فاجعه زیست‌محیطی دیگر در کمین دریای سرخ؛ کشتی که هدف موشک‌های حوثی قرار گرفت به آهستگی زیر آب می‌رود

کشتی روبی‌مار در ۱۸ فوریه هدف موشک‌های شبه‌نظامیان حوثی قرار گرفت که از خاک یمن شلیک شدند

دولت یمن روز شنبه ۲۴ فوریه، گفت کشتی بریتانیایی «روبی‌مار» به سوی جزیره یمنی حنیش در دریای سرخ در حرکت است. روبی‌مار که حامل محموله مواد شیمیایی است، پیش‌تر هدف حمله شبه‌نظامیان حوثی قرار گرفت و آسیب دیده است و اکنون چنان که مقام‌های یمنی و بین‌المللی هشدار داده‌اند، تهدیدی عمده علیه محیط زیست تلقی می‌شود. 

دولت یمن در بیانیه‌ای که در خبرگزاری آن کشور منتشر شد، از کشورهای جهان خواسته است تا بی‌درنگ با بحران بالقوه ناشی از وضعیت کشتی آسیب‌دیده روبی‌مار مقابله کنند. دولت یمن گفت که روبی‌مار مانند یک سلول بحران است و مستلزم «برنامه فوری مقابله با وضعیت» است. 

دولت یمن در این بیانیه با اشاره به توانایی محدود خود، بر اهمیت رسیدگی فوری به وضعیت کشتی و تهدید بالقوه آن علیه محیط زیست دریای سرخ تاکید کرده است. این بیانیه می‌گوید که کشتی حامل محموله بزرگ آمونیاک و نفت است و باید از نشت «این مواد خطرناک» به دریا جلوگیری شود. 

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا - سنتکام- روز گذشته اعلام کرد که حمله حوثی‌ها به کشتی در یکشنبه گذشته موجب نشت نفت در دریای سرخ شد و ردپای ۱۸ مایلی (حدود ۲۹ کیلومتر) نفت در دریا را ایجاد کرد. 

سنتکام در حساب کاربری‌اش در رسانه اجتماعی ایکس نوشت کشتی که هدف حمله حوثی‌ها قرار گرفت حامل ۴۱هزار تن کود است و هشدار داد که نشت این مواد به داخل دریای سرخ فاجعه زیست‌محیطی به بار خواهد آورد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سنتکام در بیانیه فوق نوشت: «در ۱۸ فوریه (۲۹ بهمن) بین ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰:۴۰ شب، تروریست‌های حوثی مورد حمایت ایران به کشتی باربری روبی‌مار متعلق به بریتانیا که با پرچم بلیز حرکت می‌کند، حمله کردند…حمله بی‌دلیل و بی‌ملاحظه تروریست‌های حوثی تحت حمایت ایران خسارت چشمگیری به کشتی زده و باعث ایجاد لکه نفتی‌ ۱۸ مایلی شد.» 

سنتکام افزود: «حوثی‌ها کماکان به تاثیر حمله‌های بی‌رویه خود در منطقه بی‌توجه‌اند و صنعت شیلات، جوامع ساحلی و واردات مواد خوراکی را تهدید می‌کنند.»

شبکه خبری العربیه نوشته است که کشتی روبی‌مار متعلق به لبنان و ثبت‌شده در بریتانیا است و با پرچم بلیز حرکت می‌کند و هنگامی که هدف دو موشک بالستیک حوثی‌ها قرار گرفت ۴۱ هزار تن کود حمل می‌کرد. 

ارتش آمریکا صبح شنبه گفت که آب به آهستگی وارد کشتی خسارت‌دیده و رهاشده روبی‌مار در دریای سرخ می‌شود و هشدار داد که غرق شدن آن فاجعه محیط زیستی به بار می‌آورد.

به گفته کارشناسان، خسارت واردشده به این کشتی به احتمال زیاد بزرگ‌ترین مورد در رشته حمله‌هایی است که حوثی‌ها در ماه‌های گذشته به کشتی‌های عبوری در دریای سرخ و خلیج عدن صورت داده‌اند. 

روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است که بخشی از کشتی روبی‌مار در آب فرو رفته ولی غرق نشده است و به جیبوتی یا بندر عدن یدک‌کش می‌شود. نیویورک تایمز به نقل از مدیر شرکت اوپراتور روبی‌مار گفت که بار باقی‌مانده آن به یک کشتی دیگر منتقل می‌شود و به بلغارستان می‌رود. او گفت که موتورخانه و یکی از محفظه‌های نگهدارنده آن زیر آب رفته‌اند.  

سنتکام گفت که کشتی روبی‌مار پس از آن که هدف حمله قرار گرفت تقاضای کمک کرد و یک کشتی متعلق به ائتلاف بین‌المللی به کمک شتافت و خدمه آن را به بندری در جیبوتی مجاور منتقل کرد. نیویورک‌تایمز به نقل از مقام‌های بندر جیبوتی نوشت که کشتی ۲۴ خدمه داشت: ۱۱ شهروند سوریه، شش مصری، سه هندی و سه فیلیپینی. این اولین باری است که خدمه یک کشتی هدف حمله حوثی‌ها مجبور به ترک کشتی شده‌اند. 

مقام‌های بندر جبیوتی همچنین گفتند سازمان بین‌المللی دریانوردی، که نهاد سازمان‌ ملل متحد برای تنظیم‌ امور حمل‌ونقل جهانی است، کودی را که روبی‌مار حمل می‌کرد در گروه «کالاهای بسیار خطرناک» دسته‌بندی کرده است. 

ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در پاسخ به تداوم حمله‌های حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری و به خطر انداختن کشتیرانی بین‌المللی و اخلال در زنجیره تامین جهانی، به مواضع حوثی‌ها حمله هوایی کردند. 

حوثی‌ها ادعا دارند که برای اعلام همبستگی با فلسطینی‌ها در نوار غزه، کارزاری را علیه کشتی‌های متعلق به اسرائیل یا مرتبط با آن کشور راه‌ انداخته‌اند اما در این حمله‌ها کشتی‌های متعلق به کشورها و شرکت‌های بین‌المللی مختلف نیز آسیب دیده‌اند. 

بیشتر از جهان