گرمای شدید در پاکستان؛ در یک هفته نزدیک به ۶۰۰ نفر جان باختند

دمای هوا در ایالت سند تا ۴۸ درجه سانتیگراد رسیده است

گرمای شدید هوا در دو هفته اخیر در پاکستان، ضمن اینکه جان نزدیک به ۶۰۰ نفر را گرفته است، باعث اخلال در روند زندگی و کار در برخی مناطق، به‌ویژه در شهر کراچی، شده است. مقام‌های پاکستانی به خبرگزاری آسوشتیدپرس گفتند که هزاران نفر در اثر موج گرمای شدید راهی بیمارستان‌ها شدند و کراچی، بزرگ‌ترین شهر پاکستان، با بحران مواجه شده است. سرویس جهانی بی‌بی‌سی به نقل از مقام‌های اداره بهداشت پاکستان گزارش داد که تنها در شش روز گذشته، ۵۶۷ نفر جان باختند که از این میان ۱۴۱ نفر تنها در روز سه‌شنبه جان باختند.

برخی رسانه‌های محلی پاکستان شمار جان‌باختگان را ۶۰۰ نفر گزارش دادند و نوشتند بی‌خانمان‌ها و معتادانی که در خیابان‌ها زندگی می‌کنند بیشتر از همه در معرض خطر ناشی از گرمای شدید هوا قرار دارند. مقام‌های اداره بهداشت پاکستان گفتند که به‌دلیل افزایش دمای هوا، احتمال افزایش شمار کشته‌شدگان و بیماران وجود دارد.

دمای هوا در استان سند پاکستان روز سه‌شنبه تا ۴۸ درجه سانتیگراد (۱۱۷ درجه فارنهایت) افزایش یافت. مقامات کراچی، مرکز استان، از مردم خواستند که در خانه بمانند و ضمن خودداری از سفرهای غیرضروری، به‌میزان کافی آب بنوشند. در هوای پاکستان به‌دلیل رطوبت بالایی که وجود دارد، دمای ۴۷ درجه سانتیگراد برای بسیاری از افراد، به‌ویژه سالمندان، بیماران، معتادان و افراد بی‌خانمان و کسانی که امکانات و سرپناهی ندارند، غیرقابل تحمل می‌‌شود. براساس گزارش‌ها، بیشترین افرادی که در این موج گرما جان باخته‌اند بالای ۵۰ سال سن داشتند.

آسوشیتدپرس به نقل از فیصل ادی، رئیس بنیاد ادی، که بزرگ‌ترین خدمات آمبولانس پاکستان را اداره می‌کند، نوشت که آمبولانس‌های این سازمان روزانه ده‌ها جسد مربوط به قربانیان گرمازدگی را در کراچی منتقل می‌کنند. فیصل ارقام دقیق جان‌باختگان در اثر گرمای شدید هوا را ارائه نکرد، اما افزود که روزانه شمار زیادی از افراد نیز با علائم گرمازدگی به بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند.

به گزارش رسانه های محلی، روز دوشنبه بیش از ۱۵۰۰ قربانی گرمازدگی در بیمارستان‌های شهر مداوا شده بودند و با ادامه گرمای هوا، بیماران بیشتری راهی بیمارستان‌ها شدند. سردار سرفراز، کارشناس ارشد هواشناسی در کراچی، گفت که افزایش دما در این هفته در سراسر پاکستان ادامه خواهد داشت.

کارشناسان بانک جهانی اخیرا در مورد تغییرات آب‌وهوایی در پاکستان هشدار دادند و گفتند دمای هوا در پاکستان بسیار سریع‌تر از میانگین جهانی گرم می‌شود.

پاکستان که یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان دربرابر تغییرات اقلیمی است، با خطر باران‌های موسمی شدیدتر نیز مواجه است؛ بخشی از آن به‌دلیل یخچال‌های طبیعی شمالی آن است که اکنون با افزایش دما درحال ذوب شدن‌اند. هوای گرم‌تر می‌تواند رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد و بادهای موسمی را تشدید می‌کند. موج گرما درحالی منجر به جان‌باختن شهروندان در پاکستان شده است که در سال ۲۰۲۲ نیز سیل ناشی از باران‌های موسمی، جان بیش از ۱۷۰۰ تن را در این کشور گرفت و دو میلیون نفر را آواره کرد. خسارات ناشی از این سیل حدود ۳۰میلیارد دلار تخمین زده شد که به گفته مقام‌های پاکستانی جبران آن چندین سال طول می‌کشد.

بیشتر از جهان