کمپین مردمی حمایت از «صادق بوقی» و بازاریان رشت مقابل حکومت جمهوری اسلامی

با وجود گسترده‌تر شدن فقر در ایران، جمهوری اسلامی همچنان مشغول سرکوب کوچک‌ترین شادی‌های خیابانی و آزادی‌های شخصی شهروندان است

شمار کثیری از شهروندان ایران در استان‌های مختلف کشور در روزهای اخیر با ایجاد کمپین خودجوشی در شبکه‌های اجتماعی، به مسدود شدن صفحه اینستاگرام «صادق بوقی» به دستور مقام‌های قضایی استان گیلان انتقاد کرده و با انتشار تصاویر رقص خود با ترانه معروف این شهروند، از او حمایت کردند.

شهروند ۷۰ ساله ساکن رشت که راننده تاکسی است و در دهه‌های اخیر به علت هدایت و رهبری تشویق‌های تماشاگران فوتبال در رشت به «صادق بوقی» ملقب شده است، از حدود یک ماه پیش و در پی پخش ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی که او را در بازار ماهی و تره‌بار رشت، مشغول رقص و خواندن ترانه‌ نشان می‌داد، به شهرت زیادی دست یافت و شمار دنبال‌کنندگان صفحه او نیز از ۱۲۸ هزار نفر فراتر رفت.

با ابن حال، در ادامه سیاست‌های حکومت جمهوری اسلامی در سرکوب آزادی‌های شخصی و ممنوعیت رقص، جانشین فرمانده انتظامی گیلان روز ۱۴ آذرماه خبر داد که ۱۲ نفر از کاربران اینستاگرام در این استان که ویدیو رقص و آواز صادق بوقی را در این شبکه اجتماعی بازنشر کرده بودند، به اتهام «جریحه‌دار کردن عفت عمومی» بازداشت شده‌اند و این شهروند محبوب رشتی نیز پس از احضار به دادسرا، با اقدام ماموران پلیس امنیت عمومی به مسدود کردن صحفه کاربری‌اش در اینستاگرام مواجه شد.

به همین دلیل، اینک هشتگ «#صادق_بوقی» در اینستاگرام ایکس (توییتر سابق) و تلگرام به یکی از پرکاربردترین هشتگ‌های فارسی تبدیل شده است و صدها نفر در استان‌های مختلف ایران ویدیو رقص خود را با نوای ترانه معروف صادق بوقی در فضای مجازی منتشر کرده‌اند تا بار دیگر اعتراض خود را به سیاست‌های محدودکننده و سرکوبگرایانه نظام حاکم بر ایران نشان دهند.

نکته حائز اهمیت این کمپین خودجوش، این است که رقص و پایکوبی مردم ایران با ترانه لیدر سابق تشویق‌های طرفداران تیم‌های سپیدرود و داماش، با برگزاری مراسم عزاداری طرفداران جمهوری اسلامی در «دهه فاطمیه» همزمان شده است.

نظام جمهوری اسلامی ایران از ۱۳۵۷ تاکنون بارها با خواننده‌های خیابانی یا گروه‌های مردمی که در اماکن عمومی یا حتی منازل شخصی به رقص و پایکوبی پرداخته‌اند، برخورد نظامی و امنیتی کرده است و افزون بر ضرب‌وشتم شهروندان یا شکستن آلت‌های موسیقی، علیه این شهروندان پرونده قضایی تشکیل داده است.

تیرماه ۱۳۹۹ نیز یک شهروند در زندان مرکزی مشهد، صرفا به اتهام مصرف مشروبات الکلی، با حکم قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعدام شد.

سال گذشته نیز مهران سماک، شهروند اهل بندرانزلی در استان گیلان که پس از شکست تیم ملی فوتبال ایران مقابل آمریکا در جام جهانی، همزمان با شمار کثیری از هموطنان خود در شهرها و استان‌های دیگر مشغول شادی و رقص بود، با شلیک فرمانده انتظامی بندرانزلی کشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه اصلاح‌طلب «هم‌میهن» در شماره یکشنبه، ۱۹ آذر (۱۰ دسامبر)، در مطلبی با تیتر «چرا گلزار آری، صادق بوقی نه؟»، نوشته است: «چرا محمدرضا گلزار با منش و شمایل خاص خودش در صداوسیمایی که تاب یکی مثل رضا رشیدپور را هم نداشت، به صدر می‌نشیند، ولی جلو بالا و پایین ‌پریدن صادق بوقی در کف بازار رشت گرفته می‌شود و بیش از ۱۰ نفر دستگیر می‌شوند؟»

همچنین، عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی، نیز با انتقاد از مسدود شدن صفحه اینستاگرام صادق بوقی و بازداشت ۱۲ شهروند دیگر، نوشت: «اگر کسی یا پیرمردی در یک بازار شادی کرد و فولکلور خواند و دو تا شعر محلی خواند، اگر در مقطع ایام‌الله و ۲۲ بهمن باشد، می‌گوییم آفرین! در راستای انقلاب اسلامی شادی می‌کند و تشویق می‌کنیم، اما اگر در آن مقطع زمانی نبود، همان شادی از نظر ما متهم است. ببینید ملاک‌های ما چقدر چندگانه است.»

صادق بوقی نیز روز گذشته و در گفت‌وگو با یک خبرنگار محلی، به توقیف صفحه کاربری خود در اینستاگرام واکنش نشان داد و گفت: «فقط شادی مردم را می‌خواهم و تنها قصدم این است که با کارهایم روحیه مردم عوض شود. ۷۰ سال سن دارم و ایران را هم دوست دارم.»