طالبان نظامیان پیشین را در فرودگاه کابل بازداشت می‌کنند

طالبان بیشتر به ساکنان پنجشیر مشکوک‌اند و با بررسی گذرنامه‌ها از آن‌ها پرسش‌های متعدد می‌کنند

یکی از نظامیان طالبان در فرودگاه کابل -Wakil Kohsar / AFP

یک مقام وزارت داخله (کشور) حکومت پیشین افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفت که نیروهای طالبان، به‌ویژه بخش استخبارات این گروه در فرودگاه کابل، نظامیان پیشین را که به کشور خود بازمی‌گردند، بازداشت می‌کنند.  

این منبع گفت که نیروهای استخبارات طالبان با اسکن گذرنامه این افراد در فرودگاه کابل، به پیشنیه آن‌ها در حکومت پیشین دست می‌یابند و برخی از نظامیان سابق را در همان محل و برخی دیگر را پس از ورود، تحت پیگرد قرار می‌دهند. 

او افزود: «در بخش اسکن گذرنامه، ماموران طالبان حضور دارند و اگر به شهروندان بازگشته به کشور مشکوک شوند، به نیروهای دیگر این گروه اطلاع می‌دهند، تا آن افراد را تحت پیگرد قرار دهند و بازداشت کنند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته‌ او، طالبان نظامیان پیشین را برای تحقیقات بیشتر، با خودروهای شخصی از فرودگاه کابل به زندان‌های خود منتقل می‌کنند. 

این مقام حکومت پیشین مدعی است که طالبان بیشتر به ساکنان پنجشیر مشکوک‌اند و با بررسی گذرنامه‌هاشان، از آن‌ها پرسش‌های متعدد می‌کنند و بیشتر بازداشتی‌ها در فرودگاه کابل هم شهروندان غیرپشتون‌اند.  

او گفت: «طالبان در فرودگاه کابل شهروندان را بی‌سرو‌صدا بازداشت و به زندان منتقل می‌کنند و اگر به برخی از شهروندان مشکوک شوند، مامورانی برای تعقیق در پی آن‌ها روان می‌کنند، تا دلیلی برای بازداشت آن‌ها به‌دست آورند.» 

به‌دلیل آغاز فعالیت نظامی جبهه مقاومت ملی به‌ رهبری احمد مسعود، فرزند قهرمان ملی افغانستان، در پنجشیر، طالبان کنترل و فشار‌آوردن بر این استان را افزایش داده‌اند. منابع محلی در پنجشیر به ایندیپندنت فارسی گفته‌اند که این استان وضعیت نظامی دارد و طالبان صدها پاسگاه و ایست بازرسی در آن ایجاد کرده‌اند. طالبان همچنین شمار زیادی از ساکنان پنجشیر را به اتهام همکاری و عضویت در جبهه مقاومت ملی بازداشت کرده‌اند. 

این مقام حکومت پیشین که اینک در شهر شیکاگو در ایالات متحده آمریکا ساکن است و چهار ماه پیش مدرک « گرین‌کارت» این کشور را به‌دست‌ آورده است، اما به‌دلیل خطر بازداشت شدن به دست طالبان، نمی‌‌تواند برای دیدار با اقوام نزدیک خود به افغانستان برود.  

او گفت که با کارکنان با سابقه فرودگاه کابل تماس گرفته است و آن‌ها توصیه کرده‌اند که از سفر به افغانستان خودداری کند، تا در معرض خطر بازداشت به دست طالبان قرار نگیرد.  

حکومت پیشین افغانستان با همکاری کشورهای غربی، بانک اطلاعاتی از کارکنان خود ایجاد کرده بود و با دستیابی مجدد طالبان به قدرت، مقام‌ها و ماموران این گروه نیز به این بانک اطلاعاتی دست یافتند و از طریق آن، به بازداشت و شکنجه برخی از شهروندان اقدام کرده‌اند.  

بیش از دو سال از عمر حکومت طالبان در افغانستان می‌گذرد و در این مدت، طالبان بر خلاف فرمان عفو عمومی ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، اقدام به کشتار، بازداشت و شکنجه نظامیان و غیرنظامیان کرده‌اند. 

بیشتر از جهان