روسیه کشته شدن هفتمین ژنرالش از زمان حمله به اوکراین را تایید کرد

آمار اوکراین از ژنرال‌های ارشد روسیه که کشته شده‌اند، به طور چشمگیری بالاتر است

ژنرال ولادیمیر زاوادسکی، معاون فرمانده لشکر چهاردهم ارتش روسیه‌ــ Reuters

یک هفته بعد از آنکه گزارشگران محلی از کشته شدن هفتمین سرلشکر از زمان تهاجم ولادیمیر پوتین به اوکراین، بر اثر مین زمینی که خودشان کار گذاشته بودند، خبر دادند، روسیه مرگ او را تایید کرد.

الکساندر گوسف، فرماندار منطقه ورونژ روسیه، گفت که ژنرال ولادیمیر زاوادسکی، معاون فرمانده لشکر چهاردهم ارتش روسیه، «در یک پست جنگی در منطقه عملیات ویژه» جان خود را از دست داد. روسیه برای توصیف تهاجم تمام‌عیارش به اوکراین از اصطلاح «عملیات نظامی ویژه» استفاده می‌کند.

این مقام روسی زاوادسکی را «افسری با مدال‌های متعدد» و فرمانده سابق تانک خواند و افزود که مرگ او ضایعه‌ای سنگین بود که «دردی جانکاه» پدید آورد. او از چگونگی وقوع این مرگ جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

با اینکه زاوادسکی هفتمین ژنرالی است که وزارت دفاع روسیه کشته شدن او را تایید می‌کند، مقام‌ها و رسانه‌های اوکراینی تعداد واقعی آن‌ها را دست‌کم ۱۲ نفر اعلام کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه معمولا درباره خسارت‌های جنگی این کشور نظر نمی‌دهد و حتی بعد از تایید گوسف هم هیچ بیانیه‌ای درباره مرگ زاوادسکی صادر نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرگ زاوادسکی نخستین بار هفته گذشته بعد از آنکه لنتا، روزنامه‌ طرفدار کرملین، اعلام کرد که او در «اوکراین اشغالی» درگذشت، برملا شد. مدرسه عالی فرماندهی تسلیحات ترکیبی مسکو، موسسه نظامی نخبگان که او در آن تحصیل کرد، نیز در پستی در شبکه‌های اجتماعی از مرگ او خبر داد که بعدا حذف شد.

به گزارش کانال تلگرامی VChK-OGPU که ادعا می‌کند با سازمان‌های امنیتی روسیه ارتباط دارد، گزارش‌های تاییدنشده حاکی از آن است که این ژنرال با مین‌هایی که نیروهای خود پوتین برای هدف قرار دادن گروه‌های شناسایی اوکراینی کار گذاشته بودند، کشته شد.

در این بیانیه آمده است: «این پژوهش‌ها احتمال انفجار یک مین را بررسی می‌کند که پیش‌تر یگان همجوار به منظور مبارزه با [واحد خرابکاری و شناسایی] دشمن کار گذاشته بود.»

این کانال تلگرامی ادعا کرد که این حادثه هم‌زمان با استقرار مجدد «بی‌دلیل» نیروهای زاوادسکی دور از خط مقدم رخ داد؛ هرچند درباره محل دقیق وقوع انفجار مین گزارش‌های ضدونقیضی وجود دارد.

گزارش لنتا می‌گوید زاوادسکی در نزدیکی ایزیوم، بخشی از استان خارکیف، کشته شد. این در حالی است که نیروهای اوکراین سپتامبر ۲۰۲۲ این شهر را پس گرفتند و اکنون با خط مقدم داخل قلمرو تحت کنترل اوکراین حدود ده‌ها کیلومتر فاصله دارد.

روسیه و اوکراین در این جنگ ادامه‌دار، خسارت‌های نظامی‌شان را اسرار دولتی تلقی می‌کنند و گزارش‌ها در مورد تلفات افسران عالی‌رتبه ارتش روسیه متفاوت است. بیشتر رسانه‌ها این رقم را دست‌کم ۱۲ نفر اعلام کرده‌اند اما مقام‌های اوکراینی ادعا می‌کنند که تاکنون ۱۶ ژنرال پوتین در این درگیری کشته شده‌اند.  

© The Independent

بیشتر از جهان