ادامه حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ؛ حوثی‌ها دو کشتی دیگر را هدف قرار دادند

به گفته مدیر اجرایی شرکت مالک «سوان آتلانتیک»، این کشتی حامل روغن‌های گیاهی و در حال حرکت به سمت جزیره ریونیون بود و هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارد

کشتی آلمانی هاپاگ-لوید در پایانه بندر برمرهاون در شمال آلمان- PATRIK STOLLARZ / AFP

شبه‌نظامیان حوثی در ادامه حمله‌های خود به کشتی‌ها در دریای سرخ، دو کشتی دیگر را هدف قرار دادند.

در بیانیه‌ای که این گروه برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران منتشر کرد، آمده است که در عملیات نظامی خود، دو کشتی مرتبط با اسرائیل را به نام‌های «سوان آتلانتیک» متعلق به نروژ و «ام‌اس‌سی کلارا» هدف قرار داده‌اند.

رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، نوشت که منشا این حمله‌ها که دوشنبه، ۱۸ دسامبر (۲۷ آذر)، رخ داد، خاک یمن بوده است؛ منطقه‌ای که حوثی‌ها آن را در کنترل دارند.

حمله به این دو کشتی، تازه‌ترین نمونه از رشته‌ حمله‌هایی است که در پی جنگ غزه، در دریای سرخ روی می‌دهد.

به گفته اویستین الگان، مدیر اجرایی شرکت مالک «سوان آتلانتیک»، مخزن آب کشتی بر اثر این حمله آسیب دیده است، اما تمام سامانه‌های کشتی به روال معمول کار می‌کند و هیچیک از خدمه آسیب ندیده‌اند.

با شروع حمله گسترده هوایی و زمینی اسرائیل به غزه از اواسط اکتبر، حوثی‌ها هشدار دادند که کشتی‌های متعلق به اسرائیل یا در مدیریت شرکت‌های اسرائیلی یا حامل پرچم اسرائیل را هدف قرار خواهند داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه شبه‌نظامی امنیت منطقه را به جنگ غزه گره زده است و چندی پیش هشدار داد که قدرت آن را دارد که تنش را به سطح بالاتری برساند.

پیش‌تر، سخنگوی حوثی‌ها اطمینان داده بود که «هیچ آسیبی متوجه کشتی‌هایی که عازم بندرهای جهان‌ باشند، مگر بندرهای اسرائیل، نخواهد شد.» حوثی‌ها به کشتی‌هایی که در آب‌های منطقه حرکت می‌کنند، گفته‌اند که باید سامانه‌های ارتباطی‌شان را روشن نگه دارند.»

به گفته مدیر اجرایی شرکت مالک «سوان آتلانتیک»، این کشتی حامل روغن‌های گیاهی است و در حال حرکت به سمت جزیره ریونیون بوده و هیچ ارتباطی با اسرائیل ندارد.

با بالا گرفتن نگرانی‌ها از ادامه حمله حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ، چند شرکت‌ کشتیرانی، از جمله شرکت‌های‌  «مرسک» (دانمارک)، «هاپاگ-لوید» (آلمان) و «سی‌ام‌ای سی‌جی‌ام» (فرانسه) خدمات منطقه‌ای‌ خود را موقتا به حالت تعلیق درآوردند.

در پی حمله‌های اخیر به کشتی‌های تجاری، آمریکا و متحدانش در فکر ایجاد یک نیروی دریایی ویژه برای محافظت از کشتی‌هایی‌‌اند که در دریای سرخ تردد می‌کنند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، هفته گذشته گشت‌زنی‌ها و محافظت‌های دریایی را راهکار مناسبی برای جلوگیری ازحمله به کشتی‌ها در منطقه خواند و آن را با ماموریت نیروهای عملیاتی مشابه در خلیج فارس مقایسه کرد که در واکنش به برخورد تهاجمی نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران با کشتی‌های دیگر انجام می‌گرفت.

بیشتر از جهان