ادامه جنگ اسرائیل و حماس در صدویکمین روز؛ گوترش: چیزی نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی فلسطینیان را توجیه کند

ارتش اسرائیل ادعای حماس درباره کشته شدن دو گروگان اسرائیلی در جریان حمله‌ها را رد کرد

بمباران اسرائیل در خان‌یونس در جنوب نوار غزه، ۱۵ ژانویه ۲۰۲۴ - AFP

جنگ اسرائیل در غزه در حالی دوشنبه، ۱۵ ژانویه (۲۵ دی)، وارد صد‌و‌یکمین روز خود شد که حمله‌های اسرائیل در نوار غزه همچنان ادامه دارد.

همچنین حماس با انتشار ویدیویی از کشته شدن دو گروگان اسرائیلی به نام‌های یوسی شرابی ۵۳ ساله، و ایتای سویرسکی ۳۸ ساله خبر داد و مدعی شد «آنها در حمله‌های اسرائیل کشته شدند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ارتش اسرائیل در واکنش به این ویدیو گفت که این اقدام حماس «استفاده وحشیانه از گروگان‌های بی‌گناه» است. دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، همچنین ادعای حماس را مبنی بر کشته‌شدن این دو گروگان در جریان بمباران‌های اسرائیل رد کرد و گفت «این دروغ حماس» است.

از سوی دیگر، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، در کنفرانس مطبوعاتی کوشید بر شک‌وتردید خانواده‌های گروگان‌های اسیر در دست حماس درباره راهبرد اسرائیل در جنگ با حماس، غلبه کند. او گفت که فقط با فشار نظامی به حماس است که می‌توان گروگان‌ها را آزاد کرد.

به گزارش تایمز اسرائیل، گالانت گفت اگر حمله‌ها در غزه متوقف شود، سرنوشت گروگان‌ها تا سال‌های متمادی حل نخواهد شد. او بار دیگر همچون دیگر مقام‌های اسرائیلی تاکید کرد که «ما همه گروگان‌ها را آزاد می‌کنیم و حماس را شکست خواهیم داد».

وزیر دفاع اسرائیل همچنین در واکنش به ویدیو منتشرشده از مرگ دو تن از گروگان‌های اسرائیلی اسیر حماس، گفت که حماس از گروگان‌ها «سوء‌استفاده‌های روانی» می‌کند.

به گزارش تایمز اسرائیل، اظهارات گالانت در شرایطی بیان می‌شود که ناامیدی فزاینده‌ای در بین خانواده‌های گروگان‌ها وجود دارد که می‌گویند افزایش حمله‌های زمینی اسرائیل در غزه در یک ماه اخیر حتی به آزادی یک گروگان هم منجر نشده است، در حالی که آتش‌بس موقف هفت روزه به آزادی بیش از ۱۰۰ گروگان انجامید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گالانت همچنین گفت که مرحله فشرده جنگ اسرائیل با شبه‌نظامیان حماس در جنوب غزه به‌زودی پایان خواهد یافت. ارتش اسرائیل گفته است که یک لشکر مستقر در غزه، از این منطقه خارج شده است.

از سوی دیگر، جهاد اسلامی فلسطین دوشنبه، ۱۵ ژانویه، مدعی حمله موشکی به جنوب اسرائیل در شهر سدروت و مناطق اطراف آن شد. به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، دوشنبه ۱۴ موشک از شمال غزه به سمت اسرائیل شلیک، و موجب شد که آژیرهای هشدار در شهرهای نیر‌ام، مقالسیم و سدروت به صدا درآید.

به‌‌رغم گذشت صد و یک روز از آغاز درگیری‌ها، حماس و دیگر نیروهای شبه‌نظامی مستقر در غزه به حمله‌های موشکی به اسرائیل ادامه‌ داده‌اند؛ هرچند، در هفته‌های اخیر این حمله‌ها کاهش یافته است.

حماس با تسلیحات ساخت ایران، چین، روسیه و کره شمالی علیه اسرائیل می‌جنگد

میکائیل دیسکر، تحلیلگر، در تحلیلی دراسوشیتدپرس نوشت که حماس در غزه با مجموعه‌ای از تسلیحات ساخت ایران، چین، روسیه و کره شمالی با اسرائیل می‌جنگد.

تحلیل اسوشیتدپرس از بیش از ۱۵۰ ویدیو و عکس گرفته‌شده در سه ماه نبرد بین اسرائیل و حماس، نشان می‌دهد که این گروه شبه‌نظامی زرادخانه متنوعی از تسلیحات از سراسر دنیا جمع‌آوری کرده است که بیشتر آن‌ها از مسیرهای قاچاقی به‌دست آمده‌اند. تفنگ‌های تک‌تیراندازی ساخت ایران، تفنگ‌های تهاجمی «ای‌کی‌-۴۷» از چین و روسیه، نارنجک‌های راکتی ساخت کره شمالی و بلغارستان، و نیز موشک‌های ضد تانک که مخفیانه وارد غزه شده‌اند، از تسلیحاتی است که جنگجویان حماس علیه اسرائیل به‌کار می‌گیرند.

غازی حمد، سخنگوی حماس، اخیرا در مصاحبه‌ای با اسوشیتدپرس گفت: «ما در همه جا در پی سلاح، حمایت سیاسی و مالی‌ایم.»

با این حال، اسرائیل با مجموعه قدرتمندی از تانک‌های مدرن، توپخانه، هلیکوپترها و جت‌های جنگنده ساخت آمریکا، از مزیت بزرگی در برابر حماس برخوردار است. ارتش اسرائیل می‌گوید که بیش از هقت هزار شبه‌نظامی حماس را کشته است، و تاکنون دستکم ۵۱۰ سرباز اسرائیلی هم کشته شده‌اند.

افزایش تعداد کشته‌شدگان در غزه و نگرانی از گسترش منطقه‌ای درگیری‌ها

بر اساس آمارهایی که وزارت بهداشت حماس در غزه منتشر کرده است، تعداد کشته‌شدگان در نوار غزه در اثر حمله‌های ارتش اسرائیل به بیش از ۲۴ هزار نفر رسیده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، دوشنبه گفت که اکثریت قریب‌به‌اتفاق کشته‌شدگان در غزه زنان و کوکان‌اند. او گفت: «هیچ چیز نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی فلسطینیان را توجیه کند.»

در حالی که مردم غزه با کمبود شدید مواد غذایی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اسرائیل دوشنبه اعلام کرد که در این روز  ۲۲۷ کامیون کمک‌های بشردوستانه وارد غزه شده‌اند.

جنگ اسرائیل در غزه، نگرانی از گسترش درگیری‌ها به سراسر منطقه را افزایش داده است. شورشیان حوثی‌ یمن که از حمایت تهران برخوردارند، مدعی‌اند که برای حمایت از فلسطینیان به کشتی‌های تجاری که به سمت اسرائیل می‌روند، حمله می‌کنند، و این امر باعث شکل‌گیری ائتلافی از آمریکا، بریتانیا و دیگر کشورها شده است. لندن و واشنگتن هفته گذشته حمله‌هایی علیه اهداف حوثی‌ها در یمن انجام دادند که هشدارها را درباره احتمال گسترش درگیری‌ها افزایش داده است. از سوی دیگر، همچنان درگیری‌هایی بین حزب‌الله لبنان، که آن نیز از حمایت تهران برخوردار است، و اسرائیل در مرزهای شمالی این کشور گزارش می‌شود.

نیویورک‌تایمز دوشنبه نوشت، با اینکه ایران بدون درگیری مستقیم با اسرائیل و ایالات متحده، به قدرت‌نمایی مقابل آن‌ها ادامه می‌دهد، مشخص نیست که این راهبرد محتاطانه که با خطر اشتباهات محاسباتی همراه است، تا کی پاسخگوی اهداف تهران باشد.

هرچند نگرانی از گسترش جنگ به منطقه خاورمیانه، که می‌تواند ایالات متحده، اسرائیل و ایران را به رویارویی مستقیم با یکدیگر بکشاند، بالا گرفته است، تهران و واشنگتن تاکنون جانب احتیاط را رعایت کرده و کوشیده‌اند از چنین احتمالی بپرهیزند.

بیشتر از جهان