«بیش از سه میلیون دانش‌آموز در کلاس‌های خطرآفرین درس می‌خوانند»

خیرین مدرسه‌ساز: «اگر برای ساخت مدرسه در مجتمع‌های مهر اقدام نشود، سال آینده پنج میلیون دانش‌آموز مدرسه ندارند»

بیش از پنج هزار مدرسه در ایران، سرویس بهداشتی‌ ندارند-ایرنا

درحالی‌که وزارت آموزش‌وپرورش استخدام طلاب در مدارس با هدف شست‌وشوی مغزی دانش‌آموزان را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده، آموزش میلیون‌ها دانش‌آموز ایرانی تحت‌تاثیر نبود معلم و فضاهای آموزی ایمن و کافی قرار گرفته است.

پیش‌تر محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اذعان کرده بود که بیش از ۲۳ هزار کلاس درس در سراسر ایران معلم ندارند و حالا ناصر قفلی، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز، افشا کرده است که بیش از سه میلیون دانش‌آموز ایرانی در کلاس‌های خطرآفرین درست می‌خوانند.

ناصر قفلی در گردهمایی روسای مجمع خیرین مدرسه‌ساز در همدان گفت: «سه هزار و ۵۰۰ مدرسه وجود دارد که خیرین هزینه ساخت آن‌ها را پرداخت کرده‌اند، اما دولت نتوانسته است این پروژه‌ها را تکمیل کند.» به گفته او، تکمیل این پروژه‌ها به ۱۲ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز به «مغفول ماندن» فضاهای آموزشی در مجتمع‌های مسکونی مهر انتقاد کرد و هشدار داد چنانچه ساخت مدرسه در این مجتمع‌ها امسال آغاز نشود، سال‌ آینده حدود پنج میلیون دانش‌آموز بدون مدرسه می‌مانند.

او در ادامه افزود که خیرین می‌توانند در این زمینه کمک کنند، به شرطی که دولت پرداخت دست‌کم ۵۰ درصد از هزینه‌های ساخت این مدارس را برعهده بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ناصر قفلی ازدحام کلاس‌های درس به‌ویژه در مناطق پرجمعیت در نقاط شمالی کشور را یادآور شد و افزود مهاجرت از جنوب به شمال و مهاجران افغان در مناطق شمالی باعث شده است که این مدارس در دو نوبت فعالیت داشته باشند، درحالی‌که این موضوع با عدالت آموزشی همراه نیست، زیرا فراگیری دانش‌آموزان در صبح بیشتر است.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به‌تازگی در گزارشی اعلام کرد که بیش از پنج هزار مدرسه در ایران سرویس بهداشتی‌ ندارند. همچنین از مجموع حدود ۱۰۷ هزار مدرسه در کل کشور، بیش از هفت هزار مدرسه یعنی بالغ‌بر ۱۱ درصد آن‌ها، آب لوله‌کشی شهری و روستایی‌ ندارند.

بر مبنای این گزارش، بالغ‌بر ۱۵ هزار مدرسه نیز آبخوری مجزا از روشویی ندارند و نزدیک به ۱۲ هزار مدرسه نیز سیستم دفع بهداشتی فاضلاب‌ ندارند.

پیش‌تر حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، گفته بود که ۱۰۴ هزار کلاس درس در کشور وجود دارند که باید تخریب، مقاوم‌سازی و بازسازی شوند و چنانچه قرار باشد این کار با اعتبارهای دولتی انجام شود، حدود۵۰ سال طول می‌کشد، بنابراین به گفته او، این مشکل را باید با کمک خیرین حل کرد.

دولت ابراهیم رئیسی در حالی ساخت و تجهیز مدارس را به خیرین مدرسه‌ساز واگذار می‌کند که بودجه‌ زیادی را صرف استخدام طلاب در مدارس کرده است. گزارش‌های مسئولان آموزش‌وپرورش حاکی از آن است که تاکنون بیش از ۱۲ هزار طلبه در مدارس به کار گرفته شده‌اند، درحالی‌که طبق اذعان مقام‌های حکومتی، بیش از ۲۰ هزار کلاس درس در سال تحصیلی جدید بدون معلم مانده‌اند.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس هم آشکار می‌کند که چهار هزار کلاس درس در تهران معلم ندارند. معصومه معصومیان، معاون ابتدایی آموزش‌وپرورش، با زیر سوال بردن این آمار ادعا کرد که با فرستادن معاونان مدارس به کلاس‌های درس به‌جای معلمان، این موضوع «مدیریت» شده است.