اوباما در گوش بایدن چه زمزمه می‌کند؟

نقش اوباما به عنوان یک مشاور راهبردی بیش از هر زمان دیگری برای بایدن اهمیت پیدا کرده است

نقش‌آفرینی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، در کارزارهای جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی ایالات‌ متحده، اکنون بر کسی پوشیده نیست. رسانه‌های آمریکایی پیش‌تر خبر داده بودند که اوباما در دیدارهای خصوصی با بایدن درباره به قدرت رسیدن ترامپ ابراز نگرانی کرده و با هدف جلوگیری از روی کار آمدن دوباره نامزد جمهوری‌خواه، به رئیس‌جمهوری فعلی در کارزارهای انتخاباتی‌اش مشاوره می‌دهد.

نشریه آمریکایی اینتلیجنسر در گزارشی، به جزئیاتی از دیدار خصوصی ماه دسامبر بایدن و اوباما در کاخ سفید پرداخت. در این گزارش آمده باراک اوباما هنگامی که قصد داشت برای تعطیلات کریسمس به هاوایی برود، به دعوت بایدن، معاون سابقش، برای صرف ناهار به کاخ سفید رفت اما این ملاقات تنها یک دورهمی به مناسبت تعطیلات نبود. ماه‌ها بود که نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌داد محبوبیت بایدن رو به افول است و با ادامه جنگ روسیه و اوکراین و نیز اسرائیل و حماس، وظایف رئیس‌جمهوری هر روز سخت‌تر شده بود.

بایدن می‌دانست که اوباما وضعیت او را از نزدیک زیر نظر دارد و آماده‌ است که به کارزار انتخاباتی رئیس‌جمهوری مشاوره بدهد. در زمان رئیس‌جمهوری باراک اوباما، او بود که جلسات ناهار با بایدن را رهبری و از این زمان برای بحث درباره موضوع‌های سیاسی و گاه خانوادگی استفاده می‌کرد. اما حالا بایدن رهبری جلسه‌ها را برعهده دارد و از اوباما به عنوان منبع معتمد و مجرب مشورت می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن‌ها در دیدارهای خصوصی در کاخ سفید به دور از نگاه‌های کنجکاو، طبیعتا درباره انتخابات آتی صحبت می‌کردند و اوباما به بایدن درباره سازماندهی کارزارهای انتخاباتی در ایالت‌های کلیدی مشورت می‌داد.

این دیدارها در ابتدا چندان تعجب‌آور نبود، به‌خصوص وقتی دو رئیس‌جمهوری با هم ناهار می‌خوردند؛ اما مشکل از جایی شروع شد که دیدار خصوصی بایدن و اوباما تنها به برخی مشاوران ارشد اطلاع داده شد و هنگامی که آن دو صحبت می‌کردند، هیچ فرد دیگری در اتاق حضور نداشت.

به‌ این‌ ترتیب، شایعات درباره دیدارهای خصوصی دو رئیس‌جمهوری بالا گرفت، به‌خصوص اینکه اوضاع سیاسی هم مطلوب نبود.

بسیاری از دموکرات‌های آمریکا طی سال‌های متمادی ادعا کرده‌اند که بین این دو نفر ارتباطی وجود دارد؛ به این معنا که اوباما برای کمک به شریک قدیمی‌ خود برنامه‌ای پنهانی دارد. آن‌ها مدام می‌کوشند که برای ادعایشان شواهدی پیدا کنند.

دخالت‌های آشکار اوباما در امور دولت با توجه به اینکه پیش‌تر تاکید کرده بود قصد کناره‌گیری از سیاست را دارد، برای او چندان هم بی‌دردسر نبوده و رئیس‌جمهوری سابق آمریکا بین چپ‌هایی که به عملکرد دولتش انتقاد می‌کنند و لیبرال‌هایی که نقش‌آفرینی بیشتر از او انتظار دارند، تحت فشار است.

در سوی دیگر ماجرا و برای بایدن، دخالت فعال اوباما در نهایت سودآفرین است و احتمالا هرگونه اثر منفی شایعات را متعادل خواهد کرد. در واقع، دخالت اوباما تا حد زیادی حمایت‌های بیشتر دموکرات‌های بانفوذ را به همراه داشته است.

پس از ملاقات خصوصی ماه دسامبر بایدن و اوباما در کاخ سفید، شایعات زیادی مطرح شد که منبع برخی از آن‌ها مشاوران نزدیک و دور بودند. از نظر آنان، بایدن نمی‌تواند پیروز انتخابات باشد، مگر اینکه اوباما از او حمایت کند.

این روزها، کسانی که با اوباما صحبت می‌کنند، این تصور واضح را دارند که دیدگاه بنیادی او درباره سیاست و نقش سیاسی‌ خود، حتی در میان همه تحولات دهه گذشته، بسیار تغییر کرده است. از نظر برخی ناظران اصلا بعید نیست که اوباما امسال نقشش را به عنوان یکی از برجسته‌ترین جانشینان بایدن بازآفرینی کند.

در سوی دیگر، بایدن همچنان با چندین موضوع پیچیده در سیاست خارجی و داخلی روبه‌رو است که به طور مستقیم بر تصویر کارزار او تاثیر می‌گذارد. از یک سو، ادامه جنگ روسیه در اوکراین و تنش‌های بی‌پایان در خاورمیانه نگرانی‌های بین‌المللی عمده‌ای برای کاخ سفید به شمار می‌روند. با این حال، برنامه‌های داخلی او، از جمله مسائل اقتصادی و حقوق مدنی نیز در انتخاباتی که پیش‌بینی می‌شود بسیار رقابتی باشد، نقش اساسی ایفا می‌کنند.

تلاش‌های بایدن برای ایجاد یک تیم متشکل از مشاوران نزدیک در ویلمینگتون نیز در این زمینه اهمیت زیادی دارد. انتخاب مشاوران معتمد و تصمیم به سازماندهی کارزار در ایالت‌های کلیدی نه‌تنها بر پایه توصیه‌های اوباما استوار است، بلکه انعکاسی از تجربیات گذشته او و تحلیل‌های عمیق سیاسی است که هر دو رئیس‌جمهوری در طول سال‌ها آموخته‌اند.

با توجه به تنش‌های موجود و چالش‌های پیش‌ رو، نقش اوباما به عنوان یک مشاور و حامی راهبردی بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. این حمایت، علاوه بر تقویت روحیه کارزار بایدن، می‌تواند به‌عنوان یک نیروی محرکه قوی برای جلب حمایت‌های بیشتر و تقویت موقعیت بایدن در نظرسنجی‌ها و انتخابات نهایی عمل کند.

بیشتر از جهان