امام‌علی رحمان ۲۴ پاسگاه در مرز با افغانستان افتتاح کرد

تاجیکستان از سپتامبر سال گذشته تاکنون ۷۸ مورد تاسیسات نظامی در مرز با افغانستان ساخته است

امام‌علی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، پنجشنبه ۲۷ مهر (۱۹ اکتبر)، ۲۴ پاسگاه در مرز با افغانستان افتتاح کرده است.  

رسانه‌های کشور تاجیکستان گزارش دادند که این پاسگاه‌های جدید در شهرستان‌های لخش، شمش‌الدین شاهی، روشان، اشکاشم، مرغاب و منطقه خود مختار خاروغ تاسیس شده است.  

این رسانه‌ها نوشتند که امام‌علی رحمان در هنگام سفر به استان ختلان، از پاسگاه‌های تازه بازدید کرده است.  

رئیس‌جمهوری تاجیکستان ۹۶ ساختمان مسکونی برای افسران این کشور در مناطق هم‌مرز با افغانستان افتتاح کرده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاجیکستان از سپتامبر سال گذشته تاکنون، ۷۸ مورد تاسیسات نظامی در مرز با افغانستان ساخته و همه این تاسیسات در کوتاه‌مدت به بهره‌برداری رسیده است.  

امام‌علی رحمان، رئیس‌جمهوری تاجیکستان، از افزایش تهدیدهای امنیتی افغانستان در دوران سلطه‌ طالبان نگران است و به همین دلیل به ساخت و تحکیم تاسیسات نظامی در مرز با این کشور اقدام می‌کند. 

گفته می‌شود که رئیس‌جمهوری تاجیکستان به‌طور جدی بر روند ساخت این تاسیسات نظارت می‌کند.  

روسای‌جمهور روسیه و تاجیکستان هفته گذشته در حاشیه نشست شورای سران کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در بیشکک، پایتخت قرقیزستان، درباره اوضاع موجود در مرز تاجیکستان با افغانستان گفت‌وگو کرده بودند.  

ولادیمیر پوتین گفته بود که تهدید زیادی از طرف افغانستان وجود دارد و مسکو از نگرانی‌های دوشنبه درخصوص تهدیدهای سرچشمه گرفته از افغانستان حمایت می‌کند.  

هم‌زمان با دومین سال تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، امام‌علی رحمان از چندین پاسگاه جدید در مرز با افغانستان بازدید و تاکید کرده بود مرزبانان این کشور با هر نوع تهدید، به‌ویژه قاچاق مواد مخدر و «جنایت فراملی»، مبارزه می‌کنند.   

خیرالدین عثمان‌زاده، رئیس مرکز مطالعات راهبردی تاجیکستان، مرداد‌ماه، گفته بود که تعداد پاسگاه‌های مرزی با افغانستان به بیش از ۱۰۰ واحد رسیده است. او گفته بود که با روی کار آمدن طالبان در افغانستان و افزایش تهدیدهای امنیتی، تاجیکستان به تقویت مرزهای خود اقدام کرده است.  

تاجیکستان در دوران حکومت طالبان رزمایش‌های مشترک نظامی با روسیه در مرز با افغانستان را نیز افزایش داده و پایگاه نظامی ۲۰۱ روسیه در تاجیکستان این رزمایش‌ها را برگزار کرده است. رسانه‌های روسی گزارش داده بودند که این پایگاه به تسلیحات پیشرفته از‌جمله تانک، خودروهای زرهی و سامانه‌های موشکی مجهز شده است. 

رزمایش‌های مشترک نظامیان روسی و تاجیکستانی در مرز با افغانستان، با هدف آمادگی برای دفع تهدیدهای احتمالی از مرز افغانستان و تامین امنیت منطقه انجام می‌شود. 

دوشنبه روابط پرتنشی با حکومت طالبان دارد و درخواست‌های مکرر طالبان را برای تحویل سفارت افغانستان رد کرده است. ظاهر اغبر، سفیر پیشین افغانستان در تاجیکستان‌، به کارش ادامه می‌دهد و روابط مستحکمی با مقام‌های تاجیکستانی دارد.  

دولت تاجیکستان به‌صراحت از طالبان خواسته است که حکومتی فراگیر با حضور همه اقوام تشکیل دهند و برای رفع تهدید تروریسم اقدام موثر انجام دهند، اما طالبان به این درخواست‌ها اعتنایی نکرده‌اند. 

در پنجمین نشست فرمت مسکو درباره افغانستان -‌که در شهر کازان، پایتخت جمهوری خودمختار تاتارستان برگزار شد- تاجیکستان با برخی از مفاد بیانیه مشترک نشست مخالفت کرده بود.   

در دوران حکومت طالبان در افغانستان، نگرانی‌های جدی درباره گسترش فعالیت‌های تروریست‌ها وجود دارد. شورای امنیت سازمان ملل متحد چندین بار گفته بود که حدود ۲۰ گروه تروریستی ازجمله القاعده، شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش)، تی‌تی‌پی در افغانستان حضور دارند. این در حالی است که طالبان ادعا می‌کنند که با تهدید تروریسم مبارزه می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که افغانستان به محل حضور تروریست‌ها بدل شود. 

بیشتر از جهان