داعش خراسان مسئولیت حمله به کارمندان زندان طالبان در کابل را برعهده گرفت

زندان پلچرخی از بزرگ‌ترین زندان‌های طالبان است که شماری از اعضای داعش نیز در آن نگهداری می‌شوند

محل وقوع یکی از انفجارها در سال ۲۰۲۱ در کابل که داعش خراسان مسئولیت آن را برعهده گرفت-ZAKERIA HASHIMI/AFP

بعد از ظهر سه‌شنبه ۱۹ دی، انفجاری در منطقه الوخیل ناحیه ۱۶ شهر کابل رخ داد. خالد زدران، سخنگو پلیس طالبان در کابل، با تایید وقوع انفجار، در اطلاعیه‌ای نوشت که در نتیجه این انفجار ۳ نفر کشته و ۴ نفر دیگر مجروح شدند. سخنگوی پلیس طالبان مدعی شد که همه قربانیان افراد غیرنظامی‌ بودند. زدران افزود که انفجار ناشی از مین جاسازی‌شده در یک خودرو بود و «یک نفر مشکوک» در ارتباط با این حادثه بازداشت شده است.

داعش خراسان ساعاتی پس از این حادثه، با انتشار اطلاعیه‌ای در کانال تلگرامی اعماق، مسئولیت حمله را برعهده گرفت و ادعا کرد که هدف حمله کارمندان زندان پلچرخی بود و در نتیجه آن ۱۰ نفر کشته و مجروح شدند. سخنگوی پلیس طالبان در اطلاعیه‌ای که در مورد این حمله منتشر کرد، قربانیان را «غیرنظامیان» اعلام کرد ولی به هویت آنان اشاره‌ای نکرد.

شماری از شاهدان انفجار با انتشار عکس و ویدیو از محل انفجار در رسانه‌های اجتماعی نوشتند که در نتیجه انفجار سه نفر کشته و شمار زیادی زخمی شدند. برخی از این کاربران نیز نوشتند که مسافران مینی‌بوس کارمندان زندان پلچرخی بودند که همه روزه در مسیر «جاده ۶۰ متری الوخیل» رفت و آمد می‌کردند.

یکی از شاهدان انفجار، با انتشار این عکس در رسانه اجتماعی اکس نوشت که کارمندان زندان پلچرخی هدف انفجار قرار گرفتند-BabaMeenaKabul/X
 

زندان پلچرخی بزرگ‌ترین زندان‌ رژیم طالبان است که در آن شماری از افراد به اتهام عضویت در داعش خراسان نگهداری می‌شوند. همچنین تعدادی از زندانیان سیاسی، برخی مدافعان حقوق بشر و شماری از افراد که به اتهام‌های مختلف از جمله در ارتباط با حوادث جنایی بازداشت شده‌اند، در این زندان محبوس‌اند. حبیب‌الله بدر، معاون نظامی امور زندان‌های رژیم طالبان، روز سه‌شنبه به طلوع نیوز گفت که در زندان‌های این گروه، ۱۹ هزار نفر نگهداری می‌شوند که از این میان، ۸۰۰ نفر آنان زنان‌اند.

شمار دقیق اعضای داعش خراسان که در زندان‌های طالبان‌اند مشخص نیست، اما یکشنبه ۱۰ دی، ملامحمد یعقوب، وزیر دفاع رژیم طالبان، در نشست خبری در کابل گفت ده‌ها شهروند پاکستان و تاجیکستان، طی دو سال گذشته در عملیات‌های نیروهای این گروه کشته، زخمی و بازداشت شده‌اند. ملا یعقوب مدعی شد که این افراد اعضای داعش بودند و در دو سال گذشته بیشتر حمله‌های داعش در افغانستان، به دست شهروندان تاجیکستان و پاکستان انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره امنیت ملی دولت پیشین افغانستان در اوایل سال ۲۰۲۱ گفته بود که حدود ۴۵۰ تن از اعضای داعش خراسان که شهروندان کشورهای مختلف از جمله پاکستان، بنگلادش، هند، تاجیکستان، ازبکستان و چند کشور دیگرند، در زندان‌های این اداره محبوس‌اند. با سلطه طالبان بر کابل و باز شدن درهای زندان‌ها، همه زندانیان از جمله فرماندهان و اعضای داعش خراسان آزاد شدند. یکی از این افراد، عبدالرحمان لوگری مهاجمی انتحاری بود که در ۲۶ اوت، مواد انفجاری همراهش را در فرودگاه کابل منفجر کرد و باعث کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی و نزدیک به ۲۰۰ غیرنظامی افغان شد.

با این حال، طالبان مدعی‌اند که داعش خراسان در دو سال گذشته در افغانستان سرکوب شده است و توانایی انجام حمله به این گروه را ندارد. در یک هفته اخیر، داعش خراسان سه حمله در کابل و کنر انجام داده است. در انفجار شنبه‌شب که یک مینی‌بوس حامل غیرنظامیان در غرب کابل هدف قرار گرفت، پنج نفر کشته و حدود ۲۰ نفر مجروح شدند.

همزمان با این حادثه، داعش با انتشار اطلاعیه‌ و عکسی گفت مردی را به اتهام جاسوسی برای طالبان، در استان کنر در شرق افغانستان سربریده است. حمله‌های مرگبار به مراسم چهارمین سالگرد قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، در کرمان را نیز داعش برعهده گرفت و منابع اطلاعاتی در دولت آمریکا به رویترز گفتند که این حمله از طرف شاخه داعش خراسان مستقر در افغانستان طراحی و اجرا شده است. این حمله‌ها نشان می‌دهد که داعش خراسان برخلاف ادعای طالبان، همچنان از توانایی انجام حمله‌های پیچیده و مرگبار در سطوح مختلف برخوردار است.