وزیر نفت جمهوری اسلامی انفجار خطوط لوله گاز را «توطئه اسرائیل» دانست

جواد اوجی پیش از این هم انفجار در خط لوله‌های سراسری انتقال گاز را «تروریستی» خوانده بود اما به عوامل آن اشاره‌ نکرده بود

یک هفته پس از آنکه انفجار دو خط لوله سراسری انتقال گاز در دو استان‌ چهارمحال و بختیاری و فارس مشکلاتی را در تامین گاز برخی استان‌های ایران ایجاد کرد، جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، اسرائیل را مسئول این حمله دانست.

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، اوجی در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره انفجار خطوط لوله گاز به خبرنگاران گفت: «این توطئه کار اسرائیل بود که به نتیجه نرسید و فقط توانستند به چند شاخه لوله آسیب بزنند.»

ادعای اوجی درباره بی‌تاثیر بودن حمله به خطوط انتقال گاز در حالی است که گزارش‌های میدانی آشکار می‌کند پس از وقوع انفجارهای روز چهارشنبه ۲۵ بهمن، گازرسانی در چندین استان ایران از جمله اصفهان، زنجان، البرز، سمنان، چهارمحال و بختیاری، فارس، خراسان شمالی، اردبیل و قزوین با اختلال شدید مواجه‌ شد و برخی استان‌ها به ناچار مدارس و ادارات را تعطیل کردند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین راستا، روابط‌ عمومی شرکت گاز استان زنجان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد گاز ادارات استان «به‌منظور مدیریت مصرف و جلوگیری از قطعی گاز طبیعی در بخش خانگی» قطع و در مصرف صنایع نیز محدودیت‌هایی اعمال می‌شود. در خراسان شمالی و قزوین نیز مدارس با تصمیم مقام‌های محلی تعطیل شد و مسئولان استان خراسان شمالی در آن زمان گاز صنایع را هم تا «اطلاع ثانوی» قطع کردند.

جواد اوجی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن اینکه ادعا کرد خطوط آسیب‌دیده ترمیم شده‌اند، افزود: «دشمن قصد داشت بخش گاز خانگی را دچار چالش کند که آمادگی کاملی داشتیم و این توطئه خنثی شد.»

وزیر نفت جمهوری اسلامی هفته گذشته نیز مدعی شده بود که «از قبل در آماده‌باش بودیم» اما توضیح نداد چرا به‌رغم آمادگی، در خط لوله‌هایی که معمولا از آن‌ها محافظت می‌شود، چنین انفجاری رخ داد.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از اظهار‌نظر در‌‌این‌باره خودداری کرده اما پیش از اظهارات اوجی درباره نقش تل‌آویو در انفجارهای روز چهارشنبه، نیویورک تایمز در گزارشی به نقل از دو مقام غربی و یک کارشناس نظامی وابسته به سپاه پاسداران، نوشته بود که اسرائیل پشت این حمله‌ها بوده است.

به نوشته این نشریه، این حملات نشان‌دهنده تغییری قابل‌توجه در جنگ سایه‌ میان اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران است که سال‌ها است به اشکال‌ مختلف در هوا، زمین، دریا و از طریق حملات سایبری ادامه دارد. مقام‌ها و تحلیلگران نیز معتقدند انفجارهای اخیر در خط لوله‌های گاز بیانگر تشدید جنگ غیررسمی و درپرده تهران و تل‌آویو است و به نظر می‌رسد فصل جدیدی را در این زمینه باز می‌کند؛ زیرا به گفته برخی مقام‌های غربی و یک کارشناس آگاه به امور نظامی جمهوری اسلامی، حملات اسرائیل به خط لوله‌های گاز مستلزم شناخت عمیق زیرساخت‌های ایران و هماهنگی دقیق است؛ به‌ویژه اینکه دو خط لوله هم‌زمان در نقاط مختلف هدف قرار گرفتند.

یکی از مقام‌های غربی این انفجارها را «یک حمله نمادین بزرگ» خواند که ترمیم آن برای جمهوری اسلامی کمابیش آسان بود و آسیب کمی به مردم وارد کرد اما در شرایط گسترش درگیری‌ها در سراسر خاورمیانه و افزایش تنش‌ها بین جمهوری اسلامی ایران و دشمنانش به‌ویژه اسرائیل و ایالات متحده، چنین حمله‌ای می‌تواند هشداری جدی درباره آسیب‌هایی باشد که تل‌آویو می‌تواند به تهران به وارد کند.

به گفته برخی تحلیلگران، چنین حملاتی نشان می‌دهد که شبکه‌های مخفی مخالف فعال در جمهوری اسلامی ایران فهرست اهدافشان را گسترش داده‌اند و بر اماکنی فراتر از سایت‌های نظامی و هسته‌ای تمرکز کرده‌اند؛ موضوعی که یک چالش و ضربه بزرگ برای سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی است.

با اینکه مقام‌های جمهوری اسلامی تلاش کردند نشان دهند انفجارهای خط لوله‌های گاز اتفاق چندان مهمی نبود، تحلیلگران می‌گویند سطح تاثیر این انفجارها بسیار بالا بود، زیرا این دو خط لوله مهم از جنوب به شمال ایران کشیده شده‌اند و پیش از این هرگز انفجاری در این مقیاس رخ نداده بود.