد یا افراد نفوذی طالبان با بقیه نیروهای جبهه مقاومت ملی دقایقی ادامه یافته است.

صفحه «جبهه مقاومت اندراب» در شبکه ایکس که فعالیت نیروهای جبهه مقاومت ملی در اندراب را پوشش می‌دهد، در مطلبی به مناسبت این حادثه، نوشت که قمرالدین از بنیانگذاران و فرماندهان کلیدی جبهه مقاومت در بغلان و به‌ویژه در منطقه اندراب بود.

بنا به اطلاعات منتشرشده در این صفحه، پیش از این جمال‌الدین، برادر قمر‌الدین، نیز در نبرد با طالبان در اندراب کشته شده است.

اواخر تابستان ۲۰۲۱ و در آستانه فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت، «جبهه مقاومت ملی» نخستین ‌بار در اندراب و پنجشیر از ایستادگی نظامی علیه طالبان خبر داد. شماری از فرماندهان جهادی پیشین و فرماندهان و سربازان نیروهای نظامی خکومت پیشین افغانستان با پیوستن به جبهه مقاومت ملی، نبرد خود را علیه طالبان، در پنجشیر و اندراب آغاز کردند. در هفته‌های نخست، نیروهای جبهه مقاومت ملی توانستند از پنجشیر محافظت، و شهرستان‌های بنو، ده‌صلاح و پل‌حصار را نیز از سلطه طالبان آزاد کنند، اما اوایل سپتامبر و با هجوم گسترده طالبان به پنجشیر و اندراب، نیروهای جبهه مقاومت ملی به مناطق کوهستانی عقب‌نشینی کردند.

در دو سال گذشته، نیروهای جبهه مقاومت ملی پیوسته با طالبان در شهرهای مختلف، از جمله پنجشیر، پروان، کاپیسا، تخار، اندراب و بدخشان، درگیر شده‌اند. اوایل سال جاری خورشیدی، رهبری جبهه مقاومت ملی، از تغییر راهبرد نظامی در مبارزه با طالبان خبر داد و گفت که به جای جنگ جبهه‌ای، به جنگ چریکی و شهری با طالبان رو آورده است.