رئیسی: خودمان باید خلع‌ سلاح کردها در کردستان عراق را راستی‌آزمایی کنیم

جمهوری اسلامی هم‌زمان با ادامه حمایت‌های خود از گروه‌های شیعی مسلح در عراق، تلاش می‌کند روند خلع سلاح نیروهای کرد حاضر در اقلیم کردستان را تا انتها پیگیری کند

ابراهیم رئیسی در مراسم رژه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی-ایرنا

ابراهیم رئيسی، رئيس‌جمهوری ایران، روز ۳۱ شهریورماه، در مراسم رژه نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به مناسبت سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق، خواستار اعزام افرادی از ایران به عراق برای بررسی روند خلع سلاح گروه‌های کرد مخالف جمهوری اسلامی شد.

اوایل شهریورماه امسال، منابع مطلع در دولت عراق به رسانه‌های عربی خبر داده بودند که اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در دیدار با محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، هشدار داده بود که اگر توافق امنیتی دو کشور با هدف برخورد با حضور نیروهای کرد مخالف جمهوری اسلامی در خاک اقلیم کردستان عراق عملی نشود، به برخورد شدید جمهوری اسلامی ایران منجر خواهد شد.

همچنین دو روز مانده تا پایان مهلت تعیین‌شده برای عراق به‌منظور خلع سلاح نیروهای مستقر در اقلیم کردستان، روز ۲۶ شهریور، نیز تسنیم به نقل از محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، نوشت که توافق مذکور تمدید نخواهد شد و وضعیت اجرای توافق با عراق در دقیقه ۹۰ ارزیابی و بر مبنای آن تصمیم‌گیری می‌شود.

اکنون ابراهیم رئیسی پس از بازگشت از سفر پرحاشیه خود در نیویورک، با حضور میان فرماندهان ارشد سپاه پاسداران مدعی شده است:‌ «خلع سلاح گروه‌های مسلح در عراق کار مثبتی است که آغاز شده و ستاد کل نیروهای مسلح باید گروه‌هایی را برای بررسی این موضوع اعزام کنند. ما اجازه نمی‌دهیم هیچ گروه مسلحی در کنار مرزهای ایران چه در درون اقلیم و چه در جای دیگر فعالیت داشته باشد و اطمینان از خلع سلاح گروهای مسلح غیرقانونی در اطراف مرز ایران امری ضروری است.»

جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر بارها از عراق و منطقه خودمختار کردستان شمال عراق به‌دلیل حضور شبه‌نظامیان کرد ایرانی شکایت کرده است و دفعات زیادی نیز به سمت مقر این نیروها آتش گشوده، که آخرین مورد از آن مربوط به پاییز سال گذشته و اوج خیزش سراسری ایرانیان علیه مقامات تهران بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نهایت مقامات جمهوری اسلامی و دولت عراق، اواخر سال گذشته، درباره خلع سلاح نیروهای کرد یک قرارداد امنیتی مرزی امضا کردند.

در همین راستا فواد حسن، وزیر امور خارجه عراق، روز ۲۲ شهریور، در یک نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، گفت که احزاب کرد ایرانی مستقر در اقلیم کردستان به اردوگاه پناهندگان در عمق خاک عراق منتقل خواهند شد و این ارودگاه زیر نظر سازمان ملل متحد اداره می‌شود.

وزیر امور خارجه عراق طی این نشست خبری در تهران، از مقام‌های جمهوری‌ اسلامی خواست به تمامیت ارضی کشورش احترام بگذارند و گفت: «عاقلانه نیست که خاک عراق یا خاک کردستان عراق در معرض تهدید قرار گیرد.»

او همچنین از مقام‌های جمهوری‌ اسلامی خواست که درباره بحران‌های مشترک، از ابتدا با مقام‌های عراقی هم‌فکری و گفت‌وگو کنند.

در ادامه نیز حسین امیرعبداللهیان گفت که اخبار مثبت و خوشی از فواد حسین شنیده و امیدوار است تا این وعده طی ساعات و روزهای آینده اجرایی شود. او تاکید کرد: «حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها به ضرر امنیت عراق، ایران، منطقه و اقلیم کردستان است. این لکه سیاه تروریستی باید هر چه سریع‌تر از صفحه سفید و پر‌افتخار روابط ایران و عراق زدوده شود.»

درخواست مقامات نظام ایران برای خلع سلاح گروه‌های کرد مخالف در عراق، در حالی اتفاق افتاده است که آن‌ها از سایر گروه‌های شبه‌نظامی در عراق که شیعه‌اند حمایت کامل مالی و نظامی می‌کنند و طی سال‌های گذشته از طریق همین گروه‌ها به دفعات به نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق حمله کردند.

ابراهیم رئیسی همچنین مراسم رژه نظامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در روز جمعه و یک روز پس از آغاز گفت‌وگوها میان ارامنه ساکن منطقه قره‌باغ با مقام‌های جمهوری آذربایجان، گفت: «قره‌باغ متعلق به آذربایجان است، اما تاکید می‌کنیم رعایت حقوق ارامنه یک ضرورت است و امنیت و حقوق آن‌ها و وضعیت مرزها باید حفظ شود. نیروهای مسلح ما از هرگونه تغییر ژئوپلیتیک و تغییر مرزها جلوگیری کردند و در این کار موفق بودند.»

جمهوری اسلامی روابط تجاری نزدیکی با ارمنستان دارد و بارها درباره قطع مسیر زمینی ایران به ایروان ابراز نگرانی کرده است. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز در سال‌های اخیر، هم‌زمان با حمایت از گروه‌های شیعی مخالفت دولت باکو، به‌دلیل نگرانی از روابط نزدیک دولت علی‌اف با اسرائیل، چندین بار در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان مانور نظامی برگزار کردند.