مطالعات نشان می‌دهد مصرف مولتی‌ویتامین بر افزایش طول عمر بی‌اثر است

محققان توصیه می‌کنند ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز بدن را از طریق رژیم غذایی سالم تامین کنیم

تصویر تزئینی‌ از زنی درحال خرید مکمل ویتامین- Canva

 

مولتی‌ویتامین‌ها به بخشی از رژیم غذایی بسیاری از مردم ایالات متحده و دیگر نقاط جهان تبدیل شده‌اند، به طوری که از هر سه آمریکایی یک نفر به‌طور منظم مولتی ویتامین مصرف می‌کند. اما آیا این استفاده روزانه و منظم بر سلامت عمومی بدن و افزایش طول عمر تاثیری دارد؟

نتایج پژوهشی که مرکز ملی بهداشت و سلامت بریتانیا (ان‌اچ‌اس) روز چهارشنبه منتشر کرد، به این پرسش پاسخ منفی داده است و نشان می‌دهد که مصرف مولتی‌ویتامین‌ طول عمر را بیشتر نمی‌کند.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، در این پژوهش داده‌های تقریبا ۴۰۰هزار بزرگسال طی ۲۰ سال تجزیه‌وتحلیل شد. در این پژوهش که «جاما نت‌ورک اوپن» (JAMA Network Open) منتشر کرد، میانگین سنی شرکت‌کنندگان ۶۱.۵ سال بود، به‌طور کلی سالم بودند و سابقه بیماری مزمن نداشتند.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این پژوهش شواهدی که نشان دهد مصرف روزانه مولتی‌ویتامین می‌تواند خطر مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌هایی مانند بیماری‌‌های قلبی یا سرطان را کاهش می‌دهد، به دست نیامد و نشان داد افراد سالمی که روزانه مولتی‌ویتامین مصرف می‌کردند، کمی (حدود چهار درصد) هم بیشتر از افرادی که مولتی‌ویتامین نمی‌خوردند، در معرض مرگ بودند. 

طبق گزارش محققان، از میان ۳۹۰هزار شرکت‌کننده اولیه، نزدیک به ۱۶۵هزار نفر در طول دوره پیگیری، فوت کردند.

البته پژوهشگران داده‌های افرادی را که از قبل کمبود ویتامین داشتند، تجزیه‌وتحلیل نکردند.

دکتر جید کوربن به ای‌بی‌سی نیوز گفت: «این مطالعه نشان داد مولتی‌ویتامین‌ها به شما کمک نمی‌کنند عمر طولانی‌تری داشته باشید.»

به گفته کوربن، «اگرچه قیمت مولتی‌ویتامین‌ها بالا نیست، بسیاری از افراد می‌توانند از چنین هزینه‌ای صرف‌نظر کنند.»

او با تاکید بر جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی از طریق رژیم غذایی، توصیه کرد: «بر افزایش مصرف سبزیجات و کاهش مصرف گوشت قرمز تمرکز کنید؛ نه صرفا به مصرف مکمل‌. اضافه‌‌کردن سبزیجات، غلات کامل یا حبوبات به رژیم غذایی، کاهش مصرف گوشت قرمز، افزایش فعالیت بدنی و کاهش مصرف الکل روشی است که همه می‌توانند آن را پیش بگیرند.»

با وجود آنکه مولتی‌ویتامین‌ها طول عمر را افزایش نمی‌دهند، این مهم است که از پزشکتان بپرسید آیا مصرف مولتی‌ویتامین با توجه به سوابق سلامتی‌ و رژیم‌ غذایی، برای شما مفید است یا خیر. دکتر کوربن توصیه می‌کند اگر پزشک برای شما ویتامین تجویز کرد، بسیار مهم است که آن را به‌دقت و با توجه به دستور پزشک مصرف کنید و در مراجعات برای بررسی‌های دوره‌ای سلامتی هم پزشک را از سوابق تغذیه‌ای و ویتامین‌هایی که مصرف کرده‌اید، مطلع کنید.    

بیشتر از بهداشت و درمان