انتقاد از امامعلی رحمان و امور داخلی تاجیکستان در رسانه‌های طالبان

تاجیکستان روابطی پرتنشی و تیره با حکومت طالبان دارد و درخواست‌های مکرر این گروه را برای تحویل گرفتن سفارت افغانستان در دوشنبه رد کرده است

شماری از مقام‌های طالبان‌- WAKIL KOHSAR/AFP

پس از اینکه مجلس ملی تاجیکستان روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن طرح ممنوعیت شرکت کودکان در جشن‌های عید فطر و قربان و «پوشش بیگانه» یعنی پوشش اسلامی به سبک خاورمیانه را تصویب کرد، رسانه‌های تحت کنترل طالبان علیه امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری این کشور، مطالب انتقادی منتشر کردند و شعار‌هایی سر دادند.  

رادیو ملی افغانستان که تحت کنترل طالبان فعالیت دارد، گزارشی از علمای وابسته به طالبان پخش کرد که از علمای دینی تاجیکستان می‌خواهند به سیاست‌های دولت این کشور اعتراض کنند زیرا ممنوعیت شرکت کودکان در جشن‌های عید و حجاب خلاف «ارزش‌های دینی و اسلامی» است.  

یکی از علمای دینی در این گزارش می‌گوید: «آن‌هایی که مسئولان نظام‌اند در خیابان‌ها و بازارها در تاجیکستان ایستاده‌اند و زنانی را که حجاب دارند، مجبور می‌کنند حجاب از سر بردارند یا جریمه نقدی سنگین بدهند. در تاجیکستان، قربانی کردن، رفتن به حج، پخش صدای قرآن از مساجد و آموزش قرآن منع شده است. ای علمای تاجیکستان! پیام این منبر این است که چرا مهر سکوت بر لب زده‌اید و چرا در برابر این ظلم سکوت می‌کنید؟» 

یکی از علمای تندرو در این گزارش ادعا می‌کند که امامعلی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، به‌ دلیل اقدام‌ علیه مسلمانان بی‌ایمان است. 

تاجیکستان روابطی پرتنش و تیره با حکومت طالبان دارد و درخواست‌های مکرر این گروه را برای تحویل‌گرفتن سفارت افغانستان در دوشنبه رد کرده است. رسانه‌های تحت کنترل طالبان هم مدام گزارش‌هایی علیه امامعلی رحمان و سیاست‌های داخلی این کشور تهیه می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت تاجیکستان به‌صراحت از طالبان خواسته است که حکومتی فراگیر با حضور همه اقوام تشکیل دهند و برای رفع تهدید تروریسم اقدام‌های موثری انجام دهند، اما طالبان به این درخواست‌ها اعتنایی نکرده‌اند. 

رژیم طالبان دولت تاجیکستان را متهم می‌کند که به برخی سران و نیروهای جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، اسکان داده‌ است و در امور داخلی افغانستان مداخله می‌کند.  

بررسی طرح قانون منع پوشش بیگانه و حجاب به سبک خاورمیانه در تاجیکستان و ممنوعیت جشن‌های عید از هشتم ماه مه آغاز شد. نمایندگان مجلس علیای تاجیکستان در مصوبه‌شان واردات، فروش، پوشیدن و تبلیغ «لباس‌های بیگانه با فرهنگ تاجیکستان» را ممنوع کردند. 

البته هرچند پوشیدن برقع در تاجیکستان ممنوع شده است، زنان این کشور می‌توانند به سبک سنتی روسری‌ سر کنند؛ اما زنانی که از این دستورها پیروی نکنند، با جریمه‌های سنگین مواجه خواهند شد.  

حکومت تاجیکستان در سال‌های اخیر برای مبارزه با پوشش اسلامی زنان مسلمان افرادی را به‌منظور «تبلیغ فرهنگ ملی زنان تاجیک» مامور کرده است که وظیفه دارند در کوچه‌ و خیابان‌ و مراکز اداری و تجاری این کشور با فرهنگ «بیگانه» مقابله کنند.  

اردیبهشت‌ماه ویدیویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد ماموران در تاجیکستان زنان را متوقف کرده‌‌اند و از آن‌ها می‌‎خواهند تا بر اساس فرهنگ تاجیکستان روسری سر کنند. 

محدودیت‌ها در تاجیکستان برای مقابله با افراط‌گرایی دینی گام‌به‌گام عملی می‌شود. پیش‌تر مقام‌های این کشور حضور افراد پایین‌تر از ۱۸ سال در مدارس دینی و اماکن مذهبی را ممنوع کرده بودند.  اقدام‌های این‌چنینی با موج انتقاد علمای تندرو در تاجیکستان مواجه شده است.   

بیشتر جمعیت تاجیکستان مسلمان‌اند و امامعلی رحمان، رئیس‌‎جمهوری تاجیکستان، تلاش می‌کند با محدود کردن آزادی‌های دینی، جلو رشد افراط‌‌گرایی را بگیرد. او سال ۲۰۱۵ در یک سخنرانی گفته بود که حجاب گذاشتن و «تقلید‌ کورکورانه از فرهنگی که برای ما بیگانه است»، به معنای عفت زنان و باور به دین نیست.   

کشورهای آسیای میانه، ازجمله تاجیکستان، از رشد بنیادگرایی اسلامی نگران‌اند؛ به‌ویژه اینکه شماری از شهروندان این کشورها که دوشادوش داعش در خاورمیانه جنگیده‌ بودند، پس از شکست داعش یا به کشورشان بازگشته‌اند یا قصد بازگشت دارند. 

شاخه خراسان داعش رویای برقراری «خلافت اسلامی» در آسیای جنوبی و آسیای میانه را در سر دارد و می‌خواهد مانند عراق و سوریه سرزمین‌هایی در اختیار داشته باشد. 

بیشتر از جهان