فولکر تورک: ازسرگیری اعدام در ملاء‌عام در افغانستان وحشتناک است

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از نقض مداوم حقوق بشر در افغانستان ابراز تاسف کرد

فولکر ترک گفت آزادی‌های مدنی افراد و آزادی رسانه‌ها در افغانستان عمیقاً محدود شده است-FABRICE COFFRINI/AFP

فولکر تورک، کمیسر عالی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل، دوشنبه، ۴ مارس (۱۴ اسفند)، در گزارشی که از وضعیت حقوق بشر در جهان به پنجاه‌‌وپنجمین اجلاس این کمیسیون ارایه کرد، ازسرگیری اعدام در ملاءعام را در افغانستان وحشتناک توصیف، و از پسرفت و تیره‌تر شدن وضعیت حقوق بشر در این کشور ابراز تاسف کرد.

طالبان از زمان بازگشت به قدرت در اوت ۲۰۲۱، تاکنون چهار متهم به قتل را در استان‌های فراه، غزنی، لغمان و جوزجان در ملاءعام اعدام کرده‌اند. دادگاه عالی رژیم طالبان در اطلاعیه‌هایی که درباره این اعدام‌ها منتشر کرد، نوشت که «قصاص حکم الهی است» و افراد متهم پس از حکم نهایی دادگاه و تایید رهبر این گروه، در مراسمی علنی با حضور هزاران نفر از شهروندان اعدام شدند. دولت پیشین افغانستان مجازات اعدام را لغو کرده بود و ازسرگیری‌ اعدام‌ها در رژیم طالبان، واکنش‌های گسترده بین‌المللی را به همراه داشت. رژیم طالبان در حالی متهمان را در ملاءعام اعدام می‌کند که به نقض گسترده حقوق بشر در ابعاد مختلف متهم است.

 فولکر تورک با اشاره به ادامه سیاست‌های ضد حقوق‌بشری رژیم طالبان در افغانستان، گفت: «از نقض مداوم و هدفمند حقوق بشر، به ویژه نقض همه‌جانبه حقوق زنان و دختران که از تمامی جنبه‌های زندگی عمومی، از جمله تحصیل و اشتغال محروم شده‌اند، ابراز تاسف می‌کنم.» او افزود که آزادی‌های مدنی افراد و آزادی رسانه‌ها نیزدر افغانستان به‌‌شدت محدود شده است و بسیاری از زنان مدافع حقوق بشر و روزنامه‌نگاران در معرض سرکوب و بازداشت‌های خودسرانه قرار گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان، پنجشنبه گذشته در گزارشی درباره شرایط این کشور گفت که در یک ‎سال گذشته نه‌تنها هیچ نشانه‌ای از بهبود وضعیت حقوق بشر در افغانستان دیده نمی‌‎شود، بلکه اوضاع در ابعاد مختلف به وخامت گراییده است. بنت افزود که در رژیم طالبان «تبعیض، جداسازی، سرکوب و طرد زنان و دختران نهادینه شده است»، و از همه کشورهای دنیا خواست که از تلاش‌ها برای بهبود وضعیت حقوق بشر در افغانستان حمایت کنند.

فولکر تورک ضمن تاکید بر بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در افغانستان، وضعیت مهاجران افغان را در کشورهای همسایه نیز نگران‌کننده دانست. تورک افزود که بخشی از مهاجران که در معرض خطر اخراج اجباری قرار دارند، [در صورت بازگشت اجباری به افغانستان] «با خطر آزار، شکنجه و سایر آسیب‌های جبران‌ناپذیر مواجه‌اند.»

فولکر تورک در این گزارش به وضعیت سیاسی در پاکستان نیز اشاره کرد و از دولت تازه این کشور خواست که به تهدید، ناپدید کردن و بازداشت و حبس مخالفان و منتقدان خود پایان دهد. دولت پاکستان و به‌ویژه نهادهای امنیتی این کشور متهم‌اند که اعضای قوم بلوچ و پشتون را به صورت هدفمند بازداشت و زندانی، و در مواردی هم ناپدید می‌کنند. فعالان بلوچ و پشتون در یک ماه اخیر تظاهرات‌های گسترده‌ای در چند شهر پاکستان برگزار کرده‌اند. معترضان بلوچ در این تظاهرات‌ها با حمل عکس‌هایی از افراد ناپدیدشده، از نهادهای امنیتی پاکستان می‌خواهند که وضعیت این افراد را روشن کنند.

بیشتر از جهان