دیوان عالی آمریکا در مورد مصونیت سیاسی ترامپ تصمیم می‌گیرد

وکلای ترامپ: نمی‌توان او را بابت اقدام‌هایی که در حیطه وظایف رسمی‌ او به عنوان رئیس‌جمهوری بوده‌اند، متهم کرد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در دیوان عالی نیویورک، ۷ دسامبر‌ــ TIMOTHY A. CLARY / AFP

دیوان عالی ایالات متحده در مورد مصونیت سیاسی دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوری پیشین آمریکا، تصمیم می‌گیرد.

پس از آنکه دونالد ترامپ ادعا کرد در ارتباط با پرونده‌ای که برای رسیدگی به اتهام او مبنی بر «تلاش برای انکار شکستش در انتخابات ۲۰۲۰» دارای مصونیت سیاسی است، جک اسمیت، بازپرس ویژه پرونده، از دیوان عالی ایالات متحده خواست این موضوع را بررسی کند.

پیش‌تر، یک قاضی فدرال «حکم سکوت» ترامپ در مورد این پرونده را بازگرداند و درخواست او برای تجدید‌نظر را رد کرد؛ حکمی که «طرف‌های ذی‌نفع» از جمله ترامپ را از هر گونه اظهارنظر عمومی یا تماس و گفت‌وگو با بازپرس ویژه‌ای که پرونده او را بررسی می‌کند یا شاهدانی که ممکن است برای شهادت در مورد تلاش‌های او به منظور جبران شکستش در انتخابات فراخوانده شوند، بازمی‌دارد.

به گزارش ای‌بی‌سی، بازپرس ویژه به دلیل طولانی بودن روند تجدیدنظر، در تلاش است دادگاه استیناف را «دور بزند». از همین‌ رو جک اسمیت مستقیم از دیوان عالی کشور خواسته است تا به موضوع رسیدگی کند.

دونالد ترامپ پس از شکست در انتخابات سال ۲۰۲۰ و ترک کاخ‌ سفید، بارها مدعی «تخلف انتخاباتی گسترده» شد. او می‌گوید آرای او «دزدیده» شده‌ است.

تانیا چوتکان، قاضی منطقه‌ای ایالات متحده، اوایل دسامبر استدلال وکلای ترامپ مبنی بر مصونیت او از تعقیب قضایی فدرال را رد کرد. چوتکان که در دوران رئيس‌جمهوری باراک اوباما منصوب شد، در این حکم نوشت که دفتر ریاست‌جمهوری مصونیت سیاسی «مادام‌العمر» اعطا نمی‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «رئيس‌جمهوری‌های سابق در خصوص مسئولیت کیفری فدرال هیچ شرایط خاصی ندارند.» از این‌ رو «متهم ممکن است با تحقیقات فدرال، کیفرخواست، تعقیب، محکومیت و مجازات بابت هرگونه عمل مجرمانه‌ای که در زمان مسئولیتش انجام داده است، روبرو شود».

به نظر می‌رسد دخالت قضات در این پرونده امکان می‌دهد تا برای نخستین بار در مورد اینکه آیا رئيس‌جمهوری‌های سابق مصونیت سیاسی دارند یا خیر، تصمیم‌گیری شود.

وکلای ترامپ می‌گویند نمی‌توان او را بابت اقدام‌هایی که در حیطه وظایف رسمی‌اش به عنوان رئیس‌جمهوری بوده است، متهم کرد؛ ادعایی که دادستان‌ها رد کرده‌اند.

ستاد انتخاباتی ترامپ از اسمیت به دلیل تلاش برای «دور زدن» دادگاه تجدیدنظر انتقاد کرد. این ستاد در بیانیه‌ای اعلام کرد که برای تعجیل در این امر هیچ دلیلی وجود ندارد و ترامپ به «مبارزه برای عدالت» ادامه خواهد داد.

ترامپ، نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات سال ۲۰۲۴، برای به چالش کشیدن جو بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات و رقیب انتخاباتی‌اش، ادعا می‌کند که این پرونده و سه پیگرد کیفری دیگر او انگیزه‌های سیاسی دارند.

بیشتر از جهان