هند آماده برگزاری نشست ۲۰ کشور قدرتمند و ثروتمند جهان است

نشست دو روزه کشورهای عضو گروه ۲۰ از روز شنبه ۹ سپتامبر در دهلی، پایتخت هند آغاز می‌شود

دولت ناراندرا مودی، نخست‌وزیر هند، کشوری که ریاست موقت گروه‌۲۰ را برعهده دارد، آماده می‌شود که از روز شنبه ۹ سپتامبر میزبان نشست سران این گروه در دهلی باشد. 

این نشست دو روزه در پایتخت هند میزبان رهبران و مقام‌های عالی‌رتبه کشورهای عضو گروه۲۰ خواهد بود. 

هند که جزو ۴ ابرقدرت اقتصادی جهان است، نخستین بار است که میزبان اجلاس کشورهای عضو گروه۲۰ می‌شود. 

شهرداری دهلی در همکاری با دولت هند هفته‌ها است سرگرم آماده کردن پایتخت کشور برای میزبانی این گردهمایی است. بسیاری از نقاط شهر دهلی در روزهای گذشته زیباسازی شده است. 

به گفته فعالان مدنی پایتخت هند، نیروهای شهرداری شماری از خانه‌های محله‌های فقیرنشین دهلی در نزدیکی محل برگزاری نشست را نیز خراب کرده‌اند. 

به گفته مقام‌های هند، این اجلاس در محیط نمایشگاهی برگزار می‌شود که ظرفیت میزبانی هفت‌هزار نفر خواهد داشت. به گفته پلیس پایتخت، بیش از ۴۰ هزار نیروی امنیتی-نظامی برای تامین امنیت رهبران کشورهای گروه بیست آماده شده‌اند. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از رهبران کشورهای ثروتمند و قدرتمند جهان، از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز جمعه وارد هند شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نشست معمول است که رهبران کشورهای عضو بر سر موضوع‌های مهمی که جهان با آن درگیر است بحث و گفت‌وگو می‌کنند تا به نتیجه‌ای واحد برسند. اما در حال‌ حاضر، در پی افزایش تنش‌ها پس از جنگ اوکراین، این امر تا حدی غیرممکن به نظر می‌رسد. در موضوع جنگ اوکراین، آمریکا و کشورهای اروپایی عضو گروه۲۰ اختلاف‌های آشکاری با دیگر کشورهای عضو از جمله چین و روسیه دارند.

در این نشست نیز مانند دیگر نشست‌های ماه‌های گذشته، خبری از حضور ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهوری روسیه، نخواهد بود. 

پوتین از ماه مارس که در دیوان بین‌المللی کیفری لاهه مورد تعقیب قضایی قرار گرفت در هیچ نشستی خارج از خاک روسیه شرکت نکرده‌ است. حکم جلب پوتین به‌ اتهام مسئولیت در ارتکاب جنایت جنگی در اوکراین صادر شده‌ است. 

چین نیز اعلام‌ کرده‌ است که شی‌ جین‌پینگ، رهبر چین، در این نشست شرکت‌ نخواهد کرد. به‌جای او، همچون اجلاس گروه «آسه‌آن» که این هفته در اندونزی برگزار شد، لی‌‌ که‌چیانگ، نخست‌وزیر، شرکت خواهد کرد. 

دولت چین هنوز هیچ توضیحی در مورد شرکت نکردن رئیس‌جمهوری چین در این نشست نداده است و دلیلی برای این کار مطرح نکرده است.

بیشتر از جهان