یک مقام حکومت سابق افغانستان حمله موشکی ایران به پاکستان را شجاعانه خواند

امرالله صالح می‌گوید کشوری که تروریست‌پرور باشد، از هر طرف هدف حمله قرار می‌گیرد

سربازان ایرانی را در حال شلیک موشک حین تمرین نظامی در ساحل دریای عمان در منطقه ساحلی بلوچستان، نوامبر ۲۰۲۱‌ــ ARMY OFFICE/AFP

امرالله صالح، معاون رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، سابقه ریاست بر سازمان امنیت ملی افغانستان را هم در کارنامه‌ دارد، در واکنش به حمله موشکی ایران به خاک پاکستان، این حمله را «شجاعانه» خواند و گفت: «کاش حکومت پیشین افغانستان هم می‌توانست شورای کویته را هدف قرار دهد.» 

امرالله صالح با بیان اینکه «کشوری که تروریسم پرورش می‌دهد، از هر طرف هدف حمله قرار می‌گیرد»، تاکید کرد که پهپادهای آمریکایی از قطر، موشک‌های ایرانی از غرب و حملات هند از شرق مواضعی را در خاک پاکستان هدف می‌گیرند.

معاون رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان با اشاره به نقل‌قولی از پرویز مشرف، رئیس‌جمهوری پیشین پاکستان، کنایه زد که حالا مفهوم «جمهوری موز» [اصطلاحی سیاسی برای کشورهای تک‌‌محصولی و ناپایدار از نظر سیاسی] را می‌داند. او با استناد به سخنان مشرف که گفته بود: «پاکستان جمهوری موزفروش نیست که بتوانند اول مامورانشان را بفرستند و بعد به ما بگویند که اسامه بن‌لادن اینجا است»، تاکید کرد: «پس شاید معنایش این باشد: کشوری که زرادخانه هسته‌ای دارد اما از هر طرف لگدکوب می‌شود.»

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین سازمان امنیت ملی افغانستان، هم در واکنش به حمله موشکی سپاه‌ پاسداران ایران به خاک پاکستان گفت که این کشور «آنچه را در سال‌های گذشته کاشته بود، اکنون درو می‌کند».

نبیل در شبکه‌ اجتماعی اکس نوشت: «فعالیت‌های تروریستی در برخی مناطق پاکستان از جمله جمو، کشمیر و پونچه افزایش یافته است.» او خاطرنشان کرد که احتمال دارد در آینده نزدیک، در هند نیز فعالیت‌های تروریستی انجام شود و این کشور نیز واکنشی تندتر نشان خواهد داد. او تاکید کرد: «پاکستان با وجود گرفتاری در درگیری‌های داخلی، با همسایگانش نیز درگیری‌های زیادی دارد.» 

موشک‌های ایران روز سه‌شنبه ۲۶ دی (۱۶ ژانویه) پس از عراق و سوریه، در اقدامی تلافی‌جویانه، پایگاه‌ شبه‌نظامیان گروه جیش‌العدل در پاکستان را هدف قرار دادند. حکومت ایران ادعا کرد که برای انهدام دو پایگاه گروه شبه‌نظامی جیش‌العدل در منطقه کوه‌ سبز در ایالت بلوچستان در جنوب غربی پاکستان، از «موشک‌های دقیق و حملات پهپادی» استفاده کرده است. 

پاکستان حمله هوایی ایران به داخل مرزهایش را به‌شدت محکوم کرد و آن را «نقض آشکار حریم هوایی پاکستان» خواند و درباره پاسخ تلافی‌جویانه هشدار داد. وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که در حمله به خاک این کشور «دو کودک بی‌گناه» کشته شده‌اند و به ایران درباره «عواقب جدی» این اقدام اخطار داد. این وزارتخانه تصریح کرد: «اینکه با وجود چندین کانال ارتباطی بین پاکستان و ایران چنین اقدام غیرقانونی صورت گرفته، بسیار نگران‌کننده است.»

پاکستان اعلام کرد که کاردار جمهوری اسلامی در اسلام‌آباد را به وزارت خارجه احضار کرده و اعتراض شدید پاکستان به مقام ارشد مربوطه در وزارت امور خارجه ایران تسلیم شده است.

تنش حکومت ایران و گروه جیش‌العدل

گروه شبه‌نظامی جیش‌العدل اواخر وقت سه‌شنبه اعلام کرد که سپاه پاسداران ایران برای تخریب دو خانه مسکونی که فرزندان و همسران جنگجویان آن‌ها آنجا زندگی می‌کردند، از شش پهپاد تهاجمی و تعدادی راکت استفاده کرده است.

مقام‌های ایالت بلوچستان به سی‌ان‌ان گفتند که در این حمله، دو دختر جان باختند و دست‌کم چهار نفر زخمی شدند. به گفته ممتاز ختران، معاون استانداری ایالت بلوچستان، این دختران ۸ و ۱۲ ساله بودند که در حمله شامگاه سه‌شنبه به قریه کوه سبز کولاگ در حدود ۶۰ کیلومتری شهرستان پنجگور کشته شدند. ختران همچنین گفت که مسجدی در نزدیکی این خانه‌ها هم هدف قرار گرفته است.

کوه سبز‌ــ در حدود ۵۰ کیلومتری مرز پاکستان با ایران‌ــ محل زندگی ملا هاشم، فرمانده سابق جیش‌العدل است که در درگیری با نیروهای ایرانی در سال ۲۰۱۸ در سراوان، منطقه‌ای از ایران در مجاورت پنجگور، کشته شد. 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ایران ماه گذشته شبه‌نظامیان جیش العدل را متهم کرده بود به یک پاسگاه مرزی در استان سیستان و بلوچستان ایران حمله کرده و ۱۱ افسر ایرانی را کشته‌اند.

جیش العدل یا ارتش عدالت یک گروه شبه‌نظامی جدایی‌طلب است که در دو طرف مرز ایران و پاکستان فعالیت می‌کند و پیش از این مسئولیت حملات علیه اهداف ایرانی را بر عهده گرفته بود. هدف اعلام‌شده این گروه استقلال استان سیستان و بلوچستان ایران است.

بیشتر از جهان