تعیین رقم ۴۲۵ میلیاردی برای سقف بودجه سرخابی‌ها؛ قانونی که باد هواست

افشاگری بازیکنان و اعضای هیئت‌مدیره چند باشگاه نشان می‌دهد قانون سقف قراردادها به‌آسانی نادیده گرفته می‌شود

طرح گرافیکی درباره قانون سقف بودجه ۴۲۵ میلیاردی برای پرسپولیس و استقلال- ایندیپندنت فارسی

فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرد سقف بودجه جدید قراردادها در لیگ برتر ۳۲۵ میلیارد تومان تعیین شده است. این رقم برای پرسپولیس و استقلال، نمایندگان ایران در لیگ نخبگان آسیا، به ۴۲۵ میلیارد تومان خواهد رسید.

عددی که با احتساب دلار ۶۰ هزار تومانی، برابر است با حدود ۷ میلیون دلار که برای موفقیت در لیگ نخبگان آسیا و رقابت‌ با تیم‌هایی که ارزش هریک از بازیکنانشان چند برابر رقم ۷ میلیون دلار است، قطعا ناکافی خواهد بود، اما افزایش بحران‌های اقتصادی جمهوری اسلامی و دولتی بودن تمامی تیم‌ها یا حامیان مالی آنان، هیئت دولت را بر آن داشت که تا جای ممکن از صرف هزینه در فوتبال جلوگیری کنند.

با این حال، روند ثابت رشد قیمت ارزهای خارجی در سال‌های اخیر، هم‌زمان با افزایش نرخ تورم، موجب می‌شود اهالی فوتبال از هم‌اکنون پیش‌بینی کنند که چندین باشگاه ایرانی مانند سپاهان، استقلال، پرسپولیس، گل‌گهر، تراکتور، یا حتی فولاد خوزستان، در فصل آینده هم مانند فصل گذشته، از رقم تعیین‌شده بودجه عبور کنند و با سندسازی، ثبت ارقام غیرواقعی و پرداخت حقوق بازیکنان به شیوه‌های پنهانی، مانند اهدای خانه مسکونی و سکه و دلار از سوی افرادی خارج از باشگاه‌ها، تا چندبرابر سقف قراردادها هزینه کنند.

برای مثال، در مردادماه ۱۴۰۲ یکی از کارمندان سازمان لیگ فدراسیون فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی افشا کرده بود که قراردادهای ثبت‌شده و مبالغی که مدیران باشگاه دولتی فولاد مبارکه سپاهان اصفهان برای خرید بازیکنان جدید و تمدید قرارداد بازیکنان قبلی و کادر فنی خارجی هزینه کرده‌اند به هزار میلیارد تومان رسیده بود.

عیسی آل‌کثیر، مهاجم تیم پرسپولیس تهران هم در برنامه اینترنتی عادل فردوسی‌پور فاش کرد که در ابتدای فصل گذشته به‌دلیل پیشنهاد ۳۲ میلیارد تومانی سپاهان پرسپولیس را ترک کرده و به تیم اصفهانی پیوسته است، اما پس از آن به دلیل کسر امتیاز موقت از سپاهان، که چندماه بعد بخشیده شد، مجبورشد به پرسپولیس بازگردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، علیرضا خانی، عضو برکنارشده هیئت‌مدیره باشگاه استقلال، روز گذشته خبر داد که مدیران باشگاه استقلال نیز برای دریافت مجوز از سازمان لیگ، به سندسازی و ثبت غیرواقعی ارقام قراردادها مبادرت کرده‌اند. برای مثال،  قرارداد ۷.۵ میلیارد تومانی مهدی هاشمی‌نسب ۵۰ میلیون تومان ثبت شده است، و به سعید مهری، که مبلغ قرارداد او ۱۶۰ میلیون تومان ثبت شده بود، ۱۵ میلیارد تومان پرداخت شده است.

او افزود: «گمان می‌کنید چرا رسیدگی‌ به پرونده باشگاه استقلال ۴ ماه زمان برد، ولی رسیدگی به پرونده پرسپولیس و سپاهان فقط ۷۲ ساعت؟ بروید ببینید خطیر و سمیعی پشت‌پرده چه کردند که فدراسیون مجبور شد چشم روی تخلفات پرسپولیس و سپاهان ببندد تا استقلال نابود نشود.»

این درحالی است که در ابتدای فصل گذشته اخباری درباره پرداخت مبالغی سنگین از سوی یکی از هواداران پرسپولیس یا کانال‌های غیرقانونی به تعدادی از ستاره‌های این تیم مانند علیرضا بیرانوند، سروش رفیعی، سعید صادقی، حسین کنعانی‌زادگان و مهدی ترابی برای رضایت دادن به تمدید قرارداد منتشر شده بود.

در همین حال، در شرایطی که افشای پرونده فساد گسترده مالی در فوتبال ایران به بازداشت و احضار قضایی چند مدیر فدراسیون فوتبال ایران، شماری از داوران، تعدادی از مدیران باشگاه‌ها و چند خبرنگار منجر شده است، اینکه باشگاه‌های لیگ برتری در این فضا به قانون یک‌شبه سقف قراردادها احترام بگذارند و پرسپولیس و استقلال هم در سال آینده با بودجه ۴۲۵ میلیاردی مقابل رقیبان متمول آسیایی خود قرار گیرند، ناپذیرفتنی به نظر می‌رسد.

در هر صورت فدراسیون فوتبال ایران در ابلاغیه جدیدش درباره مقررات نقل‌ و انتقالات و سقف بودجه لیگ برتر اعلام کرده است که مبلغ پایه برای تمامی باشگاه‌ها را حداکثر ۳۲۵ میلیارد تومان در نظر گرفته است، و تیم‌های حاضر در لیگ نخبگان آسیا حداکثر ۶۵ میلیارد تومان سهمیه بودجه اضافه خواهند داشت، ۵۰ میلیارد تومان مجوز بودجه به تیم‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا (لیگ دسته پایین‌تر) تخصیص خواهد یافت، مجوز ۳۵ میلیارد تومانی به تیم‌هایی که مجوز حرفه‌ای دریافت کردند اعطا خواهد شد و مجوز ملی باشگاه‌ها نیز حداکثر ۱۵ میلیارد تومان به سقف بودجه باشگاه اضافه خواهد کرد. البته استفاده توامان از هر دو مجوز ملی و حرفه‌ای امکان‌پذیر نیست.

همچنین در تبصره‌های این ابلاغیه آمده است که سقف بودجه برای دو فصل بعدی نیز بر ۵۵۲ میلیارد و ۷۱۸ میلیارد تومان بسته خواهد شد. البته باید منتظر ماند و دید که آیا این مقررات در سال‌های دیگر هم دوام خواهد داشت یا نه. از سوی دیگر، درآمد‌های خالص حاصل از پاداش لیگ قهرمانان تنها به فصل گذشته اختصاص یافته است، فصلی که تیم‌های پرسپولیس، سپاهان و نساجی از آن درآمد خاصی نداشتند. مدیران پرسپولیس و استقلال امیدوار بودند که درآمد‌های قبلیشان در رقابت‌های آسیایی به سقف بودجه امسال اضافه شود، که چنین چیزی رخ نداد.

بیشتر از فوتبال