ظلم و باج‌گیری طالبان در سرپل: بیشتر مردان جوان از خانه‌ها فراری‌اند

فرماندهان طالبان در سرپل از مردم پول نقد، موتورسیکلت، زمین، و دام گرفته‌اند

مولوی عبدالرحمان اکه، استاندار و دیگر مقام‌های طالبان در سرپل-SaripulGovernor/X@

ساکنان شهرستان البدر در استان سرپل در شمال افغانستان با ارسال نامه‌ای به دفتر نخست‌وزیر، رئیس اداره استخبارات (اطلاعات)، وزارت داخله (کشور)، و دیگر نهادهای قدرتمند طالبان، از ظلم، باج‌گیری، و آزار و اذیت یک فرمانده محلی این گروه شکایت کردند و خواستار رسیدگی و اقدام فوری شدند.

در این نامه، که ۳ هزار خانواده ساکن در منطقه کاشان و اسمیدان شهرستان البدر امضا کرده و به مقام‌های طالبان فرستاده‌اند، آمده است که یک فرمانده طالبان به نام فیض‌الرحمان زبیر البدری در ماه‌های اخیر، به بهانه‌های مختلف، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار افغانی، ۲۰۰ راس گوسفند، ۴۰ راس گاو، و ۸ دستگاه موتورسیکلت از مردم اخاذی کرده است.

در این نامه آمده است که فرمانده طالبان این پول‌ها و دام‌ها را زمانی از ساکنان کاشان و اسمیدان اخاذی کرد که مردی از بستگانش شاکی شد که ساکنان منطقه مذکور چند سال پیش در قتل یک عضو خانواده‌اش دست داشته‌اند.

فیض‌الرحمان، معروف به زبیر البدر، با تهدید و اجبار از مردم پول و دام و موتورسیکلت گرفته است و قاضی فیض‌الله، معروف به حاجی مفتی، از مردم زمین آبی و دیمی گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نامه ساکنان کاشان و اسمیدان آمده است که در زمان حاکمیت دولت جمهوری، دو فرمانده محلی با هم درگیری داشتند و دو طرف درگیری، ضمن اینکه افرادی را به قتل رساندند، دست به سرقت نیز زدند. اما اکنون طالبان، با استناد به آن موارد، از ساکنان منطقه که غیرنظامیان‌اند پول و دام و زمین اخاذی می‌کنند.

یکی از ساکنان این منطقه به شرط محفوظ ماندن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت که فیض‌الرحمان و قاضی فیض‌الله از ساکنان کاشان و اسمیدان ۶۰ جریب زمین آبی و ده‌ها جریب زمین دیمی نیز به بهانه‌های مختلف اخاذی کرده‌اند.

این منبع همچنین افزود که فرماندهان طالبان مردان جوان را به اتهام‌های گوناگون، از جمله کار در نهادهای دولت پیشین افغانستان، بازداشت می‌کنند و مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند. به گفته این منبع، بیشتر مردان جوان این منطقه از زمان افزایش آزار و اذیت طالبان به ایران و پاکستان پناه برده‌اند یا به مناطق دیگر فرار کرده‌اند.

منطقه کاشان و اسمیدان تا دو سال پیش بخشی از شهرستان کوهستانات استان سرپل بود، اما پس از سلطه طالبان بر افغانستان، این منطقه شهرستان البدر نام‌گذاری شد و به لحاظ اداری به ساختار و تشکیل استان سرپل افزوده شد. با وجود این، شهرستان البدر هنوز فرماندار و فرمانده پلیس و ساختارهای اداری ندارد.

در این شهرستان دو فرمانده به نام‌های فیض‌الرحمان معروف به زبیر البدر، که مسئولیت نیروی واحد شاهراه را دارد، و قاضی فیض‌الله، که در مقام قاضی شهرستان البدر کار می‌کند، همه امور را در اختیار دارند و متهم به اخاذی و باج‌گیری از مردم‌اند.

در نامه ساکنان شهرستان البدر آمده است: «در شهرستان البدر تنها یک شعبه دادگاه ابتدایی و فرماندهی پلیس شاهراه وجود دارد که [در آن‌ها] تمامی قضایای مردم به‌صورت خودسرانه قضاوت می‌شود.»

ساکنان منطقه کاشان و اسمیدان از رهبران طالبان خواسته‌اند «به ظلمی که به مردم می‌شود توجه کنند.»

نامه ساکنان منطقه کاشان و اسمیدان در شهرستان البدر استان سرپل-ایندیپندنت فارسی
 

پیش از این، ساکنان برخی استان‌های دیگر افغانستان، از جمله بامیان، دایکندی، غزنی، و میدان وردک، از اخاذی و باج‌گیری طالبان به بهانه‌های مختلف، از جمله وارد کردن اتهام قتل افراد در سال‌های گذشته، شکایت کرده‌اند. در بیشتر این موارد، بستگان و آشنایان فرماندهان طالبان به محاکم این گروه شکایت می‌کنند که در سال‌های حاکمیت دولت جمهوری، ساکنان یک روستا دام‌های آنان را ربوده یا یک عضو خانواده آنان را به قتل رسانده است. محاکم طالبان، با استناد به ادعای افراد شاکی، متهمان را به پرداخت پول نقد، دادن دام، یا واگذاری زمین به فرد یا افراد شاکی وادار می‌کنند.