پاکستان سفیر طالبان را احضار کرد و خواستار تحویل دادن فرمانده تحریک طالبان پاکستان شد

وزارت خارجه پاکستان از طالبان خواست که حافظ گل‌بهادر، فرمانده شاخه‌ای از تحریک طالبان پاکستان، را دستگیر کند و به پاکستان تحویل دهد

جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجه دولت موقت پاکستان - @JalilJilani/X

دو روز پس از حمله انتحاری به کاروان نیروهای امنیتی پاکستان در ایالت خیبرپختونخوا در نزدیکی مرز افغانستان، وزارت خارجه پاکستان روز سه‌شنبه هفتم آذرماه (۲۸ نوامبر)، سفیر طالبان در اسلام‌آباد را احضار کرد. رسانه‌های پاکستانی به نقل از منابع آگاه گزارش دادند که وزارت خارجه پاکستان با احضار سفیر طالبان، خواستار تحویل دادن حافظ گل بهادر، فرمانده شاخه‌ای از تحریک طالبان پاکستان که مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است، شد.

دیلی پاکستان نوشت که وزارت خارجه در دیدار با سفیر پاکستان رسما خواستار دستگیری و تحویل دادن حافظ گل بهادر به نیروهای دولت پاکستان شد. این وزارتخانه همچنین از طالبان افغانستان خواست که به‌طور جدی و همه‌جانبه در مورد عاملان حمله‌های تروریستی در پاکستان، به‌ویژه حمله اخیر در بنوی خیبرپختونخوا تحقیق و اقدام کنند.

گروه حافظ گل بهادر شاخه‌ای از تحریک طالبان پاکستان است که در دو طرف خط دیورند در بین افغانستان و پاکستان فعالیت دارد و طی دو سال اخیر، حمله‌های متعدد تروریستی را در خاک پاکستان انجام داده‌ است. در آخرین مورد، نیز روز یکشبنه ۲۶ نوامبر، این گروه با یک حمله انتحاری، کاروان نیروهای امنیتی پاکستان را در منطقه بکه خیل استان بنو در خیبرپختونخوای پاکتسان هدف قرار داد که در نتیجه آن، دست‌کم دو تن کشته و ۱۰ تن دیگر از جمله سه نظامی زخمی شدند.

مقام‌های امنیتی پاکستان مدعی شدند که فرد حمله‌کننده، شهروند افغانستان بوده و با شاخه حافظ گل‌بهادر تحریک طالبان پاکستان در ارتباط بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه‌های پاکستان نوشتند: «وزارت خارجه [پاکستان] از کشور همسایه (افغانستان) خواست برای انجام اقدام‌های قابل راستی‌آزمایی فوری علیه تمامی گروه‌های تروریستی و پناهگاه‌های آن‌ها در افغانستان دست به کار شود.» این وزارت‌خانه از رژیم طالبان خواست که از استفاده از خاک افغانستان برای انجام حمله‌های تروریسم علیه پاکستان جلوگیری کنند.

این در حالی است که در دو ماه اخیر، مقام‌های دولت پاکستان، اخراج دسته‌جمعی بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر افغان از این کشور را نیز به تشدید حمله‌های تروریستی در این کشور نسبت داده و گفتند که برای تامین امنیت پاکستان تصمیم گرفتند مهاجران غیرقانونی را اخراج کنند.

تحریک طالبان پاکستان، گروه شبه‌نظامی متشکل از چندین گروه افراطی دینی دیگر در پاکستان که از مدت‌ها پیش به‌عنوان یک نیروی مخالف دولت پاکستان شناخته می‌شد، در دو سال گذشته پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، به تهدید جدی برای امنیت این کشور بدل شده است. این گروه از اوت ۲۰۲۱ همزمان با به قدرت رسیدن طالبان تاکنون صدها حمله کوچک و بزرگ را بیشتر علیه نیروهای امنیتی پاکستان انجام داده‌ که تلفات سنگینی به آن‌ها وارد کرده است.

به گفته انوارالحق کاکر، نخست‌وزیر موقت پاکستان، در دو سال گذشته میزان حمله‌های تروریستی در پاکستان نسبت به سال‌های گذشته ۶۰ درصد افزایش یافته است. او گفت که در این مدت حداقل دو هزار و ۲۰۰ تن شهروندان پاکستانی کشته شدند.

این مقام پاکستانی مدعی شد که تحریک طالبان پاکستان در این مدت از خاک افغانستان برای انجام این حمله‌ها استفاده کرده‌اند. درست همزمان با این ادعا، آصف درانی، فرستاده ویژه دولت پاکستان در امور افغانستان، نیز در یک مصاحبه با اکسپرس تریبون به صراحت گفت که طالبان افغانستان از طالبان پاکستانی میزبانی و حمایت می‌کنند و به آنان اجازه عبور از مرز و انجام حمله‌های تروریستی در پاکستان و بازگشت دوباره به افغانستان را می‌دهند.

اما طالبان افغانستان همواره این ادعا را رد کرده و گفته‌اند که دولت پاکستان ناکارآمدی خود در تامین امنیت کشور را به گردن دیگران می‌اندازد.

بیشتر از جهان