خوان کارلوس گاریدو؛ معروف‌تر و باتجربه‌تر از برانکو، گل‌محمدی و اوسمار

اختلاف سطح فوتبال ایران با لیگ‌های معتبر جهانی آنچنان زیاد است که اوسمار برزیلی با کمترین تجربه توانست پرسپولیس را قهرمان کند

خوان کارلوس گاریدو، سرمربی جدید باشگاه پرسپولیس‌ــ شبکه‌های اجتماعی

بررسی سوابق و کارنامه خوان کارلوس گاریدو نشان می‌دهد که برخلاف انتقاد‌های شماری از هواداران باشگاه پرسپولیس در شبکه‌های اجتماعی، سطح تیم‌هایی که او هدایت آن‌ها را به عهده داشته و شهرت این سرمربی اسپانیایی در دنیای فوتبال از تمامی مربیان سابق سرخپوشان در سال‌های اخیر بالاتر و بهتر است.

گاریدو که رضا درویش به‌تازگی او را به‌عنوان سرمربی جدید پرسپولیس انتخاب کرده، در دوران حضورش در ویارئال اسپانیا، این تیم را در دورانی که لالیگا بالاتر از لیگ جزیره و به‌عنوان باکیفیت‌ترین لیگ فوتبال جهان شناخته می‌شد، به مقام چهارم رساند و سهمیه حضور در لیگ قهرمانان اروپا را به‌ دست آورد. او با این باشگاه پرطرفدار، حضور در نیمه‌نهایی لیگ اروپا را هم در کارنامه‌ ثبت کرد.

این سرمربی ۵۵ ساله علاوه بر تجربه هدایت رئال بتیس، دیگر تیم مطرح لالیگا، با حضور بر روی نیمکت الاهلی مصر، پرافتخارترین تیم قاره آفریقا، موفق شد در سوپرجام این کشور و سپس جام کنفدراسیون‌های آفریقا به مقام قهرمانی برسد. ضمن آنکه در دوره سرمربیگری‌ در راجا کازابلانکا، قهرمانی در جام حذفی مراکش و جام کنفدراسیون‌های آفریقا را به‌ دست آورد تا چهار جام در ویترین افتخاراتش دیده شود؛ افتخاراتی که هیچ‌یک از سرمربیان سابق و موفق باشگاه پرسپولیس در یک دهه اخیر مانند برانکو ایوانکوویچ، یحیی گل‌محمدی و اوسمار ویرا، پیش و پس از قبول سرمربیگری سرخ‌ها به آن دست نیافتند.

به نظر می‌رسد انتقادهای هواداران در شبکه‌های اجتماعی بیشتر به دلیل مطرح شدن نام بزرگی همچون والتر ماتزاری برای نیمکت پرسپولیس در روزهای گذشته باشد که به دلیل «ترس از شرایط امنیتی و خطر وقوع جنگ»، به پیشنهاد این باشگاه جواب منفی داد.

از سوی دیگر، اختلاف سطح فوتبال ایران با لیگ‌های معتبر جهانی و حتی لیگ‌های درجه دوم جهان مانند مصر، آنچنان زیاد است که اوسمار ویرای برزیلی با کمترین تجربه مربیگری و در حالی که به‌عنوان یک مربی گمنام حاضر شد دستیاری یحیی گل‌محمدی را در پرسپولیس با قراردادی ۱۵۰ هزار دلاری بپذیرد، توانست این تیم را پس از گذشت یک نیم‌فصل به قهرمانی لیگ برتر ایران برساند.

در نتیجه به نظر می‌رسد در شرایطی که مبلغ قرارداد گاریدو و دو دستیار او با پرسپولیس، جمعا ۷۰۰ هزار دلار عنوان شده است و او حتی از چند سرمربی ایرانی و خارجی حاضر در لیگ فصل گذشته ایران دستمزد کمتری دریافت می‌کند، احتمال موفقیت او با قهرمان فصل گذشته لیگ ایران و ارائه نمایشی درخشان در لیگ نخبگان آسیا کم نخواهد بود.

خوان کارلوس گاریدو مربیگری را از دهکده کوچکی در شمال والنسیا آغاز کرد و پنج سال دوره‌های مختلف را پشت سر گذاشت و بعد به منطقه خودمختار کاستیون رفت. در ۳۳ سالگی به‌عنوان کمک‌مربی به آکادمی ویارئال پیوست و سپس مربی تیم پایه، مدیر آکادمی و سرمربی تیم ب این باشگاه شد.

او که دوست صمیمی رافائل نادال است، در هفت سال حضورش در آکادمی و تیم ب ویارئال، یک صعود ارزشمند به دسته ۱ اسپانیا را ثبت کرد و ناگهان جانشین ارنستو والورده در تیم اصلی ویارئال شد. گاریدو در فصل نخست حضورش در این تیم، آن‌ها را به رده هفتم جدول رساند و سهمیه لیگ اروپا را به دست آورد تا پیشنهاد تمدید قرارداد بگیرد.

فصل دوم هم برای او بی‌نظیر بود؛ ویارئال با هدایت گاریدو بالاتر از سویا و اتلتیکومادرید، در رده چهارم لالیگا قرار گرفت و سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را کسب کرد. در لیگ اروپا هم با حذف بایرلورکوزن و ناپولی، به نیمه‌نهایی رسید اما در این مرحله به تیم قهرمان، یعنی پورتو، باخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گاریدو فصل بعد به دلیل کسب نتایجی دور از انتظار، از هدایت ویارئال برکنار شد و چند ماه بعد، پیشنهاد باشگاه بروژ در لیگ بلژیک را پذیرفت. آن‌ها تا فصل پایان نتایج خوبی کسب کردند و برای فصل جدید هم هدایت تیمشان را به این سرمربی اسپانیایی سپردند، اما ناگهان بعد از هفت بازی، گاریدو را اخراج کردند.

مرد اسپانیایی سپس به لالیگا بازگشت و هدایت رئال بتیس را پذیرفت تا آن‌ها را از خطر سقوط نجات دهد، اما نتیجه‌ای جز پنج باخت در ۱۰ بازی به دست نیاورد و از بتیس اخراج شد و گابریل کالدرون، سرمربی پیشین پرسپولیس، جایگزین او شد. بتیس با کالدرو هم به دسته پایین‌تر سقوط کرد.

این پایان کار نبود و پیشنهاد الاهلی مصر، گاریدو را به خاورمیانه و پرافتخارترین تیم قاره آفریقا برد. او در یک فصل و نیم حضورش در این کشور، با الاهلی موفق شد سوپرجام مصر و جام کنفدراسیون آفریقا را کسب کند.

گاریدو در ادامه هدایت الاتفاق عربستان سعودی را پذیرفت اما در دوره هفت ماهه سرمربی‌گری‌اش با این تیم سطح پایین نتایج قابل قبولی به دست نیاورد. باشگاه بعدی‌ او راجا کازابلانکا مراکش بود؛ جایی که در فصل اول، قهرمان جام حذفی و جام کنفدراسیون فوتبال آفریقا شد، اما شکست در فینال جام کنفدراسیون در فصل بعد اخراج او را در پی داشت.

هدایت العین امارات و پنج تیم در کشورهای تونس، مراکش، مصر و الجزایر تجربیات دیگر در کارنامه مربیگری گاریدو محسوب می‌شود.

او اکنون بعد از ۳۰ سال سرمربیگری، به فوتبال ایران آمده است تا هدایت پرسپولیس را برعهده بگیرد. آیا گاریدو در صورت جذب چند ستاره جدید ایرانی و خارجی، می‌تواند آرزوی دیرینه هواداران پرسپولیس را برای رسیدن به جام قهرمانی آسیا تحقق بخشد؟ باید منتظر ماند و تماشا کرد.

بیشتر از فوتبال