داروی جدید سرطان خون خطر مرگ را به نصف کاهش می‌دهد

داروی «بلنرپ» که برای درمان نوعی سرطان پلاسما استفاده می‌شود،‌ خطر پیشرفت سرطان خون یا مرگ ناشی از آن را نصف می‌کند

عکس تزیینی‌ــ طرحی از سلول سرطانی خون‌ــ Canva

بر اساس داده‌های به دست‌آمده از مرحله پایانی یک پژوهش، داروی بلنرپ (Blenrep) که برای درمان مولتیپل میلوما، نوعی سرطان پلاسما، استفاده می‌شود،‌ خطر پیشرفت سرطان خون یا مرگ ناشی از آن را نصف می‌کند.

در این پژوهش ۳۰۲ بیمار که به مولتیپل میلومای شدید (تکثیر بدخیم پلاسما خون) مبتلا بودند یا اینکه بیماری‌‌شان عود کرده بود، بررسی شدند. طبق این کارآزمایی ۷۱ درصد کسانی که داروی بلنرپ را همراه با استروئید دگزامتازون و پومالیدومید مصرف کرده بودند، تا پایان سال بدون آنکه بیماری بدتر شود، زنده ماندند. این نرخ بقا بدون پیشرفت بیماری در افرادی که تحت درمان با پومالیدومید، دگزامتازون و بورتزومیب بودند، ۵۱ درصد بود. 

هشام عبدالله، مدیر بخش سرطان‌شناسی شرکت صنایع داروسازی بریتانیا، در مصاحبه‌‌ای گفت: «اینکه بتوان داروهایی مانند بلنرپ ارائه کرد که اصطلاحا می‌توانند سرپایی مصرف شود و نیاز به بستری شدن ندا‌رد، می‌تواند همه جا در دسترس باشد و محدودیت‌ها و مشکلات تولید روش‌های سلول‌درمانی را ندارد، بسیار مهم است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، اطلاعات دقیق این کارآزمایی روز یکشنبه در نشست انجمن سرطان‌شناسی بالینی آمریکا در شیکاگو ارائه شد. 

داروی بلنرپ طی دو سال گذشته شکست‌هایی را از سر گذرانده است. از جمله در سال ۲۰۲۲ که وقتی محققان موفق نشدند در پژوهشی جداگانه برتری‌ آن را بر درما‌ن‌های موجود نشان دهند،‌ از بازار پرسود ایالات متحده خارج شد.

به نظر می‌رسد داده‌های کارآزمایی جدید منتشر‌شده در ماه مارس می‌تواند راه بازگشت این دارو به بازار را هموار کند. 

به گزارش شرکت صنایع داروسازی بریتانیا، بیش از نصف بیمارانی که داروی بلنرپ مصرف کرده بودند، پس از ۲۱.۸ ماه بدون پیشرفت بیماری زنده ماندند، در حالی که این نرخ در افرادی که تحت روش‌های درمانی استاندارد بودند، ۱۲.۷ ماه بود. بر همین اساس این شرکت بریتانیایی قصد دارد در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ فرایند اخذ تاییدیه این دارو از سازمان‌های نظارتی بین‌المللی را آغاز کند. 

مولتیپل میلوما دومین سرطان شایع خون در جهان است که از سلول‌های پلاسما در مغز استخوان شروع می‌شود و در نهایت تولید طبیعی سلول‌های خونی را مختل می‌کند.

انجمن سرطان آمریکا از احتمال ۳۵ هزار و ۷۸۰ مورد جدید ابتلا به مولتیپل میلوما خبر می‌دهد و پیش‌بینی می‌کند که در سال ۲۰۲۴ تعداد ۱۲ هزار و ۵۴۰ نفر در ایالات متحده به این دلیل فوت کنند.

بیشتر از بهداشت و درمان