اختصاصی؛ پرونده فساد فوتبال گسترده‌تر شد، پای تاج و هیئت‌رئیسه فدراسیون هم وسط است

گفته می‌شود برای سرمربی یکی از تیم‌های پرطرفدار تهرانی، مدیر برکنارشده این تیم و یکی از داوران دربی تهران نیز پرونده تشکیل شده است

رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال ایران‌ــ ایندیپندنت فارسی

یکی از کارمندان فدراسیون فوتبال ایران روز شنبه ۲۹ اردیبهشت‌ با ارسال مستنداتی برای ایندیپندنت فارسی خبر داد که حجم پرونده فساد مالی رخ داده در فوتبال ایران و موارد پرداخت رشوه‌ به مدیران فدراسیون فوتبال و کمیته داوران بابت انتخاب داوران دلخواه چند تیم لیگ برتری بسیار بیشتر از مواردی است که تاکنون به‌طور رسمی منتشر شده و این روند از سال ۱۴۰۰ تا فروردین ۱۴۰۳ ادامه داشته است.

این منبع مطلع گفت: «در گفت‌وگوی قبلی با رسانه شما خبر داده بودم که رئیس کمیته داوران، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ، چند داور لیگ برتری و شماری از خبرنگاران در این پرونده مشارکت داشتند، اما حالا اخبار و مستندات جدید به همراه احضارهای قضایی و امنیتی نشان می‌دهد که مهدی تاج، رئيس فدراسیون فوتبال ایران، شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس قبلی فدراسیون فوتبال، مدیران و مربیان دست‌کم پنج تیم لیگ برتری و همچنین تمامی اعضای هیئت‌رئيسه فدراسیون فوتبال هم در ماجرای پرداخت یا دریافت رشوه برای تغییر نتایح بازی‌ها و داوری‌های جانبدارانه سهم داشتند.»

او با بیان اینکه احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون و عضو هیئت‌رئیسه، هم به «دلالی و واسطه‌گری میان باشگاه‌ها همراه با خداداد افشاریان به پرداخت رشوه و تغییر داوران مسابقات متهم شده است»، افزود: «امروز (شنبه) هم مطلع شدم که علیه سرمربی یکی از تیم‌های پرطرفدار تهرانی و مدیر برکنارشده آن، در پرونده‌ای مشترک با یکی از داوران دربی تهران در فصل اخیر پرونده قضایی تشکیل شده است. همچنین قرار است مهدی تاج، رئیس فدراسیون و تمامی اعضای هیئت‌رئیسه، پس از بازگشت تاج به ایران در دادگاه حاضر شوند. به نظر می‌رسد ماجرا دقیقا شبیه به کالچوپولی ایتالیا است و چند تیم لیگ برتری هم باید به دسته‌های پایین‌تر سقوط کنند.»

کارمند فدراسیون فوتبال ایران در ادامه از باشگاه‌های گل‌گهر سیرجان، فولاد مبارکه سپاهان، مس رفسنجان، مس کرمان و «یکی از تیم‌های پرطرفدار تهرانی» به‌عنوان باشگاه‌های پرداخت‌کننده رشوه به اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون، کمیته داوران و سازمان لیگ نام برد.

در نیم‌فصل اول لیگ برتر فوتبال ایران، موعود بنیادی‌فرد قضاوت دربی تهران میان استقلال و پرسپولیس را برعهده داشت و در دربی نیم‌فصل دوم نیز وحید کاظمی این مسابقه حساس را سوت زده بود.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران که در سال‌های گذشته هم پرونده‌های مالی متعددی علیه او باز شده بود، بنا بر اعتراف شهاب‌الدین عزیزی خادم، با دخالت چند مامور سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در شهریور ۱۴۰۱ توانست مجددا صندلی مدیریت فدراسیون فوتبال را تصاحب کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی محمدنبی، منصور قنبرزاده، بهرام رضاییان، احمدرضا براتی، میرشاد ماجدی، احسان اصولی، طهمورث حیدری، خداداد افشاریان و محمدرضا ساکت نیز اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال ایران‌اند که از این جمع، خداداد افشاریان به دلیل دریافت رشوه در پرونده اخیر، روز پنجشنبه هفته گذشته از ریاست کمیته داوران برکنار شد، احسان اصولی به دلیل پرونده‌های مالی و دریافت رشوه، از شرکت در انتخابات هیئت فوتبال استان خراسان رضوی منع شد و محمدرضا ساکت هم به اتهام اختلاس ۳۰۰ میلیارد تومانی از مدیریت باشگاه سپاهان اصفهان برکنار شد.

در همین رابطه، روزنامه دولتی ایران روز شنبه ۲۹ اردیبهشت در گزارشی نوشت: «ماجرای پرونده فساد در فوتبال همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، ابعاد گسترده‌ و فراوانی دارد که با تحقیقات دستگاه قضایی و بررسی‌های ویژه، هر روز این پرونده به‌روزرسانی می‌شود تا بخش‌های جدیدی از این فاجعه بزرگ برای افکارعمومی نمایان شود. گفته می‌شود کناره‌گیری‌های اخیر پایان قصه نخواهد بود، بلکه نفرات دیگری هم به‌زودی همانند خداداد افشاریان و سهیل مهدی از حضور در فوتبال کنار خواهند رفت. نکته تامل‌برانگیز در خصوص پرونده فساد در فوتبال این است که پیگیری‌‌ها و بررسی‌های گذشته مرتبط با تخلفات روی داده در سال ۱۴۰۰ است و هنوز موارد مشابه و بحث‌برانگیز در سال‌های بعد نیز در دست پیگیری است.»

روزنامه اعتماد هم روز شنبه در گزارشی با عنوان «پرونده های جدید در راه است»، نوشت: «ابعاد پرونده بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که ابتدا تصور می‌شد و این ماجرا می‌تواند زلزله‌ای در فوتبال کشور به وجود بیاورد. منابع مطلعی از نهادهای مختلف به خبرنگار اعتماد اطلاع دادند ماجرا به هیچ عنوان محدود به سال ۱۴۰۰ نمی‌شود و درست در زمانی متوقف شده است که نهادهای امنیتی و قضایی به ماجرا حساس شده‌اند. در واقع باید گفت باندی که در این زمینه شکل گرفته بود، هرگز خود را به یک فصل و چند بازی محدود نکردند. آیا در این پرونده فقط پای خداداد افشاریان و سهیل مهدی و آن چهره مشهور رسانه‌ای که این روزها نامش در فضای مجازی سر زبان‌هاست، درگیرد؟ پاسخ یک نه قاطع است!»

اولین‌بار ایندیپندنت فارسی روز چهارشنبه هفته گذشته خبر داد که خداداد افشاریان، سهیل مهدی و پژمان راهبر، سردبیر وب‌سایت ورزش۳ در ایران، جزو متهمان اصلی پرونده فساد «هفت میلیون دلاری» در فوتبال ایران‌اند.

بیشتر از فوتبال