پدافند اسرائیل در جنگ هوایی برتری دارد، اما پرهزینه است

بر اساس محاسبات شماری از تحلیلگران، حمله ایران احتمالا بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است، اما هزینه مقابله برای اسرائیل و متحدانش حدود یک میلیارد دلار بوده است

درحالی‌که تنش‌ها درپی حمله بامداد یکشنبه جمهوری اسلامی به اسرائیل و شنیده‌شدن صدای چند انفجار در اصفهان در بامداد روز جمعه به اوج رسیده و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای این حمله را به اسرائیل منتسب کرده، خبرگزاری رویترز در مطلبی به توان دفاعی دو کشور می‌پردازد و می‌نویسد در صورتی که اسرائیل به‌رغم فشارهای بین‌المللی، دست به حمله تلافی‌جویانه بزند، پدافند هوایی قدیمی جمهوری اسلامی مقابل حمله اسرائیل آسیب‌پذیر است.

رویترز در ادامه می‌نویسد از هزینه‌های دیپلماتیک و راهبردی بگذریم، کارشناسان می‌گویند اسرائیل مشکل چندانی در هدف قرار دادن خاک ایران نخواهد داشت. حمله شنبه شب هم قدرت تسلیحات هوابرد جمهوری اسلامی و هم سامانه پدافند نیرومند اسرائیل را به نمایش گذاشت، که صدها موشک بالستیک، موشک کروز و پهپاد را رهگیری و خنثی کرد.

هرچند به گفته زویکا هایموویچ، رئیس سابق پدافند هوایی اسرائیل، ایران در «موشک‌های بالستیک تاکتیکی و پهپاد ابرقدرت است»، این مسئله در مورد پدافند هوایی‌اش صدق نمی‌کند که بیشتر بر سامانه‌های ضدهوایی اس‌ـ۲۰۰ و اس‌ـ‌۳۰۰ روسیه یا سامانه‌های موشکی تولید داخل مانند باور‌ـ‌۳۷۳، خرداد، رعد، صیاد، و تلاش و همچنین هواپیماهای جنگی قدیمی آمریکایی و روسی متکی است، که برخی از آن‌ها پیش از انقلاب و در دوره محمدرضا شاه پهلوی خریداری شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سامانه‌های مشابهی از سال ۲۰۱۵ در سوریه مستقر شده‌اند و خلبان‌های اسرائیلی سال‌ها تجربه در زمینه مقابله با این سامانه‌های پدافندی دارند.

سیدارتا کاوشا، پژوهشگر در موسسه سلطنتی راهبرد مشترک در لندن، گفت چالش اصلی برای اسرائیل ممکن است گریز از موشک‌های زمین به هوای ایران نباشد، بلکه توانایی انجام حمله موفقیت‌‌آمیز به پایگاه‌های نظامی در غرب و جنوب ایران باشد که نیازمند استفاده از بمب‌های سنگرشکن باشد.

هواپیماهای اسرائیلی مانند جت‌های اف‌-‌۳۵ که می‌توانند از شبکه‌های پدافند هوایی ایران بگریزند، معمولا ظرفیت حمل مهمات کمتری دارند. اما در مقابل اهدافی که در اعماق زمین قرار دارند، شاید مهمات بیشتری لازم باشد؛ بنابراین، باید با هواپیماهایی مانند اف‌ـ‌۱۶ حمل شوند که بیشتر امکان دارد در رادارها مشاهده شوند.

کاوشا می‌گوید شبکه پدافند هوایی ایران مقابل این هواپیماها نفوذناپذیر نیست، اما خطر تلفات و امکان رهگیری برخی از این مهمات در سامانه پدافند جمهوری اسلامی افزایش پیدا می‌کند.

تشدید تنش‌ها ممکن است به این معنا باشد که جمهوری اسلامی سراغ زرداخانه تسلیحاتی قدرتمندتری برود که به گفته تحلیلگران، بیش از ۳۵۰۰ موشک و پهپاد را شامل می‌شود.

پدافند هوایی اسرائیل از سامانه‌های دوربرد پیکان، میان‌برد فلاخن داوود، و کوتاه‌برد گنبد آهنین تشکیل شده است که در جریان حمله شنبه شب جمهوری اسلامی عملکرد موفقیت‌آمیزی داشتند.

اما این موضوع کم‌هزینه نیست. گرچه مقام‌های اسرائیل جزئیاتی ارائه نداده‌اند، بر اساس محاسبات شماری از تحلیلگران، حمله ایران احتمالا بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است، اما هزینه مقابله برای اسرائیل و متحدانش حدود یک میلیارد دلار بوده است.

مشکلات فعلی اوکراین در تامین مهمات تاثیر بلندمدت قرارگیری پدافند هوایی در معرض حملات مداوم جمهوری اسلامی یا حزب‌الله لبنان را که هزاران موشک در اختیار دارد به‌خوبی نشان می‌دهد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه از کنگره درخواست کرد بسته کمکی برای تامین پدافند هوایی اسرائیل را تصویب کند.

دورون گاویش، فرمانده گروه ضربت پدافند هوایی اسرائیل، گفت اسرائیل برای آمادگی مقابل حمله احتمالی بعدی جمهوری اسلامی یا نیروهای نیابتی‌اش، در تلاش است زرادخانه‌اش را دوباره پر کند.

او کنار توپخانه گنبد آهنین به خبرنگاران گفت: «بدون اینکه وارد جزئیات ارقام شویم، می‌شود دوباره گفت که با همراهی متحدان، بیشتر آمریکا، و البته سایر کشورها، احساس می‌کنیم که ذخیره لازم را داریم.»