درگیری طالبان با مخالفان در بغلان؛ یک فرمانده ارشد جبهه مقاومت ملی کشته شد

طالبان خانه محل اختفای فرمانده جبهه مقاومت ملی را در نهرین به آتش کشیدند و شماری از ساکنان روستا را بازداشت کردند

ترکیبی از عکس حمزه کهگدای و گروهی از نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان- ایندیپندنت فارسی

بامداد جمعه هشتم تیرماه، حمزه کهگدای در شهرستان نهرین بغلان در درگیری با طالبان کشته شد. منابع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفتند که خیرالله پسرعموی حمزه کهگدای نیز، که عضو جبهه مقاومت ملی بود، در این درگیری کشته شده است. یک عضو دیگر جبهه مقاومت ملی نیز به دست طالبان اسیر شده است.

هویت عضو جبهه مقاومت ملی که به اسارت طالبان درآمده هنوز مشخص نیست. منابع ایندیپندنت گفتند که طالبان محل اختفای اعضای جبهه مقاومت ملی را در روستای کهنه آتش زدند و شماری از ساکنان روستا را نیز بازداشت کردند. طالبان به ساکنان روستا هشدار دادند که هیچ‌گونه عکس و ویدیویی از محل درگیری در رسانه‌های اجتماعی همرسان نکنند.

حمزه کهگدای، فرمانده نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان، روز جمعه گذشته اول تیرماه، با انتشار ویدیویی گفت در مناطق کوهستانی شهرستان نهرین حضور دارد و همراه با افراد تحت امرش علیه طالبان می‌جنگد. کهگدای در این ویدیو، که دفتر رسانه‌های جبهه مقاومت ملی آن را منتشر کرد، بر ادامه مقاومت مسلحانه علیه طالبان تاکید کرد. در این ویدیو چهره حمزه کهگدای و دیگر افراد حاضر در محل به‌وضوح قابل مشاهده است.

یک فرمانده ارشد جبهه مقاومت ملی به ایندیپندنت فارسی گفت که حمزه کهگدای و پنج تن دیگر از اعضای این جبهه، به دستور قدم‌شاه شهیم، مسئول نظامی جبهه مقاومت ملی، قصد عملیات نظامی در یکی از قرارگاه‌های طالبان داشتند، اما ساعاتی پیش از این عملیات محل اختفای آنان در روستای کهنه افشا شد و طالبان به این مکان هجوم بردند. براساس معلومات این منبع، پس از انتشار ویدیو حمزه کهگدای در جمعه گذشته، اداره استخبارات طالبان در تلاش بود این افراد را ردیابی کند و یک هفته پس از انتشار ویدیو، راه‌اندازی عملیات به دستور قدم‌شاه شهیم آنان را به دام طالبان انداخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دست‌کم سه فرمانده جبهه مقاومت ملی به ایندیپندنت فارسی گفتند که قدم‌شاه شهیم به آنان فشار می‌آورد تا از مکانی که در آن قرار دارند ویدیو و عکس منتشر کنند. به گفته این فرماندهان، از آغاز مقاومت مسلحانه علیه طالبان، انتشار عکس و ویدیو از مکان اختفای چندین فرمانده این جبهه سبب شده آنان به دام طالبان بیفتند. طالبان با استفاده از جزئیاتی که در عکس‌ها و ویدیوها مشاهده می‌شود و، همچنین به کمک ساکنان محل، مکان فعالیت فرماندهان جبهه مقاومت را ردیابی می‌کنند.

پیش از این نیز چندین فرمانده و عضو جبهه مقاومت ملی در بدخشان، تخار، اندراب و پنجشیر، پس از انتشار عکس و ویدیو در رسانه‌های اجتماعی، ردیابی و کشته شدند. سه فرمانده جبهه مقاومت ملی به ایندیپندنت فارسی گفتند که بارها اعتراضشان از انتشار عکس و ویدیو را با قدم‌شاه شهیم، مسئول نظامی این جبهه، در میان گذاشته‌اند، اما شهیم به این درخواست‌ها توجهی نکرده است و اگر فرمانده یا عضوی از جبهه مقاومت از ارسال عکس و ویدیو خودداری کرده است با توقف حمایت مالی تهدید شده است.