پذیرایی طالبان از هیئت حزب اسلام‌ستیز و ضدمهاجر اتریش خبرساز شد

رهبر حزب آزادی اتریش در سال ۲۰۲۰ گفته بود: قرآن بسیار خطرناک‌تر از کرونا است

اعضای هیئت حزب آزادی اتریش در جریان ملاقات با وزیر خارجه طالبان-HafizZiaAhmad1/X@

روز دوشنبه ۳ مهر، وزارت خارجه طالبان از سفر شماری از اعضای حزب آزادی اتریش به کابل و ملاقات مولوی امیرخان متقی با اعضای این هیئت خبر داد. موضع‌گیری‌های حزب راستگرای آزادی اتریش که به‌عنوان یک حزب اسلام‌ستیز و ضدمهاجر در اتریش شناخته می‌شود، علیه اسلام و قرآن تاکنون بارها خبرساز و واکنش‌برانگیز شده است.

نوربرت هوفر، رهبر حزب آزادی اتریش، در ژوئن ۲۰۲۰ و در جریان انتخابات در اتریش گفته بود: «من از ویروس کرونا نمی‌ترسم، چون کرونا خطرناک نیست. قرآن بسیار خطرناک‌تر از کرونا است.» این سخنان رهبر حزب آزادی اتریش، با واکنش‌های گسترده در جوامع اسلامی روبرو شد و مسلمانان ساکن اتریش از او خواستند که به‌دلیل توهین به اسلام، از پیروان این دین عذرخواهی کند.

هاینز کریستین، از رهبران حزب در سال ۲۰۱۷، «فاشیسم اسلامی» را مشابه فاشیسم نازی تعریف کرده و از دولت اتریش خواسته بود که قانونی تصویب کند تا نمادهای اسلام را در جامعه اتریش ممنوع اعلام کند. او نمادهای اسلام در جامعه را به نمادهای حزب نازی آلمان تشبیه کرده و هشدار داده بود که اسلام می‌تواند اروپا را نابود کند.

در گزارشی که رویترز از سخنان هاینز کریستین منتشر کرد، به نقل از او آمده است: «باید به این سیاست اسلامی‌سازی پایان دهیم. در غیر این صورت، ما اتریشی‌ها و ما اروپایی‌ها به پایان ناگهانی نزدیک خواهیم شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از سخنگویان این حزب نیز گفته بود اتریش باید مشابه قوانینی که پس از جنگ جهانی دوم علیه نمادها و شعارهای حزب نازی وضع کرد، اکنون علیه نمادهای اسلامی وضع کند.

با این حال، سخنگویان و رسانه‌های تحت کنترل طالبان، از زبان اعضای هیئت حزب راستگرای آزادی اتریش که به کابل سفر کردند گزارش دادند که آنان از برقراری امنیت در افغانستان استقبال کرده‌اند. در سایت وزارت خارجه رژیم طالبان آمده است که یوهانس، یکی از اعضای حزب آزادی اتریش، در جریان ملاقات با مولوی امیرخان متقی گفت که پس از چهار دهه ناآرامی در افغانستان، طالبان توانستند امنیت را در این کشور برقرار کنند.

در گزارش وزارت خارجه طالبان همچنین آمده است که یکی از اعضای حزب آزادی اتریش گفت: «مردم افغانستان خوشحال‌اند و زندگی خویش را مصون می‌پندارند.» امیر خان متقی از هیئت حزب آزادی اتریش خواسته است که «تصویر واقعی» افغانستان را با خود به اروپا ببرند و در مورد آن با مقام‌های دولت اتریش و بقیه کشورهای اروپایی صحبت کنند.

در حالی که اعضای حزب آزادی اتریش هیچ‌گونه مسند رسمی در ساختار دولت اتریش ندارند، وزیر خارجه طالبان از آنان خواست که در زمینه راه‌اندازی امور اداری سفارت و کنسولگری افغانستان در اتریش همکاری کنند. سفارت افغانستان در اتریش را، طی دو سال سلطه طالبان، منیژه باختری رهبری می‌کند و طی این مدت، فعالیت‌های اداری این سفارت همچنان انجام می‌شود.

منیژه باختری، سفیر افغانستان در اتریش، در واکنش به ملاقات هیئت حزب آزادی اتریش با وزیر خارجه طالبان و درخواست وزیر خارجه طالبان از این هیئت در زمینه «فراهم‌سازی خدمات کنسولی»، در رسانه اجتماعی اکس نوشت: «وزیر خارجه طالبان هنوز نمی‌داند که «فراهم‌سازی خدمات کنسولی» را نباید با نماینده یک حزب مطرح کرد و از سوی دیگر، صلاحیت «حزب آزادی اتریش» در مورد «حل مشکلات افغان‌ها در بروکسل» فکاهه (شوخی) جالب قرن است. دست‌کم، الفبای سیاست و جغرافیا را بیاموزید.»

در همین حال، رسانه اتریشی «پلس ۲۴» گزارش داد که رهبری حزب آزادی اتریش و وزارت خارجه این کشور اطلاعی از سفر هیئت حزب آزادی اتریش به افغانستان و ملاقات با طالبان نداشته‌اند.

این رسانه به نقل از کریستین هافنکر، دبیرکل حزب آزادی اتریش، نوشت: «این یک موضوع کاملا خصوصی برای افرادی است که به افغانستان سفر کردند و به حزب ارتباطی ندارد و در این مورد هماهنگی صورت نگرفته بود.»

یک نماینده وزارت خارجه اتریش نیز به این رسانه گفت که وزارت خارجه هفته گذشته از سفر اعضای حزب آزادی اتریش به کابل آگاه شد و هشدار لازم در مورد انجام نشدن این سفر را به اطلاع اعضای هیئت رساند.

نماینده وزارت خارجه اتریش افزود که موضع دولت اتریش در مورد رژیم طالبان روشن است و این رژیم را به‌رسمیت نمی‌شناسد.

شهر وین پایتخت اتریش طی دو سال سلطه طالبان بر افغانستان، دوبار میزبان مخالفان طالبان از جمله احمد مسعود بوده است. نخستین بار، احمد مسعود و شماری از مقام‌های دولت پیشین افغانستان در سپتامبر ۲۰۲۲ و دومین بار، در آوریل ۲۰۲۳ در شهر وین گردهم آمدند و با میزبانی دو نهاد اتریشی که در زمینه دیپلماسی و صلح فعالیت می‌کنند، در مورد راه‌های برون‌رفت از بحران کنونی افغانستان صحبت کردند.

این نشست‌ها هرچند تاثیر خاصی بر فعالیت‌های مخالفان طالبان و شکل‌گیری اتحاد میان آنان نداشت، اما طالبان به آن واکنش نشان دادند. به نظر می‌رسد دلیل اصلی پذیرایی طالبان از هیئت حزب راستگرا و اسلام‌ستیز اتریش، تلاش این گروه برای ایجاد محدودیت در تداوم برگزاری نشست‌های سیاسی مخالفان آنان در اتریش است. با این حال، شماری از کاربران در رسانه‌های اجتماعی نوشتند که طالبان با افرادی ملاقات کردند که به حذف اسلام از جامعه اتریش معقتدند و  قرآن را خطرناک‌تر از ویروس کرونا می‌دانند.