تکرار ادعای پوتین: مناطق تحت‌کنترل روسیه در اوکراین می‌خواهند جزئی از کشور ما باشند

کشورهای غربی نتایج همه‌پرسی سال گذشته درباره الحاق مناطقی از خاک اوکراین به روسیه را ساختگی و غیرقانونی می‌‌دانند

ولادیمیر پوتین در اظهارنظری تازه، بار دیگر نتایج همه‌پرسی سال گذشته در مناطق اشغال‌شده از اوکراین را تایید کرد ـ AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، روز شنبه سی‌ام سپتامبر (هشتم مهر)، گفت که ساکنان مناطق تحت کنترل مسکو در اوکراین تمایلشان را برای پیوستن به روسیه در انتخابات محلی اخیر ابراز کردند. او به این ترتیب، یک بار دیگر نتایج همه‌پرسی سال گذشته که کشورهای غربی آن را غیرقانونی و ساختگی دانستند، تایید کرد.

به گزارش رویترز، پوتین در یک سخنرانی ویدیویی که به مناسبت یک‌ سالگی اعلام بحث‌برانگیز روسیه در مورد الحاق چهار بخش از اوکراین منتشر شد، گفت: «یک سال پیش در همه‌پرسی‌های تاریخی، مردم {مناطق اشغال‌شده اوکراین} اراده‌شان را برای بودن در کنار روسیه ابراز و تایید کردند که می‌خواهند جزئی از کشور ما باشند.»

پوتین در این ویدیو بار دیگر موضع قبلی‌اش را تکرار کرد که تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ مردم را از دست رهبران ملی‌گرا در کی‌یف نجات داد، زیرا آن‌ها «جنگ داخلی تمام عیار» و «ترور علیه افرادی که متفاوت فکر می‌کنند» راه انداخته بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخش‌هایی از چهار منطقه اوکراین - دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژژیا - در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲، پس از همه‌پرسی‌هایی که به گفته مسکو با اکثریت قاطع همراه بود، رسما به روسیه ملحق شدند.

پس از این رای‌گیری، مقام‌های دولتی اوکراین از همه کشورهای جهان خواستند که نتایج «انتخابات جعلی» در مناطق اشغال‌شده را به‌ رسمیت نشناسند.

کشورهای غربی نتایج این همه‌پرسی را زیر سوال بردند و چنین اقدامی را به‌عنوان الحاق بی‌معنی و غیرقانونی بخش‌هایی که متعلق به کشوری دیگر است نامیدند.

شورای اروپا نیز که مهم‌ترین نهاد دولتی و حقوق بشری در سطح اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود، برگزاری انتخابات در مناطق اشغال‌شده اوکراین را «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» توصیف کرده است.

میروسلاو ینکا، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد، هم ضمن ابراز نگرانی از برگزاری انتخابات در مناطق اشغال‌شده اوکراین، آشکارا گفت که این تصمیم کرملین هیچ وجاهت و مبنای قانونی ندارد.

نیروهای مسکو در حال حاضر هیچ یک از مناطقی را که مدعی الحاقشان به روسیه‌اند، به‌طور کامل کنترل نمی‌کنند. در همین حال نیروهای اوکراینی با کمک تسلیحات غربی از ماه ژوئن یک حمله متقابل را برای بازپس‌گیری این مناطق آغاز کرده‌اند.

بیشتر از جهان