لبنان در مسیر لغزش به سمت جنگ

تل‌آویو نگران امنیت مرزهای شمالی‌ اسرائیل است، در حالی که حزب‌الله به ماموریتش در منطقه اهمیت می‌دهد

در کمتر از ۲۴ ساعت، افراد نزدیک به حزب‌الله به دو خودرو زرهی گشت مربوط به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان (یونیفل) در جنوب این کشور حمله کردند. این دو حمله نشان‌دهنده افزایش تنش در منطقه است، به‌ویژه اینکه درگیری بین حزب‌الله و اسرائیل در حال تبدیل شدن به یک رویارویی خطرناک است.

البته درگیری‌های مرزی میان حزب‌الله و اسرائیل که از هشتم اکتبر گذشته آغاز شد، همچنان ادامه دارد و به‌صراحت می‌توان گفت تا زمانی که نبرد غزه جریان داشته باشد این درگیری‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

هرچند تنش‌های مرزی بین لبنان و اسرائيل در مقایسه با جنگ غزه محدود محسوب می‌شوند و دو طرف درگیر برای جلوگیری از لغزش در یک جنگ علنی و همه‌جانبه از خود نوعی خویشتن‌داری نشان می‌دهند، ناظران براین باورند که جنگ بین حزب‌الله و اسرائیل شدیدتر و خطرناک‌تر از جنگ جاری در نوار غزه خواهد بود، زیرا حزب‌الله هم از نظر نیروی نظامی و هم از لحاظ تسلیحات و مهارت‌های جنگی از حماس قوی‌تر است، افزون بر اینکه مسیر تامین سلاح به حزب‌الله از طریق سوریه باز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، تمامی فرستادگان بین‌المللی که به منظور هشدار به رهبری لبنان و از طریق آن به حزب‌الله، به لبنان سفر کرده‌اند، درباره حجم خطری که در کمین این کشور نشسته است به مقام‌های لبنان هشدار داده‌‌اند. کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، که هفته گذشته از لبنان دیدن کرد، با لحن تندی به رهبران لبنان گفت: «وضعیت پیش‌ رو خطرناک‌تر از آن چیزی است که شما تصور می‌کنید و لبنان در معرض خطری بسیار بزرگ قرار گرفته است».

او افزود: «این کافی نیست که شما به ما به‌عنوان جامعه جهانی اطمینان دهید که حزب‌الله علاقه‌ای به درگیر شدن در یک جنگ همه‌جانبه با اسرائیل را ندارد، زیرا اینکه از طرف لبنان تصمیمی برای حمله به اسرائيل وجود ندارد، به این معنا نیست که اسرائيل نیز طرحی برای جنگ با لبنان ندارد.»

کاترین کولونا گفت: «باید اذعان کنیم که ما درباره آنچه رهبران سیاسی، نظامی و امنیتی اسرائيل می‌اندیشند، هیچ چیزی نمی‌دانیم. بنابراین باید لبنان (حزب‌الله) بهانه‌ای به دست اسرائيل ندهد تا جنگی را علیه این کشور به راه اندازد، به‌ویژه اینکه ممکن است تل‌آویو تغییر وضعیت در مرز لبنان و اسرائيل را در دستور‌کار خود داشته باشد.» او در ادامه گفت: «اگر جنگ آغاز شود، آن‌قدر ویرانگر خواهد بود که هیچ چیزی از لبنان باقی نخواهد ماند.»

سخنان وزیر امور خارجه فرانسه به‌عنوان سومین فرستاده‌ای که به دستور امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، به لبنان سفر کردند تا پیام‌هایی جدی در مورد عواقب ناگوار جنگ در لبنان ارائه کنند، بیانگر وخامت اوضاع در این کشور است. علاوه بر این، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، و یوآو گالانت، وزیر دفاع آن کشور، نیز هشدار داده‌اند که اگر جنگ با لبنان آغاز شود، لبنان به سرنوشت غزه دچار خواهد شد.

بنابراین باید تنش میان حزب‌الله و اسرائيل در مرز دو کشور به‌دقت ارزیابی شود. وضعیت در نوار مرزی رو به‌وخامت است و در دو روز گذشته وارد مرحله شدیدتری شده است، به‌ویژه اینکه اسرائيل اخیرا روستاهای لبنانی واقع در مجاورت مرز را که شبه‌نظامیان حزب‌الله در آن‌ها حضور دارند، به‌شدت هدف حمله قرار داده و خانه‌ها و مناطق مسکونی بسیاری را تخریب کرده است. آنچه بر میزان خطر می‌افزاید این است که اسرائيل با توجه به اطلاعاتی که به دست می‌آورد، دقیقا خانه‌ها و نقاطی را هدف قرار می‌دهد که اعضای حزب‌الله با خانواده‌هایشان در آن‌ها زندگی می‌کنند.

به همین دلیل، حزب‌الله بیش از ۱۲۰ موشک به‌سمت شهرک‌ها و مناطق مسکونی نزدیک به مرز اسرائيل شلیک کرد. سپس مناطق دورتر از خط مقدم مانند حومه شهرهای عکا و حیفا را هدف حمله قرار داد. از سوی دیگر، چندی قبل نیروی هوایی اسرائيل زیرساخت‌های متعلق به حزب‌الله در عمق ۳۵ تا ۴۰ کیلومتری جنوب لبنان را آماج حملات خود قرار داد.

در نتیجه، می‌توان گفت وضعیت در جبهه شمالی اسرائيل با واقعیت خطرناکی روبه‌رو است. هرچند تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از وخامت اوضاع با شتاب بسیاری ادامه دارد، اما مشکل در این است که حزب‌الله بخشی از ائتلاف غیررسمی موسوم به «محور مقاومت» به رهبری جمهوری اسلامی ایران است که تصمیم آن در خارج از قلمرو این محور گرفته می‌شود. اگرچه در حال حاضر اسرائيل درگیر جنگ در نوار غزه است، اما برای جلوگیری از وقوع عملیاتی شبیه به «طوفان‌الاقصی» به دست حزب‌الله، مسئله توسل به جنگ در جبهه شمالی را بررسی می‌کند. البته پیام‌های دیپلماتیک بین‌المللی که به لبنان فرستاده می‌شود نیز موید این امر است.

شاید اصرار اسرائیل و جامعه جهانی برای عقب‌راندن حزب‌الله در فاصله ۴۰ کیلومتری از مرز و به آن سوی رودخانه لیتانی، اساس بحران کنونی را شکل می‌دهد. ممکن است با توجه به ادامه نبرد در نوار غزه، وضعیت سیاسی و نظامی در اسرائيل و افکار عمومی، خطرهای بسیاری که مانع از اتخاذ تصمیم به آغاز جنگ علیه لبنان می‌شوند، نادیده گرفته شوند.

حزب‌الله هم به‌دنبال حفظ وضعیت فعلی است. این سازمان نه‌تنها مخالف اجرای ماده هشتم قطعنامه شماره ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است - که تصریح می‌کند باید منطقه عملیات نیروهای یونیفل در جنوب لبنان عاری از سلاح و شبه‌نظامیان باشد- بلکه با درخواست اصلاح قطعنامه ۱۷۰۱ برای ایجاد منطقه غیرنظامی در سمت اسرائیل، شرایط غیرممکنی را مطرح می‌کند، در‌حالی‌که می‌داند چنین چیزی قابل‌اجرا نیست.

در خاتمه می‌توان گفت لبنان هنوز به‌شدت در معرض خطر قرار دارد و هر دو طرف (اسرائيل و حزب‌الله) به آنچه ملت لبنان می‌خواهند توجهی ندارند، زیرا اسرائیل نگران امنیت مرزهای شمالی‌اش است، در حالی‌که حزب‌الله به ماموریتش در منطقه اهمیت می‌دهد و در این میان مردم لبنان به ناچار قربانی این کشمکش نافرجام می‌شوند.

برگرفته از شبکه اسکای‌نیوز عربی

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه