رسانه‌های اسرائيلی: برخلاف گفته‌های بایدن، خبری از آتش‌بس قریب‌الوقوع در نوار غزه نیست

«اظهارات جو بایدن مبنی بر توقف درگیری‌ها در تعطیلات آخرهفته با وضعیت میدانی در نوار غزه مطابقت ندارد»

رسانه‌های اسرائيلی از جمله تایمز، اورشلیم‌پست و آی۲۴ به نقل از مقام‌های اسرائیلی و گروه حماس، سه‌شنبه اعلام‌ کردند که علیرغم سخنان بایدن مبنی بر توافق برسر آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها، هم چنان موانع مهمی برای دستیابی به توافق جامع باقی‌ مانده‌ است. 

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، دوشنبه در گفت‌وگو با شبکه ان‌بی‌سی اعلام‌ کرد که از شنبه و یکشنبه آینده آتش‌بس در نوار غزه آغاز می‌شود. 

با این حال، تایمز‌ اسرائیل به نقل از یکی از مقام‌های بلندپایه حماس می‌گوید: «هنوز شکاف‌ و اختلاف‌های شدیدی برسر رسیدن‌ به توافق آتش‌بس وجود دارد.»

 یکی از مقام‌های اسرائيلی هم به روزنامه واشینگتن‌پست چاپ آمریکا گفت که اظهارات جو بایدن مبنی بر توقف درگیری‌ها در تعطیلات آخرهفته با وضعیت میدانی در نوار غزه مطابقت ندارد. 

این مقام اسرائیلی تاکید دارد که هنوز جهت‌گیری مذاکرات به سمتی نرفته که بتوان به این نتیجه رسید که «توافق به‌زودی کسب خواهد شد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع آگاه دیگر اطلاعاتی اسرائیلی هم به شبکه ای‌بی‌سی آمریکا گفت: «بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از سخنان جو بایدن درباره توافق قریب‌الوقوع  تعجب‌ کرده‌ است.» 

روزنامه تایمز‌اسرائیل می‌گوید که مذاکرات ماهیتی کاملا پیچیده داشته و علیرغم فشارهای بین‌المللی و تلاش‌های میانجی‌گران مذاکرات، مصر و قطر، هم‌چنان اختلاف‌های قابل توجهی بین رهبران حماس و مقام‌های اسرائيلی وجود دارد. 

مذاکرات آتش‌بس غزه در پاریس جدی‌ترین تلاش‌ها در هفته‌های اخیر برای توقف جنگ اسرائیل و حماس به شمار می‌رود که برای غیرنظامیان تبعات زیادی به همراه داشته است.

تشدید تلاش‌های میانجی‌گرانه برای برقراری آتش‌بس در غزه با افزایش نگرانی‌ها از حمله اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه که اکنون بیش از یک میلیون آواره را در خود جای داده است، هم‌زمان شد.

پس از اعلام بررسی پیشنهاد آتش‌بس، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت که اسرائیل موافقت کرده است در طول ماه رمضان در نوار غزه فعالیت‌های نظامی انجام ندهد.

جو بایدن همچنین در این مصاحبه به شبکه ان‌بی‌سی گفته بود که آتش‌بس موقت برای فلسطینی‌ها روندی را شروع می‌کند تا کشور خود را داشته باشند. این در حالی است که نتانیاهو راه‌حل دو کشوری را همواره رد کرده است.

بیشتر از جهان