ماهواره سپاه پاسداران؛ از کارکرد جاسوسی تا توسعه برنامه‌ موشکی

آمریکا می‌گوید قرار دادن ماهواره‌ها در مدار زمین امکان پرتاب سلاح‌های دوربردتر از جمله کلاهک‌های هسته‌ای را به تهران می‌دهد

سپاه پاسداران چند پرتاب ناموفق ماهواره به فضا را در کارنامه‌اش ثبت کرده است‌ــ تسنیم

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، صبح چهارشنبه ۵ مهر، در مراسمی موسوم به «نام‌ها و یادها» در سازمان بسیج مستضعفین، از قرار گرفتن «ماهواره نور ۳» ساخت سپاه پاسداران در مدار خبر داد.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران با انتشار این خبر به نقل از حسین سلامی نوشت: «ماهواره تصویربرداری نور ۳ با ماهواره‌بر ایرانی قاصد پرتاب شد و با موفقیت در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.»

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیز ادعای موفقیت‌آمیز بودن پرتاب ماهواره تصویربرداری نور ۳ را مطرح کرد و ضمن تبریک به سپاه پاسداران مدعی شد که امسال برای صنعت هوافضای جمهوری اسلامی «پربار» خواهد بود.

حسین دلیریان، سخنگوی سازمان فضایی جمهوری اسلامی، نیز صبح چهارشنبه در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی اکس (توییتر) مدعی شد که ماهواره نور ۳ با «موفقیت» به فضا پرتاب شده است.

اندکی پس از انتشار این خبر حساب‌های کاربری وابسته به جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران موسوم به «لشکر سایبری» تبلیغات وسیع و گسترده‌ای درباره پرتاب ماهواره نور ۳ آغاز کردند و آن را یکی از «دستاوردهای مهم» سپاه پاسداران در صنعت هوافضا دانستند.

سپاه پاسداران پیش‌تر در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ نیز ماهواره‌های تصویربرداری نور ۱ و ۲ را به فضا پرتاب کرده بود. هنگام پرتاب این ماهواره‌ها نیز مسئولان حکومتی و نظامی ادعای موفقیت‌آمیز بودن آن‌ها را مطرح کرده بودند.

ماهواره تصویربرداری نور ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت و ماهواره تصویربرداری نور ۲ نیز اسفند ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد تا در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار بگیرد. سپاه پاسداران می‌گوید هر سه این ماهواره‌ها را متخصصان نیروی هوافضای این سازمان نظامی زیرمجموعه علی خامنه‌ای ساخته‌اند.

پرتاب ماهواره تصویربرداری نور ۲ با بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای در وین هم‌زمان بود و به همین دلیل برخی رسانه‌های بین‌المللی نیز به آن واکنش‌ نشان دادند. خبرگزاری آسوشیتدپرس در پیوند با این موضوع نوشت: «سپاه پاسداران در حالی دومین ماهواره‌اش را به فضا پرتاب کرد که قدرت‌های جهانی در انتظار تصمیم تهران در مورد مذاکرات‌ هسته‌ای‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش ضمن اشاره به پرتاب‌های ناموفق قبلی آمده بود که ویدیو پخش‌شده از تلویزیون دولتی ایران نشان می‌دهد که ماهواره نور ۲ از یک پرتابگر کامیون روی یک سکوی بتنی در بیابان‌های شاهرود بلند شده است.

حدود دو ماه پس از پرتاب این ماهواره، رسانه‌ دولتی ایرنا ایران تصاویری از پایگاه ناوگان پنجم دریایی آمریکا در خلیج‌فارس منتشر کرد و عیسی زارع‌پور مدعی شد که این تصاویر «باکیفیت» از ماهواره نور ۲ ارسال شده‌اند. او در اینستاگرام هم نوشت این ماهواره قادر است از همه جای زمین تصویربرداری کند.

علاوه بر کارکرد جاسوسی ماهواره‌های سپاه پاسداران، استفاده از این ماهواره‌ها برای پرتاب موشک‌های دوربرد بالیستیک و فعالیت‌های هسته‌ای نیز نگرانی‌هایی در پی داشته است. خبرگزاری رویترز، صبح چهارشنبه ضمن اعلام خبر پرتاب ماهواره نور۳ در گزارش کوتاهی به این موضوع پرداخت و نوشت: «ارتش ایالات‌ متحده آمریکا می‌گوید قرار دادن ماهواره‌ها در مدار زمین به تهران امکان پرتاب سلاح‌های دوربردتر از جمله کلاهک‌های هسته‌ای را می‌دهد.»

جمهوری اسلامی ایران همواره سخنان مقام‌های آمریکایی را در مورد اینکه سپاه پاسداران از ماهواره‌ها برای توسعه موشک‌های بالیستیک استفاده می‌کند، رد کرده است و می‌گوید هرگز به دنبال توسعه سلاح‌های هسته‌ای نیست.

سپاه پاسداران به‌رغم اینکه یکی از بزرگ‌ترین برنامه‌های موشکی خاورمیانه را در اختیار دارد، در سال‌های اخیر چندین پرتاب ناموفق ماهواره به فضا را در کارنامه‌اش ثبت کرده است.

دولت آمریکا به‌تازگی تحریم‌های جدیدی در رابطه با ایران صادر کرده است. افراد و نهادهای متعددی در ایران، روسیه، چین و ترکیه که با توسعه هواپیماهای بدون سرنشین و هواپیماهای نظامی تهران در ارتباط بوده‌اند، مشمول این تحریم‌ها شده‌اند.

این کشور پیش‌تر نیز تحریم‌هایی را علیه سازمان فضایی ایران و دو سازمان تحقیقاتی دیگر اعمال کرده و گفته بود که از آن‌ها برای پیشبرد برنامه موشکی بالیستیک تهران استفاده می‌شود.