رویارویی سرنوشت‌ساز؛ بایدن و ترامپ آماده حملات لفظی در یک مناظره تاریخی‌اند

انتظار می‌رود ترامپ بیش از هر چیز به نقاط ضعف دولت بایدن از جمله مهاجرت غیرقانونی و تورم فزاینده‌ تاکید کند

جو بایدن و دونالد ترامپ روسای‌جمهور فعلی و پیشین ایالات متحده آمریکا، پنجشنبه شب در بزرگ‌ترین رویداد مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۴ روبروی هم می‌ایستند تا در استودیو شبکه خبری سی‌ان‌ان در آتلانتا اولین مناظره سرنوشت‌سازشان را برگزار کنند.

نشریه هیل در گزارشی با اشاره به اینکه جزئیات مختلفی درباره این مناظره منتشر شده است، نوشت که پیش‌بینی‌ها درباره دستور کار ترامپ و بایدن در مناظره را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد: «حمله»

این نشریه تاکید می‌کند که هر کدام از نامزدهای دموکرات و جمهوری‌خواه انتخابات پیش‌ رو نقاط ضعف و قوتی دارند که رقیب می‌تواند از آن‌ها به‌عنوان دستاویزی برای ضربه زدن به دیگری استفاده کند.

انتظار می‌رود جو بایدن بر نقش دونالد ترامپ در انتصاب قضات دیوان عالی که به مخالفت با قانون آزادی سقط جنین (رو دربرابر وید) کمک کردند، تاکید کند.

رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا همچنین امیدوار است این ایده را که دور دوم ریاست‌جمهوری ترامپ «خطری برای دموکراسی آمریکا» خواهد بود، مطرح کند. او احتمالا رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده را یک شخصیت ذاتا خودخواه توصیف می‌کند که بدون در نظر گرفتن شهروندان کم‌درآمد، در پی افزایش ثروت خود است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مقابل، پیش‌بینی می‌شود که ترامپ به سوابق بایدن در مورد مهاجرت غیرقانونی و تورم فزاینده انتقاد کند؛ موضوعی که از نقاط ضعف ثابت دولت کنونی آمریکا به شمار می‌رود.

کارزار ترامپ آماده است تا در هر لحظه‌ای که بتواند، بر نگرانی رای‌دهندگان در مورد سن و توانایی ذهنی بایدن تاکید کند. دستیاران ترامپ همچنین از قبل آماده‌اند این ادعا را که جیک تاپر و دانا باش، مجریان سی‌ان‌ان، با ترامپ ناعادلانه رفتار خواهند کرد، مطرح کنند.

استیون چونگ،‌ مدیر ارتباطات کارزار ترامپ، به نشریه هیل گفته است که «ما منتظریم ببینیم آیا بایدن بدون مشارکت و دخالت آشکار دو مجری سی‌ان‌ان می‌تواند از خودش دفاع کند یا خیر». به گفته او، از معیارهای مهم در نتیجه‌بخش بودن مناظره پنجشنبه برای مردم این است که ببینند آیا بایدن می‌تواند از «افزایش فاجعه‌بار تورم و ورود خارج از کنترل مهاجران غیرقانونی به مرزهای کشورمان» در مقابل «موفقیت بدون‌چون‌وچرای زمان فعالیت دونالد ترامپ» دفاع کند یا خیر.

در سوی دیگر، یکی از مشاوران ارشد بایدن می‌گوید: «مهم‌ترین بخش مناظره لحظه‌ای خواهد بود که به مخاطبان نشان دهیم چه کسی برای آمریکایی‌ها می‌جنگد و چه کسی برای این می‌جنگد که در دادگاه محکوم شده و در انتظار انتقام‌جویی و تلافی‌ است.»

این مناظره در حالی برگزار خواهد شد که رقابت میان بایدن و ترامپ نزدیک است، با این حال نتایج بیشتر نظرسنجی‌ها رئیس‌جمهوری سابق آمریکا را با اندکی برتری، پیشتاز نشان می‌دهند. در نظرسنجی ملی هیل و دیسیژن دسک (The Hill and Decision Desk HQ) دونالد ترامپ با ۱.۶ درصد بر بایدن برتری دارد.

از شش ایالت کلیدی که احتمالا در انتخابات بیشترین تاثیر را خواهند داشت، ترامپ در پنج ایالت از بایدن جلوتر است. تنها استثنا ایالت ویسکانسین است که نظرسنجی هیل نشان می‌دهد که بایدن فقط با یک‌پنجم درصد بالاتر است.

این تصور عمومی وجود دارد که دلیل عمده‌ای که رئیس‌جمهوری آمریکا خواهان حضور در این مناظره‌ زودهنگام شده، نیاز بایدن به تغییر جایگاهش در نظرسنجی‌ها است.

تاریخچه مناظرات تلویزیونی ریاست‌جمهوری ایالات متحده به سال ۱۹۶۰ بازمی‌گردد، اما هیچ کدام زودتر از ماه سپتامبر برگزار نشده بودند. اولین مناظره بین بایدن و ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ هم ۲۹ سپتامبر بود.

اگر جو بایدن در مناظره روز پنجشنبه قوی ظاهر شود، این می‌تواند به او کمک کند تا نگرانی‌ها در مورد سن او در میان رای‌دهندگان کاهش یابد. محافظه‌کاران در شبکه‌های اجتماعی هر روز توانایی‌های شناختی رئیس‌جمهوری آمریکا را به باد تمسخر می‌گیرند که باعث ناراحتی کاخ سفید شده است.

با این حال تاکید بر سن بایدن را تنها جمهوری‌خواهان مطرح نمی‌کنند. نظرسنجی ای‌بی‌سی نیوز/ ایپسوس (ABC News/Ipsos) که در ماه فوریه انجام شد، نشان داد که ۸۶ درصد آمریکایی‌ها معتقدند که بایدن برای دوره دوم ریاست‌جمهوری پیر است؛ بر اساس همین نظرسنجی، ۶۲ درصد آمریکایی‌ها معتقدند سن ترامپ برای ریاست‌جمهوری بالا است.

بایدن ۸۱ ساله است و ترامپ ۷۸ سال دارد.

جو بایدن گاه می‌تواند با قدرت درباره مخالفانش صحبت کند؛ برای مثال، دموکرات‌ها از سخنرانی او در ماه مارس به وجد آمدند. با این حال به نظر می‌رسد در برابر آنچه در لحظه و غیرقابل پیش‌بینی رخ دهد، نتواند پاسخی مناسب بدهد.

بایدن احتمالا به‌خوبی از مخاطراتی که در پیش دارد، آگاه است. او با مشاورانش در کمپ دیوید دیدار کرده و تا قبل از مناظره هیچ رویداد عمومی برای او برنامه‌ریزی نشده است.

این آمادگی پس از آن است که دونالد ترامپ ماه گذشته درباره جو بایدن گفت که او را بدترین مناظره‌کننده‌ای می‌شناسد که تا به حال با او روبرو شده‌ است. ترامپ همچنین بایدن را «کسی که به‌سختی می‌تواند دو جمله را کنار هم قرار دهد»، توصیف کرد.

بیشتر از جهان