کفه ترازوی نظرسنجی‌ها پس از مناظره نخست با بایدن بیشتر به نفع ترامپ سنگینی خواهد کرد

معمولا رئیس‌جمهوری وقت در نخستین مناظره انتخاباتی بد عمل می‌کند زیرا از حباب حفاظتی‌اش خارج می‌شود

دونالد ترامپ و جو بایدن‌ــ Independent Persian Combo

دونالد ترامپ ممکن است پس از اولین مناظره شاهد تکانی در نظرسنجی‌ها باشد، به‌دلیل روندی که از قدیم مسبوق به سابقه است: رئیس‌جمهوری وقت در اولین مناظره فصل انتخابات ریاست‌جمهوری بدتر عمل می‌کند.

الن شرودر، مورخ مناظرات ریاست‌جمهوری، در گفت‌و‌گو با ان‌بی‌سی نیوز توضیح داد که زندگی رئیس‌جمهوری در «حبابی محافظت‌شده» قرار دارد. اولین مناظره او را از آن حباب بیرون می‌آورد، و آن‌جا ناچار است با حریفی پرانرژی مواجه شود که مشتاق زورآزمایی است.

اولین مناظره این دوره از انتخابات روز ۲۷ ژوئن به‌میزبانی سی‌ان‌ان در آتلانتا برگزار خواهد شد. بایدن پنجشنبه شب عازم کمپ دیوید است تا خودش را آماده کند.

شرودر گفت رئیس‌جمهوری وقت معمولا به احترامی که در کاخ سفید به او گذاشته می‌شود عادت می‌کند، و پس از چهار سال، وقتی حریف در صحنه مناظره به او ضربه می‌زند، به‌شکلی تکان‌دهنده به خود می‌آید و بیدار می‌شود. او اشاره کرد که رئیس‌جمهوری معمولا در دوره چهار ساله‌ زندگی‌اش در «حباب»، «اطلاعات متناقض» زیادی نمی‌شنود.

او در ادامه افزود رئیس‌جمهوری ممکن است نیازمند «انتقال» و بازگشت به وضعیت «شهروند عادی» باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساموئل پاپکین، که در مناظرات تمرینی با جیمی کارتر در جریان کارزار انتخاباتی سال ۱۹۸۰ نقش رونالد ریگان را بازی کرد، به ان‌بی‌سی گفت: «هر رئیس‌جمهوری فکر می‌کند من می‌دانم چطور کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری را مدیریت کنم زیرا چند سال پیش در یکی پیروز شدم.»

پاپکین گفت وقتی در جریان آماده‌سازی‌ها، او نقش ریگان را بازی کرد، کارتر «معذب» و «خجالت‌زده» شد.

پاپکین در کتابش با عنوان «نامزد» (Candidate) نوشت: «رئیس‌جمهوری وقتی مقابل همسرش، نزدیک‌ترین دوستانش، و حلقه داخلی‌اش، انتقاد ریگان را شنید، تنها و بی‌دفاع به نظر می‌رسید.»

کارتر «سردرگم» پس از فقط ۱۱ دقیقه، پیشنهاد کرد که مناظره را متوقف کنند. ریگان با اختلاف زیاد و کسب آرای ۴۴ ایالت، در انتخابات پیروز شد. اما در سال ۱۹۸۴، نوبت او بود که از حباب خارج شود و با والتر ماندیل، معاون کارتر، مواجه شود.

روزنامه نیویورک تایمز آن زمان نوشت: «در بخش زیادی از مناظره، آقای ریگان با اعتمادبه‌نفسی کمتر از حد معمولا در تلویزیون ظاهر شد. بعدا، هنگامی که مشاوران آقای ماندیل، که به‌وضوح خشنود بودند، ادعا کردند که معاون سابق رئیس‌جمهوری به نامزدی‌اش جان تازه‌ای بخشیده است، دستیاران ریگان به شکل مشهودی مقهور به نظر می‌رسیدند.»  

شرودر به ان‌بی‌سی گفت: «حتی بیل کلینتون، که مناظره‌‌گر واقعا خوبی بود، در سال ۱۹۹۶ در جایگاه رئیس‌جمهوری وقت، اولین مناظره‌اش با باب دول به‌هیچ‌وجه بهترین لحظه‌اش نبود.»

سارا فگن، که در سال ۲۰۰۴ در کارزار انتخاباتی جورج دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری وقت، کار می‌کرد، به این شبکه گفت که کار رئیس‌جمهوری وقت دشوارتر است، «زیرا او دارد از کارنامه دوره تصدی‌اش دفاع می‌کند». 

آن زمان، نتایج نظرسنجی موسسه پژوهشی پیو (Pew) نشان داد که رای‌دهندگان معتقد بودند حریف بوش، سناتور جان کری، اولین مناظره با بوش را با اختلاف دو به یک برده است.

جیم مسینا، مدیر کارزار انتخاب مجدد باراک اوباما، رئیس‌جمهوری وقت، در سال ۲۰۱۲، در گفت‌و‌گو با ان‌بی‌سی، به یاد داشت که به اوباما گفته بود «اگر این یک همه‌پرسی در مورد رئیس‌جمهوری وقت باشد، رئیس‌جمهوری وقت معمولا می‌بازد».

او در ادامه افزود: «اگر این انتخاب میان دو نامزد باشد، شما برنده خواهید شد.»

نتایج نظرسنجی‌های سی‌ان‌ان و پیو نشان داد رای‌دهندگان معتقد بودند که حریف اوباما، میت رامنی، فرماندار سابق ماساچوست، پیروز اولین مناظره بود.

شرودر اوباما را «فاقد آمادگی» خواند و گفت او «کمی معذب» به نظر می‌رسید.

مسینا به ان‌بی‌سی گفت: «رئیس‌جمهوری یکی از آخرین جلسات مناظره [تمرینی] پیش از مناظره نخست را نادیده گرفت. او قطعا بعد از مناظره نخست دیگر چنین کاری نکرد.» و به خاطر آورد که پس از مناظره دوم چقدر خشنود بود، زیرا اوباما «روایت انتخاب را دوباره و دوباره و دوباره به دست گرفته بود».

کارزار انتخاباتی بایدن به این شبکه گفت که رئیس‌جمهوری قرار است «خود را در قامت رهبر خردمند و ثابت‌قدم در مقابل هرج‌و‌مرج و تفرقه‌افکنی ترامپ» نشان دهد.

در حالی که دشوار می‌توان نشان داد که عملکرد در مناظرات تاثیر بزرگی در انتخابات دارد، تغییر نظر حتی چند رای‌دهنده ممکن است کلیدی باشد، آن هم در شرایطی که نتایج نظرسنجی‌ها تا این اندازه تنگاتنگ است، و بر اساس میانگین نظرسنجی‌های ملی فایوترتی‌ایت (FiveThirtyEight)، بایدن فقط با اختلاف ۰.۱ درصد پیشتاز است. 

© The Independent

بیشتر از جهان